سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۰۲
    • ایمیدرو: مشارکت با بخش خصوصی متخصص برای اجرای طرح های توسعه ای

      دکتر مهدی کرباسیان گفت: طرح های توسعه ای معدنی ایمیدرو را با مشارکت بخش خصوصی واجد صلاحیت و متخصص داخلی اجرا می کنیم.
      ایمیدرو: مشارکت با بخش خصوصی متخصص برای اجرای طرح های توسعه ای


      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو 29 میلیارد دلار طرح جدید برای سرمایه گذاری تعریف کرده است که برای اجرای این طرح ها به منابع مالی گسترده ای نیاز داریم و برای تامین این منابع مشارکت خواهیم کرد.
      وی افزود: 7 طرح فولادی را با همین روش فعال کردیم و بخشی از منابع مالی را هم از طریق فاینانس چین تامین خواهیم کرد.
      کرباسیان تصریح کرد: در صورتی که صندوق توسعه ملی به طرح های ایمیدرو که با مشارکت بخش خصوصی اجرا می شود، منابع لازم را تخصیص دهد، می توانیم امیدوار باشیم که طرح های معدنی و صنایع معدنی از سال آینده به تدریج به مرحله بهره برداری برسد.
      رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: یکی از طرح های ما، طرح جامع اکتشاف است که با سرمایه 1225 میلیارد ریال در دست اجراست.
      وی افزود: بر اساس طرح جامع اکتشاف، 200 هزار کیلومتر مربع از سطح کشور زیر فعالیت های جدید اکتشافی قرار خواهد گرفت.

      متن کامل مصاحبه دکتر کرباسیان با ماهنامه اقتصاد ایران.
        ماهنامه «اقتصاد ایران» در آخرین شماره خود (190- آذر 93) گفت و گویی با دکتر مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران انجام داده است که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
      آقای دکتر، مهمترین چالش های پیش روی بخش معدن در کشورمان کدام مواردند؟
      بخش معدن و صنایع معدنی با فرصت ها و در عین حال چالش هایی مواجه است. پتانسیل برای جذب سرمایه داخلی و خارجی به سبب سوددهی بالا و تمایل بازار سرمایه به این بخش از جمله نقاط قوت حوزه معدن و صنایع معدنی اند و منطقی شدن قیمت های سوخت و مواد اولیه و تاثیری که در هزینه های تولید می گذارد، از چالش های این بخش به شمار می آیند. البته می توان همین چالش ها را با عواملی همچون تغییر تکنولوژی و بالابردن میزان بهره وری به فرصت تبدیل کرد. در حال حاضر با توجه به اینکه ارزش طرح های آماده سرمایه گذاری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران به بیش از 29 میلیارد دلار می رسد، تامین منابع مالی اهمیت ویژه ای دارد.
      با عنایت به آمار اعلام شده، می‌توان گفت که رشد ارزش افزوده این بخش در سال های اخیر مطلوب نبوده و کلاً بخش معدن وضعیت سقوط آزاد را تجربه کرده که این امر در تضاد آشکار با اهداف برنامه پنجم توسعه و چشم انداز 1404 بوده است.
      از مهمترین چالش های پیش روی معدن و صنایع معدنی کشور می توان به تامین مالی پروژه های معدن و صنایع معدنی با توجه به محدودیت مالی دولت، تامین زیرساخت های مورد نیاز، دخالت دولت در مدیریت بازار، محدودیت های منابع طبیعی و محیط زیست و محدودیت های بین المللی در مبادلات ارز و کالا اشاره کرد.

      چه برنامه هایی برای رسیدن به اهداف چشم انداز 1404 دارید؟
      اهم برنامه های ایمیدرو در این راستا عبارتند از توسعه اکتشافات، تکمیل پروژه های نیمه تمام به کمک بخش خصوصی (25 تریلیون تومان با سرمایه گذاری مشترک با بخش خصوصی عموما در مناطق محروم)، افزایش رقابت پذیری، افزایش ارزش افزوده از طریق تعریف پروژه های جدید تکمیل زنجیره ارزش، توسعه محصولات واسطه ای و صنایع پایین دستی با فناوری نوین، ایجاد فناوری مورد نیاز در جهت رشد رقابت پذیری (پرعیارسازی سنگ آهن، فناوری موبایل معدنی، عناصر نادر خاکی و استراتژیک و موارد مشابه)، تقویت صندوق بیمه (حمایت مالی از سرمایه گذاران و کاهش ریسک اکتشاف بخش خصوصی)، هماهنگی تامین زیرساخت های معدن و صنایع معدنی،
      ایجاد و توسعه زیرساخت های افزایش رقابت پذیری بخش (منطقه ویژه پارسیان، لامرد، بندرعباس، چابهار، طرح زیربناها)، کمک به تامین ماشین آلات معدنی و اکتشافی مورد نیاز و تدوین طرح های جامع توسعه ای.

