X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات
    • توسعه سنگان و توجه به مقوله انسانی
      نویسنده: دکتر خداداد غریب پور - ​معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۲۶
      چکیده
      سنگان امروزه به نماد توسعه و فرآوری سنگ آهن تبدیل شده است. برآمدن 5 کارخانه فرآوری در یکی از دورترین نقاط معدنی ایران، خود گویای نکات متعددی است که ارزش توجه به آن را چند برابر می کند. در واقع سنگان با ذخیره 1.2 میلیارد تنی سنگ آهن و در قامت عسلویه شرق کشور، تا سال های نه چندان دور، تنها به عنوان معدنی شناخته می شد که برنامه های متعددی را بر روی کاغذ جاری کرده که کمتر کسی یارای عملی ساختن آن ها را دارد. با اینحال واقعیت نشان داد تلاش های جمعی بدنه دولتی و مشارکت بخش خصوصی چهره ای جدید به سنگان بخشیده است.

      این چهره نو و فعال، حاصل تغییر نگاهی است که با بهره گیری از اصل 44 قانون اساسی و سیاست های کلان، از دولت یازدهم به این سو شکل گرفته است. در سفری که اواخر هفته گذشته به همراه مدیران عامل شرکت های سرمایه گذار به سنگان داشتیم نکاتی چند خودنمایی می کرد که یکی از مهمترین آن ها، مشارکت فعال سرمایه گذاران داخلی است.
      افزایش تعداد کارخانه های کنسانتره و گندله سازی در سنگان از یک به 5 واحد، به مفهوم سرمایه گذاری 10هزار میلیارد تومانی است. نکته قابل توجه این است که دولت به تنهایی توان چنین سرمایه گذاری را ندارد اگر هم چنین امکانی وجود داشت فضایی برای حضور بخش خصوصی باقی نمی ماند. از همین رو این روش توسعه را به فال نیک باید گرفت که قابلیت اجرا در برخی دیگر از پروژه های توسعه ای را دارد. هرچند در مورد سنگان باید اذعان کرد که همچنان سرمایه گذاری و مشارکت سرمایه گذاران در این مجموعه عظیم در جریان است و تا سال های آتی میزان سرمایه گذاری ها به 20هزار میلیارد تومان خواهد رسید تا به هدف ایجاد ظرفیت 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله دست یابیم.

      روی دیگر سکه برای توسعه سنگان، توجه به زیرساخت ها و مسوولیت اجتماعی است. به باور مقامات دستگاه های مرتبط با توسعه این ناحیه معدنی، توسعه و پیشرفت در سنگان خارج از تصور بوده که چنین امری سبب شده امور زیرساخت همچون توسعه جاده های دسترسی و شهری مناطق مجاور و تامین آب، همپای بخش معدن و فرآوری، رشد نداشته باشد.

      اکنون بر این باوریم که ایجاد کمیته ای برای توسعه زیرساخت ها می تواند نقطه آغازینی برای رفع این نیازها باشد. پیشتر نیز اقداماتی در ایمیدرو آغاز شده است که یکی از آن ها، آماده سازی تفاهمنامه ای در جهت مشارکت در توسعه زیرساخت ها است. این سند همکاری اکنون در شرف امضا است به طوری که بتوان امور این بخش را به طور سازمانده شده ای پیگیری و اجرا کرد.
      اعتقاد دارم اثرات توسعه تنها محدود به ظرفیت سازی و تولید نیست بلکه ایجاد رفاه و آسایش برای مردم و توزیع ثروت آن منطقه،‌ از جمله اقداماتی است که سبب پایدار ماندن توسعه می شود. خوشبختانه افزایش تعداد شاغلان سنگان به 5 هزار نفر گامی در جهت تحقق همین هدف به شمار می آید اما ادامه مسیر، تلاش دوچندانی نیز برای افزایش سطح رفاه منطقه می طلبد. ایجاد خطوط جدید حمل و نقل زمینی و ریلی از یک سو نیازمند همکاری یکپارچه بدنه دستگاه های دولتی و از دیگر سو مشارکت شرکت های سرمایه گذار است.

      امروزه ایمیدرو توجه وافری به مسوولیت های اجتماعی دارد و اقدامات موثری را نیز در بخش محیط زیست و مقوله های انسانی انجام داده و در دست اجرا دارد. سنگان اگرچه پروژه های بزرگی راه اندازی کرده و سهم 22درصدی در تامین مواد اولیه طرح جامع فولاد در اختیار گرفته اما با مشارکت سرمایه گذاران و دستگاه های مرتبط، در حال عملی سازی اهداف خود در بخش مسوولیت اجتماعی نیز است؛ بدین دلیل که این سازمان رضایت هموطنان ساکن در مناطق معدنی را هدف والای خود می داند.
      از همه دست اندرکاران این طرح بزرگ تقدیر و تشکر می کنم و امیدوارم که به لطف خدا شاهد موفقیت های بیش از پیش باشیم.

      خداداد غریب پور
      ​معاون وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو

      منبع : روزنامه دنیای اقتصاد