وی ادامه داد: با این نگاه، ایمیدرو مدیریت های آموزش، پژوهش و فناوری را تجمیع و یکپارچه کرده است، چرا که معتقدیم آموزش در بخش معدن و سایر بخش ها باید ابزار آشنا سازی و شناسایی تامین و انتقال فناوری در کشور باشد.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با اشاره به اینکه این سازمان 3 حوزه اصلی را در برنامه های آموزشی و توسعه یادگیری دنبال می کند، گفت: بخشی از این برنامه ملی آموزشی ایمیدرو مربوط به حوزه ستادی و شرکت های تابعه ایمیدرو است. بخش دیگر آموزش در معادن غیر دولتی و خصوصی و بخشی نیز مربوط به ارائه خدمات آموزش و یادگیری به متقاضیان خارج از کشور است. جامعه هدف ما در این برنامه نیز سطوح کارگری، کارشناسان، مهندسان و کارآفرینان (دارندگان مجوزهای سرمایه گذاری، بهره برداری، عملیات معدنی، اکتشاف و فرآوری) خواهند بود.
وی ادامه داد: خوشبختانه پس از برجام و بهبود موقعیت بین المللی ایران، هم اکنون با افغانستان و برخی کشورهای آفریقایی مقدمات ارائه خدمات آموزشی فراهم شده است.
سیاسی راد با اشاره به برنامه آموزش ایمنی کارگران معادن با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن و سازمان آموزش فنی حرفه ای کشور تصریح کرد: این طرح در سال گذشته با هدف ساختارسازی، فرهنگسازی کار جمعی، افزایش تجربه و ایجاد تعامل و با برگزاری 30 دوره در 7 استان اجرا شده و 506 نفر آموزش دیدند و امسال درصدد هستیم 141 دوره ویژه آموزشی ایمنی کارگران برای فعالیت های پرریسک و پرمخاطره را در 31 استان کشور اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: باید به سمتی برویم که هیچ کارگری بدون برخورداری از آموزش های پایه و داشتن گواهی مهارت به هیچ کاری در معادن مشغول نشود، چرا که اگر این اقدام صورت گیرد و کارگری صدمه ببیند، از نظر انسانی و قانونی مسئولیم و درنتیجه باید اشتغال کارگران در معادن را به مساله مجوز مهارت آنها مشروط کنیم.
به گفته مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو، در سال جاری، علاوه بر آموزش کارگران، برنامه آموزشی کارشناسی و بالاتر با پیش بینی 285 دوره شروع شده و با همکاری سازمان نظام مهندسی معدن، 4275 نفر از مهندسان و کارشناسان معادن بخش خصوصی آموزش خواهند دید.
وی افزود: آموزش ها باید در قالب استانداردهای ارائه خدمات آموزشی باشد و از این رو، به سمت رعایت استاندارد جهانی ایزو 29990 خواهیم رفت و شرکت های آموزش دهنده باید تحت این استاندارد تشکیل و احراز صلاحیت شوند تا درنتیجه خدمات آموزشی همه استان ها از یک سیستم آموزشی جامع و منسجم پیروی کند.
مدیر آموزش، پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه ساماندهی بازار عرضه و تقاضای خدمات آموزشی و یادگیری با هدف ارتقای کیفیت و اثربخشی در طراز بین المللی از جمله برنامه های این سازمان است، گفت: برای این منظور، باید از فرصت بهبود روابط بین المللی برای ایجاد ارتباط با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و آموزشی پیشرفته دنیا استفاده کنیم.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، دولت، تشکل ها و معادن و منابع انسانی درگیر در فعالیت های معدنی و تولیدی «طرف تقاضا» هستند و اجرای دوره های آموزشی، تخصصی غیر رسمی کوتاه مدت و بلندمدت باید توسط شرکت های تخصصی غیر دولتی ذیصلاح انجام شود.
سیاسی راد به سازمان نظام مهندسی معدن پیشنهاد داد که با همکاری یکدیگر، بازار عرضه و تقاضای آموزش و یادگیری را ساماندهی و مقررات لازم را تدوین و ابلاغ کنیم و ایمیدرو از این فعالیت حمایت به عنوان یک ضرورت خواهد کرد.
وی تاکید کرد: ایمیدرو رقیب مراکز خدمات آموزشی و پژوهشی بخش خصوصی نخواهد بود و در برنامه های آموزش و توسعه یادگیری خود از مشورت این بخش کمک خواهد گرفت چرا که معتقد هستیم اگر دولت خود را قیّم بخش خصوصی بداند، این بخش در اقتصاد ایران شکل نخواهد گرفت و اتفاق بزرگی در اقتصاد کشور رخ نخواهد داد. از همین رو، در اجرای برنامه های آموزشی، از خانه معدن و دیگر تشکل های معدنی بخش خصوصی کمک خواهیم گرفت.
در این گردهمایی، دستورالعمل اجرایی دوره های آموزشی معادن و صنایع معدنی کشور با هدف تبیین چگونگی اجرای دوره های آموزشی مهارتی کوتاه مدت منابع انسانی فعال در معادن و صنایع معدنی بخش خصوصی ابلاغ شد. در این دستورالعمل، ساختار کارگروه های ملی و اجرایی آموزش و توسعه یادگیری، وظایف کارگروه ها و فرآیند اجرای دوره های آموزشی در استان ها تبیین شده است.
در گردهمایی مذکور، رئیس خانه معدن، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن و سرپرست معاونت آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور حضور داشتند.