سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
    • در نشست خبری چهارمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم مطرح شد:

      5 طرح ایمیدرو برای دستیابی به اهداف توسعه ای آلومینیوم

      رییس هیات عامل ایمیدرو 5 طرح ایمیدرو برای دستیابی به برنامه چشم انداز تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم تشریح کرد.
      5 طرح ایمیدرو برای دستیابی به اهداف توسعه ای آلومینیوم

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشست خبری چهارمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم که رئیس و دبیر این کنفرانس حضور داشتند،‌ با اشاره به ذخایر عظیم گاز در ایران اظهار داشت: صنعت آلومینیوم یکی از مصداق های اقتصاد مقاومتی به دلیل ایجاد ارزش افزوده در گاز، اشتغال و جلوگیری از خام فروشی است. نقش آلومینیوم در دنیا مدام در حال افزایش است و امروزه به دلیل سبکی و مقاومت بالای این فلز، رقیب جدی برای فولاد در صنعت خودرو و ماشین آلات شده است به همین سبب در ایمیدرو توسعه صنعت آلومینیوم از اولویت های مهم این سازمان محسوب می شود.

      وی میزان تولید آلومینیوم ایران در سال 94 در مجموعه های ایرالکو، المهدی و هرمزآل 350 هزار تن ذکر کرد و افزود: بر اساس سند چشم انداز 1404 برای دستیابی به ظرفیت تولید 1.5 میلیون تن آلومینیوم، 3 میلیون تن آلومینا و بیش از 6 میلیون تن بوکسیت نیاز است. به گفته کرباسیان تولید فعلی آلومینیوم در ایران، 7 درصد تولیدات منطقه خلیج فارس و 0.6 درصد تولیدات آلومینیوم دنیاست.

      رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه به رغم اکتشافات وسیع در کشور، هنوز به منابع بوکسیت متناسب با نیاز کشور دست نیافته ایم، اظهار داشت: سال گذشته از معدن جاجرم حدود 240 هزار تن بوکسیت استخراج و پس از تبدیل شدن به آلومینا، تحویل کارخانه ها شد، اما این میزان، یک سوم نیاز کشور را تامین می کند.

      وی ادامه داد: به همین دلیل، ایمیدرو برنامه ریزی برای تامین بلند مدت این مواد اولیه این فلز و واردات بوکسیت را در دستور کار قرار داده است. از جمله این اقدامات می توان به استخراج از معدن گینه که سال گذشته قرارداد 25 ساله آن با دولت این کشور برای بهره برداری از این معدن تمدید شد، اشاره کرد و گفت: در این رابطه، از یک مشاور بین المللی اروپایی (شرکت دی ام تی آلمان) خواسته ایم تا پایان تابستان امسال، گزارش فنی مالی این طرح را ارائه کند تا اقدامات بعدی برای سرمایه گذاری روی معدن را انجام دهیم.

      کرباسیان با اشاره به طرح های دیگر ایمیدرو برای توسعه صنعت آلومینیوم تصریح کرد: عملیات اجرایی طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت 300 هزار تن اجرا شد و قرار است تا 28 ماه آینده شمش آلومینوم در این طرح تولید شود. در جاجرم نیز طرح تولید آلومینیوم به عنوان یکی از پروژه های متوقف سال های قبل، با مشارکت ان اف سی چین به صورت بی او تی شروع شد و قرار است تا اواخر امسال یا ابتدای سال آینده، حدود40 هزار تن شمش تولید شود.

      وی ادامه داد: طرح آلومینای خلیج فارس به ظرفیت 1.6 میلیون تن در مرحله برگزاری مناقصه است. طرح نیمه صنعتی پترولیوم کک نیز طرح دیگری بود که سال گذشته با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت راه اندازی شد و به تازگی، با شرکت اکسنس فرانسه، قراردادی برای تهیه مطالعات امکان سنجی «طرح صنعتی» منعقد شد و قرار است تا پایان تابستان امسال، فراخوان مناقصه بین المللی آن انجام شود.

      رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به مذاکره با مدیرعامل شرکت نالکوی هند برای استفاده از معادن بوکسیت این کشور،  اضافه کرد: تیمی 6 نفره متشکل از دو طرف تشکیل شده تا راهکارهای سرمایه گذاری برای استخراج و تولید پودر آلومینا را بررسی کنند.

      وی از مذاکره با 2 شرکت استرالیایی برای تامین پودر آلومینا خبر داد و افزود: اجرای فاز 2 سالکو (آلومینوم جنوب) با ظرفیت حدود 400 تا 500 هزار تن در دستور کار بوده و برای این طرح مذاکراتی با ایتالیایی ها در حال انجام است تا پروژه عملیاتی شود.

      کرباسیان در پایان خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه طرح تولید پودر آلومینا از نفلین سینیت با شرکت اتوتک آلمان به اتمام رسیده و مدارک مناقصه تا پایان تابستان آماده می شود. در کنار این ها نیز شرکت های ایرالکو، هرمزآل و المهدی طرح های توسعه ای خود را به پیش می برند.

      انعقاد قرارداد یک میلیارد یورویی فولاد

      رئیس هیات عامل ایمیدرو در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: سفر رییس جمهوری کره جنوبی،‌ تفاهم یک میلیارد یورویی در حوزه فناوری برای تولید مستقیم فولاد از سنگ آهن و زغالسنگ با هدف کاهش قیمت تمام شده فولاد به امضا خواهد رسید و این امر از سیاست های اصلی ایمیدرو به شمار می آید.

      وی ادامه داد: در سال گذشته، با تغییر سیاست های تعرفه ای، رکورد تاریخی صادرات 4.1 میلیون تنی فولاد به ثبت رسید و اگر این روند انجام نمی شد اتفاق ناخوشایندی برای فولاد سازان رخ می داد. همچنین به دلیل مشکلات بروکراسی در ایجاد مانع برای محدود کردن واردات فولاد،‌ 2 میلیون تن از این محصول وارد کشور شد که حداقل یک میلیون تن آن در داخل قابل تولید بود. این در حالی است که به گفته رهبر معظم انقلاب، باید از تولید داخل حمایت شود.

      کرباسیان گفت: کنفرانس بین المللی آلومینیوم که با حضور شرکت های بین المللی برگزار می شود، به ارتقای سطح تکنولوژی و به روز آوری فناوری ها در حوزه آلومینیوم کمک می کند.

      بنا به این گزارش، چهارمین کنفرانس بین المللی آلومینیوم با حمایت ایمیدرو روزهای 22 و 23 اردیبهشت ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.