سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: اکتشاف -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    • ایمیدرو: عملیات اکتشاف عناصر نادر خاکی در کشور آغاز شد

      معاون وزیر ور رئیس هیات عامل ایمیدرو گفت: مطالعات اکتشافی معادن برای شناسایی عناصر نادر خاکی در نقاط مختلف کشور به طور جدی آغاز شده است.
      ایمیدرو: عملیات اکتشاف عناصر نادر خاکی در کشور آغاز شد


      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان با بیان این مطلب گفت: با توجه به گرایش جامعه جهانی به سمت صنایع پیشرفته (هایتک) در زمینه هایی نظیر صنایع الکترونیک و مخابرات، خودرو سازی، کاتالیست‌ها، آهنرباهای دائمی، آلیاژهای متالورژی، فسفر سانس و رنگدانه، شیشه و سرامیک، هوا و فضا و غیره، تولید و مصرف عناصر نادر خاکی به عنوان مواد اولیه تولید محصولات با فناوری بالا، روند افزایشی به خود گرفته است و ایمیدرو نیز برای عقب نماندن از روند توسعه جهانی، با تدوین طرح عناصر نادر خاکی، موضوع شناخت پتانسیل‌ها و ذخایر بالقوه و بومی‌سازی تکنولوژی تولید این عناصر در کشور را از تیر ماه 93 آغاز کرده است.
      وی ادامه داد: ایمیدرو با توجه به وظیفه حاکمیتی خود، انجام مطالعات مذکور را شروع کرده تا پس از شناسایی و کشف ذخایر و سپس فرآوری و تولید آنها، بتوانیم نیاز داخلی را -که با توجه به توسعه صنایع مدرن افزایش می یابد- تامین کنیم.
      رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به اینکه کانسنگ ها و باطله های معادن آهن و فسفات، هم از جمله منابع دارای عناصر نادر خاکی بوده و با استحصال همزمان آنها می توان ارزش افزوده بیشتری ایجاد کرد، گفت: در همه شرکت های معدنی سنگ آهن تابعه ایمیدرو، موضوع نمونه گیری عناصر نادر روی باطله ها صورت گرفته و مطالعات مربوط به میزان ذخیره این عناصر و همچنین، مطالعات فرآوری در مقیاس های آزمایشگاهی و نیمه صنعتی بر روی این ذخایر در حال انجام است. در این راستا، ایمیدرو برنامه ریزی های لازم را برای احداث نخستین کارخانه نیمه صنعتی و تحقیقاتی فرآوری عناصر نادر خاکی کشور انجام داده است.
      وی افزود: بومی سازی و انتقال دانش و فناوری مربوط به فرآوری عناصر خاکی جزو برنامه های ایمیدرو است و پس از به نتیجه رسیدن مطالعات اولیه، این برنامه پیگیری خواهد شد. در بخش تولید کنسانتره نهایی عناصر نادر خاکی، از فناوری های روز خارجی استفاده می jکنیم.
      بنا به این گزارش، عناصر نادر خاکی شامل 15 عنصر در گروه لانتانیدها (نظیر سریم ، نعودیوم، ساماریم، پرومتیم، لانتان، گادولینیم و اربیم) و 2 عنصر اسکاندیم و ایتریم است که به دلیل ویژگی ها و مصارف خاص آنها، جزو عناصر نادر و استراتژیک معدنی است و قیمت برخی از این عناصر در هر کیلوگرم تا 7 هزار دلار می رسد.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.