بر اساس گزارش رسیده از ذوب آهن اصفهان، همچنین با حضور وزرای یاد شده، تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن اصفهان و راه آهن جمهوری اسلامی ایران به امضاء رسید.
وزیر صنعت، معدن و تجارت که به منظور افتتاح باتری شماره 2 ککسازی ، پالایشگاه ذوب آهن و نیز امضای تفاهم نامه تولید ریل ملی در ذوب آهن حضور یافته بود ، گفت: ذوب آهن به مدیران، تکنیسین ها و مهندسان ما آموزش داد و آنها منشا خدمات زیادی در کشور شدند.
محمدرضا نعمت زاده افزود: سعی کنیم با به روز کردن فناوری های قدیمی و کاهش هزینه های تولید ، موفقیت در سود دهی ذوب آهن تداوم داشته باشد.
وی ادامه داد: تقاضای من از همه تلاشگران ذوب آهن آن است که سعی کنید یک واحد نمونه از جهات مختلف داشته باشیم.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اشاره به کسوت ذوب آهن اصفهان در صنعت فولاد کشور گفت : احداث پالایشگاه توسط ذوب آهن کار بزرگی است که سرمایه گذاری 160 میلیاردی به صورت ارزی و ریالی برای آن صورت گرفته است.
نعمت زاده در خصوص امضای تفاهمنامه تولید ریل در ذوب آهن نیز گفت: دولت برنامه جدی برای توسعه خط ریلی و راه آهن درکشور دارد چون متاسفانه امروز کل ریل راه آهن ما ازخارج وارد می شود.
وی افزود : در مذاکرات سال گذشته مقرر شد ذوب آهن با توجه به اینکه از لحاظ مواد اولیه بهترین شرایط را دارد و می تواند مواد فولادی را در حدی که برای تولید ریل مناسب باشد تصفیه کند ، مقدمات لازم برای راه اندازی خط نورد را فراهم کند که در قالب برنامه پیش بینی شده به اجرا درخواهد آمد.
نعمت زاده افزود : ذوب آهن اصفهان علاوه بر انجام وظیفه اصلی خود مبنی بر تولید محصولات فولادی، باید همچنان برای تربیت نیروهای متخصص و صاحب دانش نیز تلاش کند. در واقع ذوب آهن با تربیت نیروهای متخصص پایه گذار صنعت کشور بوده و ما حاضریم در زمینه تربیت نیروی انسانی کارآمد با این مجتمع عظیم صنعتی تعامل کنیم.
وزیر راه وشهرسازی نیز با اشاره به امضای تفاهمنامه راه آهن جمهوری اسلامی ایران و ذوب آهن اصفهان گفت : توسعه راه آهن و شبکه های ریلی در اولویت برنامه های کشور قرار دارد و دراین زمینه احداث حدود 15 هزار کیلومتر راه آهن برای احداث شبکه های راه آهن جدید و بهبود و افزایش کارایی شبکه های موجود در دست اقدام است.
عباس آخوندی افزود : با توجه به اینکه هر کیلومتر راه آهن نیاز به 120 تن ریل دارد، بنابر این برای احداث 15 هزار کیلومتر راه آهن جدید، یک میلیون و 800 هزار تن ریل نیاز داریم.
دکتر آخوندی اظهار داشت: اگر ذوب آهن طبق زمان مقرر، ریل مورد نیاز راه آهن را مطابق استاندارد های بین المللی تولید کند، ما نیز متعهد به خرید این محصول هستیم و لذا بازار خوبی برای این محصول ذوب آهن در داخل کشور وجود دارد ضمن اینکه این شرکت با تولید محصول خود راه توسعه صنعت حمل و نقل ریلی را هموار می سازد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تفاهمنامه تولید ریل بین ذوب آهن و راه آهن جمهوری اسلامی را موجب توسعه وپیشرفت ذوب آهن و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی دانست و گفت: مطابق این تفاهنامه مقرر شد سنگ آهن و زغال سنگ مورد نیاز این شرکت تامین شود و همچنین با حل مشکل معادن بافق امیدواریم بخشی از مشکلات ذوب آهن در این زمینه مرتفع شود.
ربیعی افزود: حضور سه وزیر در این مراسم اتفاقی نیست؛ بلکه بخشی از تدبیر و تلاش دولت برای خروج اقتصاد کشور از رکود، افزایش تولید وایجاد اشتغال است.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با ابزار خرسندی از امضای تفاهمنامه تولید ریل ملی در ذوب آهن اصفهان گفت: امروز تفاهمنامه مهمی توسط سه وزیر به امضا رسید که امیدوارم ملت ایران از نتایج این تفاهم استفاده کنند.
محسن پور سید آقایی افزود: ذوب آهن اصفهان تجهیزات لازم را خریداری کرده و مقدمات کار فراهم شده است.
وی اظهار داشت: با تولید ریل در ذوب آهن، ارز از کشور خارج نمی شود و به همین نسبت صرفه جویی ارزی ایجاد می شود که خودکفایی ارزی را به همراه دارد.
وی با بیان اینکه بخش مهمی از مواد اولیه ذوب آهن از طریق راه آهن جابجا می شود تصریح کرد: پس از تولید ریل توسط ذوب آهن می توانیم بخشی از هزینه هایی که بابت این جابجایی دریافت می کنیم را تهاتر کنیم که این مساله به سود هر دو مجموعه خواهد بود.