      عملکرد ایمیدرو در توسعه و رشد بخش معدن چگونه بوده است؟
      اولویت دادن به طرح های اکتشافی یکی از نیازهای توسعه بخش معدن است. به تازگی برای سرعت بخشیدن به فعالیت های اکتشافی برنامه ای آغاز شده تا 12 هزار کیلومتر مربع تحت فعالیت های جدید اکتشافی قرار گیرد. با این برنامه می توان بخشی از دغدغه های تامین خوراک برای صنایع معدنی را برطرف کرد. برای این منظور طرح جامع اکتشاف را در دست اقدام داریم، به طوری که با سرمایه یک تریلیون و 225میلیارد ریالی،200هزار کیلومتر مربع از سطح کشور زیر فعالیت های جدید اکتشافی قرار خواهد گرفت که در حال حاضر اکتشاف در 80 هزار کیلومتر مربع عملیاتی شده است.
      همچنین طرح های هفتگانه فولاد پس از آنکه در سال های اخیر در حال سکون قرار داشتند در دولت یازدهم روند رو به پیشرفتی را آغاز کرده اند که مهمترین نشانه آن برطرف شدن چالش گشایش ال سی برای تامین مالی این واحدها است.
      با اجرای کل طرح های معدن و صنایع معدنی در بخش خصوصی و دولتی پیش بینی می شود که ارزش صادرات این حوزه با رشد قابل توجهی روبه رو شود. کل سرمایه مورد نیاز پروژه های معدن و صنایع معدنی کشور به 29میلیارد دلار می رسد. استفاده از منابع حساب صندوق توسعه ملی،‌ بهره گیری از سرمایه های بخش خصوصی با ارایه مشوق های جذاب ‌و جذب سرمایه خارجی، راهکارهایی برای تامین سرمایه این حوزه محسوب می شوند.

      آیا روند خصوصی سازی در این بخش راضی کننده بوده است؟
      در سال های گذشته و به عبارتی پیش از دولت یازدهم در مدت زمان کوتاهی تصمیم گرفته شد 21 تریلیون تومان از سهام شرکت های ایمیدرو به بخش غیردولتی واگذار شود. اما نکته این بود که بخش اعظم این واگذاری عمدتا در اختیار شرکت هایی قرار گرفت که تخصص و تجربه لازم را برای این حوزه نداشتند. به عبارتی این میزان سهام به خصولتی ها سپرده شد اما این امر چالش هایی را در بخش مدیریت و اجرای طرح های توسعه ایجاد خواهد کرد، چرا که منابع حاصل از فروش شرکت ها بابت بدهی های دولت تسویه شده و هیچ درآمدی نصیب ایمیدرو نشده است.، با حضور دولت یازدهم تصمیم بر آن شد که همزمان با تلاش برای جذب سرمایه های خارجی،‌ از توان مالی و فنی و مهندسی داخلی استفاده شود. ایمیدرو در این نوع سیاستگذاری خود مشارکت با بخش خصوصی متخصص را پیش رو گذاشته و این امر تاکنون در 5 طرح فولادی استانی به ثمر نشسته است به طوری که 65درصد سهم در اختیار شرکت خصوصی و 35درصد سهم به ایمیدرو تعلق گرفته است.
      بخش دیگر از واگذاری ها در قالب برگزاری مزایده با هدف جذب شرکت های متخصص و صاحب صلاحیت فنی و مالی انجام می شود این امر نیز در تعدادی از معادن سنگ آهن و دیگر معادن کشور نمود عینی پیدا کرده است. سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد تا انتهای سال جاری تعدادی از معادن بزرگ کشور را به این صورت واگذار کند.
      به این ترتیب، ضمن کاهش هزینه سازمان در اجرای طرحهای تعریف شده در گذشته، امکان تعریف طرح های توسعه جدید به ارزش بیش از 5 میلیارد دلار با مشارکت بخش خصوصی فراهم شده است
      چه برنامه هایی برای حضور مجدد سرمایه گذاران خارجی دارید؟
      بخش معدن به دلیل جاذبه ها و نرخ بالای سود همیشه مورد توجه سرمایه ایرانیان خارج کشور و سرمایه گذاران خارجی قرار داشته است. نگاهی به وقایع یکسال اخیر نیز به خوبی از اقبال سرمایه گذاران خارجی به این حوزه خبر می دهد.
      بنابراین با توجه به تحریم های گذشته، یکی از عمده برنامه های ایمیدرو در سال آینده جذب سرمایه گذاران خارجی است. تسریع و سرعت بخشیدن به اجرای طرح های نیمه تمام و به ویژه راه اندازی طرح های هفتگانه فولادی، از جمله برنامه های ایمیدرو در سال 93 است. برنامه ایمیدرو برای جذب سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی به ترتیب اولویت شامل سرمایه های بخش خصوصی داخلی، ایرانیان مقیم خارج و سرمایه گذاری خارجی است.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.