شرح وظایف موضوعی و قانونی معاونت مالی و توسعه سرمایه انسانی
مدیریت امور مالی
وصول مطالبات:
محاسبه و دریافت حق اکتشاف
محاسبه بدهی:
محاسبه و پرداخت حقوق دولتی
انجام عملیات مالی:
انجام عملیات ثبت و نگهداری حسابهای سازمان بر اساس استانداردهای پذیرفته شده حسابداری
تهیه و تدوین دستور العملهای مالی مورد نیاز سازمان، شرکتها، مجتمعها، طرحها و نظارت بر اجرای آن
تهیه صورتهای مالی جداگانه سازمان و کلیه مجتمعهای زیر مجموعه آن و تهیه گزارشات عملکرد ماهانه مجتمعها، ثبت و بازبینی اسناد مربوط به حسابهای رابط سازمان با طرحها و مجتمعهای زیر مجموعه و مغایرتگیری حسابها
نظارت بر حسن اجرای دستور العملها، بیانیهها و آییننامههای مالی سازمان و واحدهای زیر مجموعه
اطمینان از وجود تعادل بین منابع و مصارف سازمان و تهیه گزارشات تحلیلی فصلی در این خصوص
تخصیص اعتبار مصوب طرحها مطابق فرایند مربوطه با هماهنگی سایر واحدها و پرداخت به طرحها و واحدهای تابعه در چارچوب هزینههای جاری آنها، پیمانکاران اصلی طرح و خرید دارائیهای سرمایهای
پیگیری وصول حق بهرهبرداری از معادن و تخصیص آن از خزانه در چارچوب قوانین بودجه سالانه کشور
پیگیری وصول مطالبات سازمان از شرکتها، سازمان خصوصیسازی، بانکهای داخلی و خارجی
دریافت، کنترل و نگهداری اوراق و اسناد بهادار نظیر اوراق سهام، اسناد مالکیت، سفتهها و ضمانتنامهها
بررسی و پیشنهاد میزان اعتبار ضمانت نامه برای شرکتهای متقاضی
اخذ ضمانتنامه بانکی، کنترل و رسیدگی به وجوه پرداختی بابت قراردادهای منعقده داخلی و خارجی با پیمانکاران مشاوران و سایر ارائهدهندگان خدمات و کنترل دریافت مفاصا حساب تأمین اجتماعی و رعایت سایر قوانین بیمه
تنظیم و پرداخت حقوق و مزایای کارکنان سازمان، وام کارکنان و تنخواه گردان و سایر هزینههای جاری سازمان
اخذ اطلاعات و گزارشات مالی و حسابرسی از شرکتهای تابعه به منظور تهیه صورتهای مالی تلفیقی و پیگیری رفع بندهای گزارش حسابرسی شرکتهای زیر مجموعه
انجام عملیات انتقال رویدادهای مالی طرحها و مجتمعها به صورت خلاصه اسناد (حداقل پانزده روزه) در دفاتر سازمان و کنترل صورتهای مالی و گزارشات دریافتی از طرحها و مجتمعهای در دورههای زمانی مشخص
انجام امور مربوط به مالیات و عوارض ارزش افزوده شامل پرداخت کلیه مالیاتهای تکلیفی، تهیه و ارسال اظهارنامه مالیاتی، پاسخگویی حضوری و تهیه مستندات مورد نیاز ممیزین مالیاتی، شرکت در جلسات هیأتهای حل اختلاف مالیاتی و انجام امور مالی گشایش اعتبار اسنادی
مدیریت توسعه سرمایه انسانی و پشتیبانی
امور منابع انسانی، رفاه و پشتیبانی:
تدوین سند جامع منابع انسانی در راستای برنامهریزی، نظارت، اجرا، ارزیابی و بهبود در زمینههای؛ جذب و انتخاب، نگهداشت، انتصاب، ارتقاء، توسعه، آموزش، جبران خدمت، ارزیابی عملکرد و بازنشستگی مدیران و کارکنان با رویکرد تحقق شایسته سالاری، ارتقاء انگیزش و رفاه کلیه کارکنان ستاد
تعریف اهداف، شناسایی، کسب، توسعه، مستندسازی، توزیع، تسهیم، بکارگیری و ارزیابی دانش و اطلاعات در راستای استقرار مدیریت دانش در سازمان
بررسی، مطالعه، برنامهریزی و انجام اقدامات لازم در زمینه ارتقاء فرهنگ سازمانی
راهبری توسعه و ارتقاء سطح کیفی دانش تخصصی و مهارتهای نرم کارکنان ستاد
تدوین و به روزرسانی طرح طبقه بندی مشاغل و رتبه بندی شاغلین، کارراهه شغلی و نظام آموزش مدیران و کارکنان ستاد
همکاری در ایجاد و توسعه پایگاه یکپارچه اطلاعات کارکنان با رویکرد اتصال بین حوزههای مالی، اداری، منابع انسانی و ... در راستای ثبت، نگهداری، به روزرسانی برخط و گزارش گیری از کلیه اطلاعات بازنشستگان و موظفین ستاد و واحدهای زیرمجموعه
انجام کلیه امور بازنشستگان و موظفین (تهیه و صدور کلیه احکام کارگزینی، قراردادهای خرید خدمت کارکنان و ...)
