سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
    • برای اولین بار در فولاد خراسان

      انجام موفقیت آمیزتعمیرات اساسی بازوی 2 کـوره قـوس الکتریکی

      با تلاش همکاران کارکنان شرکت مجتمع فولاد خراسان بازوی 2 کوره قوس الکتریکی واحد فولادسازی تعمیر و تمیزکاری شد و در مدار تولید قرارگرفت.
      انجام موفقیت آمیزتعمیرات اساسی بازوی 2 کـوره قـوس الکتریکی


      زارع، مدیر فولادسازی شرکت با اعلام این خبر گفت: بازوها یکی از تجهیزات مهم کوره قوس الکتریکی هستند و وظیفه آنها انتقال جریان الکتریکی از کابلهای خروجی ترانس کوره به الکترودهای گرافیتی است. با توجه به اینکه عبور جریان الکتریکی زیاد باعث بالا رفتن دما در بدنه بازوها میگردد سازنده برای سرد کردن، از جریان آب با فشار بالا استفاده کرده است. با در نظر گرفتن موقعیت قرارگیری بازوی2(در مرکز میدان های مغناطیسی) و گرفتگی مسیرهای آبگرد آن (به دلیل طول عمر زیاد)دمای قسمت های مختلف این بازو تا 200 درجه سانتیگراد می رسید که باعث سوختن ایزولاتورهای مربوطه می شد و عملاً امکان ادامه کار با این شرایط وجود نداشت.
      از طرفی به دلیل محدودیت های تامین یدکی آن از خارج کشور تنها راه حل، تعمیر و تمیزکاری مسیرهای آبگرد در کارگاه تعمیرات فولادسازی فولاد خراسان بود.
      لازم به ذکر است فرآیند انجام تعمیرات آن به گونه ای بود که باید بعضی از قسمتهای بازو برشکاری و برداشته می شد تا پس از تمیزکاری مجدداً نصب شوند.
      از این رو مهم ترین بخش این تعمیرات، ریسک بالای این کار و عملیات جوشکاری آن بود که بر اساس دستورالعمل تدوین شده توسط کارشناسان تعمیرات فولادسازی و تلاش پرسنل جوشکار این کارگاه، با استفاده از دستگاههای مخصوص به همراه گازهای آرگون و هلیوم این تعمیرات با موفقیت کامل انجام شد
      وی افزود: این کار برای اولین بار در حال انجام شدن بود و دانش ساخت آن وجود نداشت ، جلسات متعدد فنی با کارشناسان فولادسازی برگزار شد و طی آن مدارک، دستور العمل ها و برنامه زمان بندی مورد بررسی قرارگرفت. این فعالیت به صورت تیمی متشکل از کارشناسان و متخصصین تعمیرات فولادسازی شروع شد و در کمترین زمان و با صرف 320 نفر ساعت ، با موفقیت انجام و دانش تعمیرات این بازو بومی سازی شد.
      مهندس زارع با اشاره به نقش اساسی واحد فولادسازی در فرآیند تولید فولاد در شرکت افزود: در صورتیکه تعمیرات فوق به موقع و به طور صحیح انجام نمی شد، احتمال وقوع توقف بلند مدت تولید فولادسازی بسیار زیاد بود بطوریکه سایر واحدهای تولیدی تحت تاثیر قرارمی گرفتند اما خوشبختانه با توکل به خداوند متعال و اعتقاد به کار گروهی و مشارکتی مشکل فنی فوق رفع شد.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.