سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۸/۰۷
    • رزمایش پدافند غیرعامل در شرکت های معدنی برگزار شد

      جانشین و دبیرکمیته پدافند غیرعامل ایمیدرو اعلام کرد: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برنامه های مختلفی اجرا کرد که از جمله آنها برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل در شرکت های تابعه است.
      رزمایش پدافند غیرعامل در شرکت های معدنی برگزار شد
       
       
      به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، مهدی کارگر آزاد گفت: برگزاری نمایشگاه و همایش هفته پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به مدت سه روز از دیگر برنامه های ایمیدرو بود.
      وی افزود: ارائه مطالب تخصصی پیرامون مباحث پدافند غیرعامل در سایت رسمی سازمان، درج شعار هفته پدافند غیرعامل در پورتال سازمان ، تهیه و چاپ بروشور و توزیع آن بین کارکنان و به صدا درآمدن تمام آژیرها در سطح شرکت های تابعه از دیگر برنامه هایی بود که به اجرا درآمد.
      کارگر آزاد ادامه داد: کمیته ستاد بزرگداشت هفته پدافند غیرعامل پس از ابلاغ رئیس کمیته پدافند غیرعامل به دبیر آن کمیته، در مجموعه ایمیدرو تشکیل شد.
      وی افزود: ستاد مذکور با هماهنگی کمیته عالی پدافند غیرعامل وزارت صنعت، معدن و تجارت اقداماتی چون ابلاغ تشکیل ستاد بزرگداشت به شرکت های تابعه، هماهنگی با کارشناسان کمیته عالی پدافند و همچنین نصب بنر و پوستر در مجموعه سازمان را انجام داد.
      کارگر آزاد برگزاری جلسه آموزشی پدافند غیرعامل با موضوع سایبری برای تمام کارشناسان و دبیران کمیته های پدافند غیرعامل به همراه کارشناسان فناوری اطلاعات (IT ) را از دیگر برنامه ها برشمرد.
      وی درباره چشم انداز پدافند غیرعامل گفت: چشم انداز پدافند غیرعامل برخوردار از آمایش سرزمینی مناسب و متکی به ویژگی های جغرافیایی، جمعیتی و فرهنگی و اصول دفاع غیرعامل در حوزه های مختلف با رعایت توزیع و پراکنئگی موزون سرمایه ها و فعالیت ها در عرصه ایمن جغرافیا است.
      کارگر آزاد افزود: همچنین دارا بودن پشتوانه فرهنگی و حقوقی و قانونی جامع در سطح کشور با قابلیت تامین و اجرای الزامات و ضوابط مربوطه و همچنین توانمند در تولید دانش فنی و برخوردار از پشتوانه تحقیقاتی و پژوهشی در زمینه پدافند غیرعامل با تاثیر بازدارندگی بالا و با موفقیت ممتاز در سطح منطقه از چشم انداز پدافند غیرعامل محسوب می شود.
      سوم تا نهم آبان ماه هفته پدافند غیرعامل نامگذاری شده است.
      به همین مناسبت گفت و گویی با مهدی کارگرآزاد جانشین رییس و دبیر کمیته پدافند غیرعامل ایمیدروانجام شد که متن این گفت و گو را می خوانیم:
      *به عنوان نخستین سوال بفرمایید تعریف شما از پدافند غیرعامل چیست؟
      پدافند مساوی است با پد باضافه آفند
      پد یا پاد یعنی متقابل یا متضاد
      آفند یعنی جنگ و جدال و دشمنی دفاع
      پدافند مساوی است با passive Defense
      به مجموعه اقداماتی اطلاق می شود که مستلزم بکارگیری جنگ افزار نبوده و با اجرای آن می توان از وارد شدن خسارات مالی به تجهیزات و تاسیسات حیاتی نظامی و غیرنظامی و تلفات انسانی جلوگیری کرده و یا میزان این خسارات و تلفات را به حداقل ممکن کاهش داد.
      پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدامات نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است. اقدامات پدافند غیرعامل شامل پوشش، پراکندگی،جابجایی، فریب ، مکان یابی، اعلام خبر، قابلیت بقا، استحکامات، استتار، اختفاء، ماکت فریبنده و سازه های امن است.
      موضوع پدافند غیرعامل در جهان از قدمتی به اندازه تاریخ زندگی انسان برخوردار است و در طول تاریخ همیشه جزء مهمی از زندگی بشر بوده است؛ زیرا اقدامات دفاعی انسان سبب دفع یا کاهش میزان اثر تجاوز مهاجمان می شود. اما چگونگی دفاع به عوامل و شرایط مختلف بستگی دارد و انسان ها در دوران حیات خود سعی کرده اند تا با استفاده از عقل و تدبیر و اراده خود بهترین راه دفاع را در وضعیت های متفاوت، در مقابل تهاجم دشمنان انتخاب و آن را به کار بندند.
      در این ارتباط اقدامات دفاعی انسان همیشه با استفاده از سلاح و تجهیزات جنگی صورت نگرفته است؛ بلکه در موارد زیادی انسان برای دفاع، شیوه هایی را به کار برده که سلاح و تجهیزات جنگی در آن پدافند غیرعامل نقشی نداشته است، انسان های اولیه از مامن های طبیعی مثل غارها و پوشش درختان استفاده می کردند.
