سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: معدن -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    • فعالیت های ایمیدرو به تقویت بخش خصوصی منجر می شود

      شرکت های خصوصی بخش معدن در ایران قادرند سالانه حجم برداشت از معادن کشور را بیش از 3 برابر افزایش دهند.
      فعالیت های ایمیدرو به تقویت بخش خصوصی منجر می شود

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ نایب رییس خانه معدن در نشست خبری اعضای هیات مدیره این تشکل معدنی در این باره گفت: بخش خصوصی می تواند میزان برداشت از معادن کشور در طول یک سال را به بیش از یک میلیارد تن افزایش دهد. این در حالی است که بر اساس آمارهای منتشر شده هم اینک سالانه در حدود 330 میلیون تن ماده معدنی از معادن کشور برداشت می شود.
      محمد رضا بهرامن یادآور شد: ‌امکانات نرم افزاری و سخت افزاری این حوزه در شرایط فعلی قابل مقایسه با امکانات 10 سال گذشته نیست و بسیار ارتقاء یافته است. وی ادامه داد:‌ امروزه 70درصد از عملیات جابه جایی مواد معدنی در کشور از سوی شرکت های خصوصی انجام می شود.
      وی به جایگاه تشکل های بخش معدن در اقتصاد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از ابزارهای دولت برای توسعه این بخش استفاده از توان تشکل های تخصصی این بخش است سازمان های دولتی همچون ایمیدرو نیز به رشد این بخش کمک کرده اند.
      به گفته نایب رییس خانه معدن،‌ موفقیت سازمان توسعه ای ایمیدرو،‌ موفقیت بخش معدن را نیز در پی دارد.
      وی به ظرفیت های سرمایه گذاری در معادن ایران اشاره کرد و گفت: شرکت هایی از آلمان که اخیرا در نمایشگاه تخصصی خانه معدن شرکت کرده بودند از امکانات و توانایی های این حوزه در ایران اظهار خرسندی کردند و خواهان سرمایه گذاری در بخش خاک های صنعتی ایران شدند.
      بهرامن افزود: آلمانی ها پیشنهاد داده اند که در نمایشگاه سرامیک مونیخ در سال 2015 میلادی روزی را به نام ایران اختصاص دهند تا فعالان و سرمایه گذاران بین المللی بیشتر با این حوزه از اقتصاد ایران آشنا شوند.
      این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره اکتشاف در معادن بزرگ گفت: به طور معمول زمانی که معدنی کشف می شود مقیاس بزرگی در ذخیره ندارد اما پس از انجام اکتشافات بعدی به ذخایر بزرگ دست می یابد. وی افزود: امروزه عمق اکتشافات معدن در دنیا به 1500 متر رسیده در صورتی که در ایران تا عمق 50 تا 100 فعالیت های اکتشافی انجام شده است.
      به گفته وی با توجه به اتمام ذخایر معدنی در دنیا و سوددهی بالا در این حوزه،‌ سرمایه گذاران زیادی در دنیا تمایل به حضور در بخش معدن ایران دارند که می توان با سیاستگذاری صحیح آن ها را جذب ایران کرد.
      محمد جعفر صادقی پناه عضو دیگر هیات مدیره خانه معدن نیز بر بازدهی پایدار سرمایه گذاری معدنی تاکید کرد و گفت:‌ برآوردهای ما نشان می دهد چنانچه در مدت 7 سال،‌ سالانه 2 میلیارد دلار در این بخش سرمایه گذاری شود پس از گذشت 20 سال اقتصاد کشور به درآمد 160 میلیارد دلاری دست خواهد یافت که قابل مقایسه با درآمدهای نفتی نیست.
      بهرام شکوری عضو دیگر هیات مدیره خانه معدن،‌ حاکم شدن تفکر بخش خصوصی را سبب رشد و توسعه کشور دانست و گفت: هر کشوری که 6 عامل نیروی انسانی،‌ سرمایه،‌ فن آوری،‌بازار مصرف،‌ منابع و مدیریت را در اختیار داشته باشد مزیتی برای رشد در اختیار دارد که بررسی این عوامل نشان می دهد ایران بسیاری از عوامل فوق را دارد اما ضعف در مدیریت سب شده توانایی های بخش های دیگر کارایی نداشته باشند.
      وی با بیان اینکه پایین بودن مقیاس بهره وری در ایران نشانه نبود مدیریت به روز و کارآمد است گفت: برای ارتقای بهره وری تفاهمنامه ای با دانشگاه مک گیل (MC Gill) کانادا امضا کردیم که قرار است از سال 2015 برنامه های ما در این بخش عملیاتی شود. هدف ما در این بخش کاهش هزینه ها و افزایش قدرت رقابتی است.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.