سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۸/۰۴
    • دو طرح توسعه کنسانتره مس آذرماه افتتاح می شود

      دو کارخانه تولید کنسانتره مس در مجموع به ظرفیت تولید 300 هزار تن تا آذر ماه امسال وارد مدار تولید می شوند.
      دو طرح توسعه کنسانتره مس آذرماه افتتاح می شود

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران امروز در یک نشست رسانه ای با اعلام خبر فوق تصریح کرد:‌ این طرح ها که هر کدام از ظرفیت تولید 150 هزار تن در سال برخوردارند شامل فاز دو طرح توسعه مس سونگون در آذربایجان شرقی و فاز دو توسعه معدن مس سرچشمه در کرمان هستند.

      احمد مرادعلیزاده با بیان اینکه این کارخانه ها در مدت سه سال به ظرفیت اسمی می رسند اظهار داشت: با این میزان، سالانه 70هزار تن مس محتوا به تولید این فلز افزوده خواهد شد.

      مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس میزان تولید مس محتوا و کاتد در مدت 7 ماه امسال را به ترتیب 223هزار تن و 193 هزار تن اعلام کرد و افزود:‌ با توجه به اینکه در دنیا ملاک تولید، میزان مس محتوا است از این پس به جای مس کاتد،‌ تولید مس محتوا مورد محاسبه قرار خواهد گرفت.

      به گفته وی،‌ شرکت ملی صنایع مس در حال حاضر 17 طرح در دست اجرا دارد که مجموع سرمایه گذاری آن ها بیش از 1.9 میلیارد یورو به صورت ارزی و 4300 میلیارد تومان به صورت ریالی خواهد بود. مرادعلیزاده افزود:‌ تاکنون از این رقم 650 میلیون یورو در بخش ارزی و 1500 میلیارد تومان در بخش ریالی سرمایه گذاری شده است.

      مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت:‌ 30درصد از سرمایه گذاری ها از منابع داخلی شرکت و بقیه با توجه به فراخوان هایی که صادر شده، از سرمایه گذاران داخلی و خارجی تامین خواهد شد. وی هدف از سرمایه گذاری فوق را دستیابی به ظرفیت تولید 400 هزار تن مس کاتد در سال 98 اعلام و تاکید کرد: در سال های گذشته برای این صنعت هدف 700هزار تنی تولید کاتد را اعلام کرده بودند اما با توجه به اینکه تولید مس با مصرف اسید سولفوریک همراه است چنین هدفی به مفهوم تولید و مصرف اسید در مقیاس بالاتر است که این امر از یک سو نیازمند امکانات لازم برای مهار آلودگی های زیست محیطی است و از دیگر سو مستلزم فراهم شدن شرایط لازم برای مصرف اسید های تولید شده در صنایع کشور است.

      مرادعلیزاده توجه به مسوولیت های اجتماعی در زیرساخت های مناطقی از آذربایجان و کرمان و حتی دیگر استان ها را یکی از برنامه های آن شرکت دانست و گفت:‌ تاکنون برای مهار آلایندگی ها بیش از 800 هکتار جنگل کاری شده است و همزمان سرمایه گذاری هایی در امور بهداشت،‌ آموزش و جاده سازی شده است.

      مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران درباره انجام فعالیت های اکتشافی گفت:‌هم اینک علاوه بر استان های کرمان و آذربایجان شرقی،‌ در استان های یزد،‌اصفهان،‌ خراسان جنوبی و ... فعالیت های اکتشافی در حال انجام است.

      وی به اقدامات متعدد شرکت ملی صنایع مس و گسترده شدن آن اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به مقدماتی قانونی فراهم شده،‌ به زودی شرکت مستقر در تهران به عنوان هلدینگ صنعت مس ایران و شرکت های مس کرمان و آذربایجان نیز به صورت شاخه های این هلدینگ فعالیت می کنند.

      مرادعلیزاده درباره صادرات شرکت و تحقق اهداف بورسی شرکت گفت:‌ از ابتدای سال 28هزار تن مس کاتد به خارج کشور صادر شده و تا پایان سال این رقم به 70هزار تن خواهد رسید و علاوه بر آن 80هزار تن کنسانتره صادر خواهد شد بدین ترتیب سود قابل تقسیم در بورس (EPS)نیز محقق می شود. وی ادامه داد:‌ قیمت های صادراتی بر مبنای بورس فلزات لندن و قیمت پریمیوم تعیین می شود.

      وی به پیش بینی های انجام شده در مورد قیمت جهانی فلز مس گفت: ‌هم اینک نرخ جهانی در حدود 6750 دلار در هر تن است اما پیش بینی ها نشان می دهد قیمت مس با توجه به رشد کشورهای جهان تا سال 2018 به 11 هزار دلار افزایش می یابد.

      مرادعلیزاده درباره پرداخت حقوق  دولتی گفت:‌ شرکت ملی صنایع مس ایران در حال حاضر بالاترین رقم حقوق دولتی را پرداخت می کند به طوری که هم اکنون برای هر تن ماده معدنی 10هزار تومان پرداخت می کند در حالی که رقم حقوق دولتی در سال 90 معادل 2هزار تومان بود.

      وی در مورد تامین آب برای معدن مس سرچشمه اظهار داشت:‌ طی 15 سال اخیر موضوع آب در شرکت ملی صنایع مس مورد توجه بوده است و در حال حاضر نیز طرحی آغاز شده تا آب از خلیج فارس پس از شیرین سازی،‌ وارد معدن سرچشمه شود این در حالی است که آب منتقل شده در اختیار معادن سنگ آهن گل گهر در کرمان و چادرملو در استان یزد نیز خواهد رسید.

      مرادعلیزاده افزود:‌ این طرح تا 6 سال آینده مورد بهره برداری خواهد رسید.

      مدیر عامل شرکت ملی صنایع مس ایران دربار نوع برداشت از معدن مس سرچشمه گفت: در سال 89 از قسمت پرعیار ماده معدنی 84 صدم درصد برداشت می شد اما در طول یکسال گذشته روند به حالت منطقی برگشته به طوری که متوسط عیار برداشت شده در معدن سرچشمه 68 صدم درصد و در معدن مس سونگون 64 صدم درصد شده است.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.