بررسی نیازها و فراهم آوردن امکانات رفاهی، تعاون، بهداشت و درمان بازنشستگان و موظفین سازمان
برآورد و تأمین نیازهای سازمان در زمینه وسایل و ملزومات، نگهداری و توزیع آنها بین واحدهای مختلف
نظارت بر قراردادهای خدماتی، امور تأسیساتی و ساختمان و رستوران سازمان
ایجاد هماهنگی و ارائه خدمات مورد نیاز در زمینه فعالیتهای شرکتهای تعاونی مصرف و مسکن سازمان
تهیه استانداردهای لازم برای مدیریت فضای اداری، جانمایی کارکنان و نحوه استقرار واحدهای سازمان
بررسی و پیگیری امور مربوط به تکریم مردم و مراجعین و رعایت حقوق شهروندی آنان و تهیه برنامههای نظرسنجی در خصوص نحوه ارائه خدمات
دریافت، ثبت و توزیع و ارجاع کلیه نامههای غیر محرمانه وارده و صادره و بایگانی آنها
مدیریت بودجه و مجامع
راهبری امور مجامع ستاد و زیرمجموعه:
انجام تمهیدات لازم برای برگزاری مجامع سازمان، شرکتها و واحدهای تابعه و شرکت در آنها بعنوان نماینده
نظارت بر برگزاری مجامع عمومی شرکتهای تابعه و وابسته از طریق بررسی و تجزیه و تحلیل گزارشات حسابرسی، بازرس قانونی و صورتهای مالی شرکتهای تابعه
نگهداری سوابق جلسات مجامع عمومی سازمان، شرکتهای تابعه و وابسته و تهیه گزارشات عملکردی ۳ ماهه از وضعیت مالی شرکتها و مجتمعها و ارائه راهکارهای بهبود
نظارت و پیگیری اجرای مصوبات و تکالیف مقرر در مجامع عمومی سازمان و شرکتهای تابعه و ارائه گزارشهای دورهای لازم از روند پیشرفت اقدامات انجام شده به مقام مافوق و سایر مراجع ذیربط
شفافسازی و تعیین تکلیف کلیه مطالبات و تضامین ارائه شده توسط سازمان به شرکتها و واحدهای در حال واگذاری
بررسی و ارائه پیشنهادات لازم جهت اصلاح ساختار مالی شرکتها، مجتمعها و طرحها به منظور رشد بهره وری
بررسی و اعلام نظر درباره تشکیل، انحلال یا ادغام شرکتها، مجتمعها و طرحها بر اساس قوانین و مقررات
پیگیری و کنترل مراحل آمادهسازی و واگذاری سهام در تطابق با قوانین و مقررات
تعیین وضعیت و تحلیل گردش مالی و جریان وجوه نقدینگی از قبیل قیمت تمام شده، نسبتهای مالی و سایر موارد در شرکتها و مجتمعهای زیر مجموعه و ارائه گزارش فصلی
ایجاد پایگاه داده هیأت مدیره شرکتهای زیرمجموعه و تهیه گزارشها و آمار مربوطه
تهیه و تنظیم و نظارت بر بودجه ستاد و واحدهای زیرمجموعه:
تهیه و تنظیم بودجه سازمان با همکاری معاونتها و مدیریتهای ذیربط و نظارت مستمر بر آن
دریافت، بررسی و ارزیابی بودجه و اصلاحیه بودجه شرکتها و مجتمعها و طرحهای تحت پوشش به منظور تهیه و تصویب بودجه تلفیقی سازمان
نظارت بر عملکرد بودجه ایمیدرو، مجتمعها، شرکتهای تابعه و طرحها به صورت دورهای(سهماهه، ششماهه و سالانه)
اخذ تائیدیه بودجههای سنواتی و اصلاحیههای مورد نیاز از مراجع قانونی مربوطه و ابلاغ آن
تهیه و تنظیم بودجه ارزی سازمان و شرکتهای دولتی که سهام دولت در آنها بیش از ۵۰٪ میباشد در صورت درخواست مراجع قانونی
عضویت در کمیته تخصیص بودجه و همکاری در تأیید تخصیص اعتبار طرحها مطابق بودجه مصوب
تهیه، تنظیم و پیگیری موافقتنامههای مربوط به طرحهای تملک داراییهای سرمایهای از محل منابع عمومی، طرحهای سرمایهگذاری از محل منابع داخلی و موافقت نامههای مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی و تحقیقاتی از محل ماده ۱۷ اساسنامه سازمان
پیگیری تخصیص و جذب اعتبارات حقوق دولتی، منابع عمومی و منابع داخلی طرحهای تملک دارائیهای سرمایهای و دارائیهای مالی سازمان