سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۲/۳۰
    • مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها:

      رسانه ها می توانند اهداف کلان را به گفتمان عمومی تبدیل کنند

      مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها بر نقش رسانه ها در جهت «گفتمان سازی» در اهداف کلان از جمله اقتصاد مقاومتی و تبدیل آن به گفتمان عمومی تاکید کرد.
      رسانه ها می توانند اهداف کلان را به گفتمان عمومی تبدیل کنند

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن وصنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌دکتر محمد سلطانی فر که در نخستین همایش مدیران روابط عمومی ایمیدرو سخن می گفت ادامه داد: امروزه فضای گفتمان «همه با همه» در رسانه ها ایجاد شده که می توان از آن برای تحقق شعارها و رسالت های سازمانی بهره برد.
      به گفته وی در حال حاضر فرهنگ ها به طور «اشتراکی» در فضاهای رسانه های توسط «مردم» خلق می شود.
      مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها همچنین با بیان اینکه در دنیای مجازی فعلی، ‌مخاطب نقش اصلی دارد و به طور مستقیم در تولید پیام شرکت می کند اظهار داشت: روابط عمومی ها در صورتی که در این فضا خود را در محور قرار دهند قادر به جذب مخاطب و عملی کردن اهداف خود خواهند شد.
      وی در عین حال، سلطه را تنها مختص به امور مالی کشورها بر یکدیگر ندانست و افزود: کسانی که در فضای مجازری بیشترین تاثیر را دارند سلطه بیشتری بر افکار عمومی و کشورها خواهند داشت.
      سلطانی فر به اثرات ابزارهای جدید ارتباطی اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به گسترده شدن شبکه های اجتماعی،‌ ارتباطات به صورت مستقیم انجام می شود و به همین دلیل نقش واسطه ها در حال از بین رفتن است.
      وی معتقد است که با تغییر شکل و کارکرد رسانه ها،‌ شاهد مرگ روابط عمومی ها خواهیم بود مگر آنکه این نهاد جایگاه جدیدی را برای خود تعریف کند.
      این مدرس دانشگاه افزود: امروزه دیگر انحصار اطلاعاتی در اختیار رسانه های بزرگ نیست و این رسانه ها دیگر همانند گذشته رابط مردم و مسوولان نیستند و این پدیده به سبب شکل گیری «فضای بی واسطه گی» است.
      وی یادآور شد: هم اینک در هر دقیقه میلیون ها پیام ارتباطی بین مخاطبان در سراسر دنیا در حال رد و بدل شدن است و تعداد بیشماری وب سایت و دیگر رسانه هایی که حالت دوسویه دارد متولد می شود که این موضوع نشان می دهد مخاطبان به طور مستقیم در ارتباط با هم قرار گرفته اند و فضاهای گذشته در حال تغییر گسترده است.
      خسارت نبود روابط عمومی
      با اینحال مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو در امور فرهنگی و رسانه ای معتقد است: مدیران سازمان ها و شرکت های بزرگ بدون داشتن روابط عمومی قدرتمند کیش و مات می شوند.
      ناصر بزرگمهر در این همایش گفت: امروزه برخی معتقدند که با شکل گیری فضای جدید در رسانه ها، ‌روابط عمومی ها از بین خواهند رفت در حالیکه این نهاد تاثیرگذار در دنیای جدید کارکردهای تازه خود را خواهد داشت.
      وی با بیان اینکه تغییر شیوه کار برای هر مجموعه ای ضرور ی است گفت:‌ یک سازمان برای بقا به روابط عمومی و کار خلاق نیاز دارد و در این مسیر از ابزارهایی که دنیای مجازی در اختیار گذاشته نیز باید بهره گیری شود.
      این مدرس دانشگاه یادآور شد:‌ زمانی که رسانه های همچون تلویزیون پا به عرصه حیات گذاشت و رقابت را با سینما آغاز کرد بسیاری از کارشناسان تصور می کردند سینما به مرگ دچار می شود اما نه تنها چنین پدیده ای روی نداد بلکه شاهد کارکردهای تازه ای از رسانه های پیشین شدیم.
