سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: گوهرسنگ -
      تاریخ انتشار: ۱۴۰۳/۰۶/۲۰
    • 4 نهاد آماده اعطای تسهیلات کم بهره به هنرجویان گوهرسنگ

      واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو):
      مجری طرح توسعه گوهرسنگ های کشور از اعلام آمادگی 4 نهاد کشوری برای اعطای تسهیلات کم بهره به هنرجویان صنعت گوهرسنگ خبر داد.
      4 نهاد آماده اعطای تسهیلات کم بهره به هنرجویان گوهرسنگ

      ابومحمد هاشمی در گفت و گو با رادیو تبیین ضمن بیان این مطلب گفت: نهادهای مختلفی از جمله بنیاد برکت حضرت امام (ره)، بنیاد علوی، معاونت اشتغال و سرمایه گذاری وزارت کشور و سازمان آموزش فنی حرفه ای اعلام آمادگی کرده اند به افرادی که در این صنعت آموزش بازار محور ببینند و از سازمان آموزش فنی حرفه ای مدرک دریافت کنند، وام خوداشتغالی کم بهره اعطا می شود.
      وی افزود: دیروز نیز در مراسم افتتاحیه مرکز گوهرتراشی و گوهرشناسی شمال غرب کشور، مدیر کل سازمان صنهت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز نوید اعطای وام اشتغال خانگی به آموزش دیدگان گوهرسنگ داد.
      مجری طرح توسعه گوهرسنگ های کشور با بیان اینکه توسعه صنعت گوهرسنگ اقتصاد داخلی و خارجی را به دلیل ایجاد مشاغل خانگی و زود بازده متحول کند، گفت: از جمله مزیت های این صنعت، آموزش آسان است که در همه شهرها و روستاهای کوچک قابل انجام است.
      وی ادامه داد: مزیت دیگر، داخلی سازی دستگاه ها و تجهیزات مورد نیاز این صنعت طی سال های گذشته و وفور آن در بازار و با قیمت مناسب است.
      7500 آموزش دیده در کشور
      هاشمی با اشاره به اینکه طی 3.5 سال گذشته، آموزش بخش های مختلفی در حوزه گوهرسنگ در استان ها انجام دادیم، تصریح کرد: با آموزش های صورت گرفته طی این مدت، اکنون، حدود 7500 نفر در بخش گوهرسنگ آموزش دیده داریم و طبق آمار موجود 54 درصد آنها در کارگاه های خانگی یا گروهی (تعاونی) به کار مشغول شده اند. البته طبق استاندارد جهانی، برای هر نفر، 6-7 نفر حرفه ایجاد می شود.
      وی افزود: طبق بررسی های انجام شده توسط یکی از دانشگاه ها، گردش مالی تجارت جهانی صنعت گوهرسنگ در سال گذشته میلادی، 1200 میلیارد دلار بوده است.
      مجری طرح توسعه گوهرسنگ های کشور با اشاره به اینکه استان خراسان جنوبی به عنوان استان پیشرو در صنعت گوهرسنگ است، اذعان کرد: در حال حاضر، روستاهای زیادی در این استان در حوزه گوهرسنگ فعالیت می کنند. تجربه های این استان به عنوان پایلوت و الگو قابل ارائه است. گوهرهای بی نظیری در این استان وجود دارد و هنرهای فعالان آن منحصر به فرد است.
      وی ادامه داد: آموزش فعلی ما، آموزش بازار محور همچون فست، کاروینگ، پیکرتراشی است که در خراسان رضوی و خراسان جنوبی دنبال می کنیم.

      دومین مسابقات ملی گوهرسنگ در آبان
      هاشمی با اشاره برگزاری نخستین دوره مسابقات ملی گوهرشناسی و گوهرتراشی طی سال گذشته گفت: این دوره در 3 رشته شامل دامله، فست و کارولینگ در شهر فردوس خراسان جنوبی برگزار شد.
      وی افزود: امسال نیز دومین دوره مسابقات ملی آزاد در آبان در 4 رشته دامله، فست، کارولینگ و فیروزه تراشی در شهر کرمان برگزار می شود.
      مجری طرح توسعه گوهرسنگ های کشور خواستار (زیرمجموعه ایمیدرو) همکاری همه فعالان و علاقه مندان این صنعت اعم از همه استادان، محققان، تشکل ها و غیره برای توسعه طرح ملی مذکور شد.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.