سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۶/۰۱
    • بزرگ ترین طرح تولید آلومینیوم کشور، جان تازه گرفت

      قرارداد بزرگ ترین و پیشرفته ترین طرح تولید شمش آلومینیوم بین شرکت آلومینیوم جنوب و 5 بانک داخلی با حضور مشاور رییس جمهوری،‌وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو مبادله و بدین ترتیب یکی از طرح های اصلی حوزه معدن و صنایع معدنی از سکون خارج شد.
       بزرگ ترین طرح تولید آلومینیوم کشور، جان تازه گرفت


      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)‌،‌ در مراسم امضای قرار طرح آلومینیوم جنوب مدیران عامل 5 بانک صادارت،‌ ملت،‌ تجارت،‌ صنعت و معدن و ملی نیز حضور داشتند تا قرارداد 1.2 میلیارد دلاری این طرح بزرگ به امضا برسد.
      کارخانه آلومینیوم جنوب با ظرفیت سالانه تولید 300 هزار تن شمش آلومینیوم در مدت 36 ماه ساخته می شود و کنسرسیومی از 5 بانک داخلی با محوریت بانک صادرات نیاز مالی این پروژه را تامین کنند. طبق پیش بینی های صورت گرفته مقرر شده گشایش اعتبار طرح آلومینیوم جنوب تا دو هفته آتی انجام شود. طرح آلومینیوم جنوب در منطقه ویژه صنایع معدنی لامرد در جنوب استان فارس احداث می شود. منطقه انرژی بر لامرد و پارسیان(در استان هرمزگان) توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای توسعه صنایع انرژی بر ایجاد شده است.
      وزیر صنعت معدن و تجارت که در حضور اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی،‌ رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ مدیران 5 بانک فوق و مدیر عامل شرکت آلومینیوم جنوب سخن گفت تصریح کرد: یکی از راه های ایجاد ارزش افزوده در گاز طبیعی ایجاد صنایع انرژی بر است به طوری که بتوانیم به جای صدور گاز خام،‌ محصولات صنایعی همچون آلومینیوم را صادر کنیم.
      محمد رضا نعمت زاده با تاکید بر اینکه خروج از وضعیت رکود بدون حضور بانک ها ممکن نیست افزود: 51درصد سهم این پروژه متعلق به شرکت سرمایه گذاری غدیر و 49 درصد باقی مانده در اختیار ایمیدرو است و این امر نشان می دهد دولت با کاهش سهم خود، مسیر تامین مالی طرح را هموار کرده است. وی با ابراز خرسندی از حضور سندیکایی بانک ها در توسعه صنایع،‌ خواهان توجه بیشتر بانک به این نوع همکاری ها شد و تاکید کرد: بسیاری از پروژه های بزرگ کشور را می توان با حضور گروهی بانک ها اجرا و چالش مالی آن ها را برطرف کرد.
      وزیر صنعت معدن وتجارت فعال شدن این طرح را سبب به حرکت در آوردن بخشی از صنایع مرتبط برای خروج از رکود دانست و گفت: ایمیدرو نیز توانسته به عنوان یک سازمان توسعه ای بستر توسعه مناطق ویژه صنایع انرژی بر را فراهم کند.
      اکبر ترکان مشاور رییس جمهوری در امور مناطق آزاد و ویژه انرژی نیز استفاده از ظرفیت های توسعه ای گاز طبیعی را یکی از راه های برون رفت از اقتصاد متکی به نفت دانست و اظهار داشت: متاسفانه از سال 1351 که اقتصاد ایران به نفت متکی شده نتوانسته رشد کافی داشته باشد این در حالیست که می توان با هدف رشد ارزش افزوده، اقتصاد کشور را بر مبنای نفت و گاز به حرکت در آورد.
      وی ادامه داد:‌ 10 سال پیش قرار بود با همین نگاه صنایع انرژی بر همچون آلومینیوم را توسعه دهیم و به ظرفیت 3 میلیون تنی دست یابیم اما آن فرصت از دست رفت و اکنون پس از 8 سال و نیم معطلی طرح آلومینیوم جنوب دوباره در حال فعال سازی است اگرچه در این مدت همسایگان جنوبی ایران به سرعت ظرفیت تولید آلومینیوم خود را توسعه داده اند.
      ترکان با بیان اینکه صنایع معدنی با استفاده از ظرفیت تولید گاز در کشور باید توسعه یابند تصریح کرد: فعال کردن این طرح گام نخست برای رسیدن به ظرفیت یک میلیون تنی و در نهایت برنامه 3 میلیون تنی ظرفیت تولید شمش آلومینیوم است.
      به گفته مشاور رییس جمهوری چنانچه از ظرفیت روزانه تولید 500 میلیون متر مکعب گاز طبیعی، 100 میلیون متر مکعب برای صنایع معدنی استفاده شود اتفاق مثبتی برای اقتصاد کشور خواهد افتاد.
      در این مراسم مدیران بانک های صادرات،‌ملت و ‌صنعت و معدن به طور جداگانه تاکید کردند که آمادگی لازم برای ایجاد تحرک در بخش های صنعتی به ویژه صنایع معدنی از جمله آلومینیوم را دارند.

      گالری
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.