      این عضو علی البدل هیات مدیره انجمن روابط عمومی ایران ادامه داد:‌ در زمان خلق اینترنت برای روزنامه و صنعت چاپ نیز چنین سرنوشتی پیش بینی شده بود اما گذشت زمان نشان داد هر رسانه های کارکرد جداگانه خود را خواهد داشت. اگر چنین نبود هیچگاه نمایشگاه های کتاب در سراسر دنیا با استقبال انبوه مواجه نمی شدند.
      بزرگمهر در ادامه اظهار داشت: در فضای کنونی روابط عمومی ها «مخاطب محور» شده اند و این امر را با نگاه درون سازمانی و برون سازمانی پیگیری می کنند.
      وی جایگاه روابط عمومی ها در انعکاس توانمندی های بخش معدن را اساسی دانست و تصریح کرد: در کشوری که معدن می تواند جایگزین نفت شود روابط عمومی ها می توانند با اطلاع رسانی هدفمند، افکار مخاطب را به پتانسیل های این بخش در توسعه و رشد هدایت کنند.
      موتور روابط عمومی بخش خصوصی در حال روشن شدن است
      دکتر حسن نمک دوست مدرس دانشگاه نیز گفت:‌ با تغییرات جدید در نظام های رسانه ای موتور روابط عمومی بخش خصوصی در حال روشن شدن است.
      وی اظهار داشت:‌ در گذشته روابط عمومی تنها در بخش های دولتی مفهوم پیدا می کرد اما در دنیای جدید شاهد شکل گیری روابط عمومی بخش خصوصی نیز خواهیم بود.
      این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه در چنین فضایی دنیای بهتری ایجاد می شود گفت: دیگر دوران «ارسال یک پیام از سوی رسانه های بزرگ برای مخاطبان انبوه گذشته» و شرایط به گونه ای شده که گروه های مخاطب پیام های متکثر را منتشر می کنند.
      نمک دوست ادامه داد:‌ در شرایط حاضر موضوع روزنامه نگاری شهروندی مطرح شده است و در این میان شبکه ها و رسانه های اجتماعی این امر را محقق کرده اند.
      مدیر مرکز آموزش «همشهری» با یادآوری اینکه برقراری ارتباط در ذات طبیعت واقع شده است یادآور شد: در حال حاضر دسترسی به اطلاعات در 70 کشور دنیا از جمله ایران به صورت قانون درآمده است و رد و بدل شدن اطلاعات از حالت یک سو عبور کرده و وضعیت دو سویه پیدا کرده است.
      روابط عمومی ها تولید محتوا را افزایش دهند
      از سوی دیگر رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت معدن و تجارت،‌ افزایش تولید محتوا را از امور ضروری روابط عمومی مجموعه های وابسته به این وزارتخانه دانست.
      محمد رضا غفوری تصریح کرد: با توجه به اهمیت اموری همچون تامین سرمایه طرح ها،‌ تهیه نقشه جامع معادن کشور،‌ توسعه اکتشاف،‌ ارتقای فرآوری و بهره وری،‌ توسعه زیرساخت ها و ... نیازمند اطلاع رسانی و تولید محتوای بیشتر هستیم.
      وی به نکات کلیدی جلسه رییس جمهور با مدیران و کارکنان وزارت صنعت معدن و تجارت اشاره کرد و اظهار داشت:‌ با توجه به اینکه هم اینک در وضعیت رکود اقتصادی قرار داریم تغییر این شرایط و حرکت به سمت رونق وظیفه این وزارتخانه را سنگین تر کرده است.
      به گفته غفوری بخش قابل توجهی از بار تغییر شرایط فعلی بر عهده وزارت صنعت معدن و تجارت است و عملی شدن برنامه ها در این مسیر،‌ نمود عینی خود را در بخش صنعت معدن وتجارت خواهد داشت.
      رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت صنعت معدن وتجارت بر ایجاد تفاهم و همدلی تاکید کرد و گفت:‌ در اجرای اهداف پیش رو ایجاد ارتباط دو سویه و همدلی نقش غیرقابل انکاری در ایجاد موفقیت ها خواهد داشت.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.