      با شکل گیری تمدن های اولیه استفاده از برج و بارو و خندق و دروازه های محکم متداول شد.
      برای مثال، در جنگ خندق وقتی مسلمانان به فرماندهی رسول گرامی اسلام صلی ا... علیه و آله به پیشنهاد سلمان فارسی در اطراف مدینه، خندقی حفر کردند تا دشمنان اسلام نتوانند از آن عبور کنند، در واقع از شیوه دفاعی پدافند غیرعامل استفاده کرده اند.
      *به نظر شما آیا پدافند غیرعامل صرف در کشور ما به آن تاکید می شود یا کشورهای دیگر هم از این مسئله تبعیت کرده اند. آیا مصداق دارید؟
      کشورهایی مانند سوئیس و سوئد سمبل پدافند غیرعامل محسوب می شوند؛ این کشورها در حالی که هیچ گونه تهدیدی ندارند، اما آینده نگری می کنند. سوئیس کشوری بی طرف است اما پدافند غیرعامل و دفاع غیرنظامی قوی دارد به طوری که بعضی از دانشگاه ها و بیمارستان های این کشور و همچنین برج های مسکونی بزرگ دارای پناهگاه هستند؛ این پناهگاه ها در برابر حملات میکروبی ، شیمیایی و هسته ای مقاوم هستند.
      در کشور چین نیز شهری زیرزمینی ساخته شده که گنجایش 2 میلیون نفر را دارد.
      *لطفا اقدامات انجام شده در حوزه پدافند غیرعامل در سازمان توسعه را بیان فرمایید؟
      از سال 84 طبق دستورالعمل وزارت صنایع و معادن وقت با تشکیل کمیته و انتصاب افراد بنابر فعالیت در حوزه های تخصصی شامل فناوری اطلاعات، معاونت مالی واقتصادی، معاونت برنامه ریزی و دفتر مرکزی حراست که به عنوان دبیر و جانشین این کمیته و اجرایی کردن کارها است، عملیاتی شد و فعالیت هایی در دستور کار قرار گرفت که شامل انتصاب های روسا و دبیران کمیته پدافند غیرعامل، برگزاری رزمایش پدافند غیرعامل با محوریت ستاد سازمان و اجرای آن در شرکت های تابعه، ایجاد هماهنگی و بسترسازی در این حوزه، برنامه ریزی آموزشی برای تمام سطوح مدیریتی سازمان و شرکت های تابعه، تعامل با دبیرخانه عالی کمیته پدافند غیرعامل و ارائه پیشنهادات لازم مبنی بر تهیه طرح جامع مطالعاتی برای معادن است.
       *چه کمیته هایی درخصوص ابلاغیه مقام معظم رهبری در این سازمان شکل گرفته است؟
      سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری درخصوص پدافند غیرعامل شامل طرح های عمرانی، توسعه فناوری و تثبیت تولید داخلی، تهدیدات نرم افزاری الکترونیکی، حفظ و صیانت شبکه های اطلاع رسانی مخابراتی و رایانه ای با ایجاد : کمیته آموزش پژوهش و فرهنگ سازی، کمیته پایش تهدیدات و امور زیرساخت ها، کمیته مدیریت بحران ، کمیته فاوا و تهدیدات سایبری، کمیته بسیج و کمیته تهدیدات زیستی و امنیتی در این حوزه و همکاری معاونت و ابلاغ به تمام شرکت ها و طرح های تابعه به صورت کلی اجرایی شده است.
       *در زمینه زیرساخت ها و اهداف چه فعالیت هایی انجام شده است؟
      مراکز ثقل زیرمجموعه ها را به صورت سه شاخه " مهم ، حیاتی و حساس " تقسیم بندی و اولویت بندی شده است.
      حیاتی: اگر زیرساخت ها در معرض خطر قرار گیرد، کشور در مخاطره قرار می گیرد.
      حساس: اگر زیرساخت در معرض خطر قرار گیرد، بخشی از کشور در مخاطره است.
      مهم: تهدیداتش نقطه ای و منطقه ای است.
       *مزیت های رعایت اصول پدافند غیرعامل را در سطح ملی توضیح دهید؟
      تداوم فعالیت های زیربنایی کشور و تامین نیازهای حیاتی، تسهیل اداره کشور در شرایط تهدید و بحران ناشی از تجاوز خصمانه و حفظ بنیه دفاعی با وجود حملات مخرب دشمن، کاهش قابلیت بقا، استمرار عملیات و فعالیت های حیاتی و خدمات رسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور در شرایط وقوع تهدید، بحران و جنگ، تقلیل کاهش آسیب پذیری و کاهش خسارت و صدمات تاسیسات، تجهیزات و نیروی انسانی مراکز حیاتی، حساس و مهم نظامی و غیرنظامی کشور در برابر تهدیدات و عملیات دشمن، سلب آزادی و ابتکار عمل از دشمن، صرفه جویی در هزینه های تسلیحاتی و نیروی انسانی، فریب و تحمیل هزینه بیشتر به دشمن و تقویت بازدارندگی، افزایش آستانه مقاومت مردم و نیروی خودی در برابر تهاجمات دشمن و همچنین حفظ روحیه و انسجام وحدت ملی و حفظ سرمایه های ملی کشور از مزیت های رعایت اصول پدافند غیرعامل به شمار می آید.
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.