سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۸/۲۷
    • هفته‌نامه اکونومیست:‌معدن جذاب ترین بخش اقتصاد ایران برای جذب سرمایه خارجی

      هفته‌نامه معتبر اکونومیست در گزارشی از وضعیت اقتصاد ایران، بخش معدن را مناسب ترین بخش اقتصاد ایران برای سرمایه های خارجی اعلام کرد.
      هفته‌نامه اکونومیست:‌معدن جذاب ترین بخش اقتصاد ایران برای جذب سرمایه خارجی


      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) سایت اقتصاد آنلاین با انعکاس گزارش جدید این نشریه نوشت: به دلیل اینکه قسمت اعظم حوزه معدن خصوصی سازی شده است فعالان خارجی ورود به این بخش از اقتصاد ایران را آسان‌تر می یابند. نشریه اکونومیست در عین حال بخش تولید را جذاب ترین حوزه برای سرمایه گذاران خارجی توصیف کرده است که در این میان «معدن» جایگاه ویژه ای دارد.
      به نوشته این هفته نامه،‌ ایران نهمین ذخایر بزرگ مس و یازدهمین ذخایر بزرگ سنگ‌آهن را در اختیار دارد و البته نفت ایران چهارمین منابع بزرگ نفت جهان را دارا است. اکنون مقاماتی که منتظر آن روز بزرگ هستند در حال نوشتن قراردادهای نفتی برای خارجی‌ها هستند. در ابتدای امسال رئیس‌جمهور حسن روحانی با کارفرمایان خارجی در بخش انرژی در کنفرانس داووس ملاقات کرد و نوای خوشایندی را به راه انداخت به طوری که در بلندمدت، آینده سرمایه‌گذاری در بخش گاز نویدبخش‌تر هم می‌شود. ایران با داشتن عظیم‌ترین منابع گاز جهان تنها یک درصد بازار سهام جهان را در اختیار دارد.
      این گزارش که در آستانه شکل گیری دور جدید مذاکرات هسته ای منتشر شده به نقل از صرافانی که در سالن‌های ورودی نیمه‌خالی فرودگاه بین‌المللی تهران کار می‌کنند می‌گوید: «‌اگر توافق صورت گیرد، هواپیماها از همه‌جا به ایران می‌آیند». از سوی دیگر بر نقل قولی از یک مقام امریکایی تاکید شده که گفته است: « به محض آنکه تحریم‌های اصلی را برداریم -‌که به زودی در طی توافق هسته‌ای صورت خواهد پذیرفت- تمام کشورهای جهان به ایران سرازیر می‌شوند».

      مقامات تهران پذیرای نمایندگان تجاری از کشورهای خارجی هستند و امیدوارند در مبارزه علیه تحریم‌ها متحدانی بیابند. پیشخدمت یک هتل مجلل کیف پول خود را نشان می‌دهد که پر از انعام‌های مسافرانی از سراسر جهان است. وکلا، مشاوران و بانکداران محلی خدمات خود را در بازاری که روزگاری آن را «آخرین بازار بزرگ بسته‌شده جهان» می‌پنداشتند بر سر زبان‌ها می‌اندازند. چهره‌های آشنا مانند مدیرانی از شرکت خودروسازی پژو فرانسه که 30 درصد سهم بازار ایران را قبل از خروج در سال 2012 در اختیار داشت بازگشته‌اند.

      فرصت‌ها در ایران بعد از انجام توافق گسترده خواهد بود. طبق گزارش دولت آمریکا تحریم‌ها تولید ناخالص داخلی ایران را تا 25 درصد در سه سال گذشته کاهش داده است؛ اما هنوز هم با داشتن 102 تریلیون دلار برابری قدرت خرید، ایران هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. جمعیت 80‌میلیونی ایران دارای تحصیلات است؛ ذخایر نفت و گاز این کشور بسیار عظیم است. طبق گزارش ترکویز پارتنرز (اولین بنیاد سرمایه‌گذاری خارجی در بازارهای ایران) بورس تهران با داشتن سرمایه تقریبی 150 میلیارد‌دلاری دومین بورس بزرگ خاورمیانه است. اما خارجی‌ها تنها 0.1 درصد سهام شرکت‌های بورس را در اختیار دارند، در مقایسه با ترکیه که این رقم 50 درصد بورس اصلی استانبول است.

      بازار سهام تهران خوب اداره می‌شود. گرداننده و قانونگذار آن از هم تفکیک شده و داده‌های تازه بازار به صورت آنلاین در دسترس است. حدود هشت میلیون ایرانی دارای سهام و 500 هزار نفر به طور فعال مشغول مبادله هستند. سال گذشته بازار سهام 130 درصد رشد داشت. صندوق‌های بازنشستگی محلی مشتاق به فروش برخی از دارایی‌های خود هستند. این امر فرصتی در اختیار سرمایه‌گذاران خارجی قرار می‌دهد تا سهام بخرند و با پیوندهای خوب با دولت به شرکت‌های ناکارآمد و بالقوه کم‌ارزش سر و سامانی بدهند.
      در همین حال صنعتی که بیش از همه نیازمند کارشناسان و سرمایه خارجی است، بانکداری است. اما مقررات انبوه و میراث بدهی بد بازدارنده‌اند. سال گذشته پرویز عقیلی بانک خاورمیانه را که در حقیقت تنها بانک خصوصی است، افتتاح کرد. اخذ مجوز تنها دو سال طول کشید، اگرچه می‌گوید به آینده امیدوار است.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.