سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: تحقیق، توسعه و نوآوری -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
    • وزیر صنعت، معدن و تجارت: رقابت پذیری صنایع با تحقیق، توسعه و نوآوری میسر است

      وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: رقابت پذیر شدن تولیدات در بازارهای داخل و خارج، تنها از طریق تحقیق، توسعه و نوآوری میسر است.
      وزیر صنعت، معدن و تجارت: رقابت پذیری صنایع با تحقیق، توسعه و نوآوری میسر است

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد رضا نعمت زاده در چهارمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت، معدن و تجارت با بیان این مطلب اظهار داشت: پژوهش و تحقیقات جزء لاینفک صنعت است و باید همه چیز را از پژوهش آغاز کرد.

      وی ادامه داد: برای ایجاد رقابت در بازار داخل و خارج و ملحق شدن به سازمان تجارت جهانی، باید تعرفه ها را اصلاح کنیم و بر این اساس، باید بحث تحقیق و توسعه و کاهش هزینه ها مورد توجه قرار گیرد و با نوآوری، محصولات رقابت پذیر و جدید ارائه دهیم.
      وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تنها راهکار کنترل بازار برای حمایت از تولید کننده، تعرفه است و افزایش میزان آن نیز تا اندازه ای امکان پذیر است چرا که اگر بیش از حد معقول زیاد شود قاچاق افزایش پیدا می کند. بنابراین خود صنایع باید رقابت پذیر شوند تا درنتیجه در بازارها موفق باشند و دستیابی به این مرحله نیزجز از طریق تحقیق و پژوهش ممکن نیست.
      نعمت زاده با بیان اینکه سهم تحقیق و توسعه در تولید ناخالص داخلی کمتر از یک درصد است، تصریح کرد: در کشور ما جایگاه تحقیقات توسعه ای و کاربردی ناچیز است به طوری که در کشورهای مختلف این سهم در کل تحقیقات دو سوم اما در ایران یک سوم است.
      وی ادامه داد: لایحه ای به مجلس تقدیم شده که بر اساس آن چنانچه یک کار پژوهشی به نتیجه برسد، دولت 50 درصد هزینه صرف شده را پرداخت کند.
      وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه همه واحدهای تولیدی حتی واحد های کوچک نیازمند تحقیق و پژوهش هستند، گفت: دانشگاه ها پیشرفت زیادی داشته اند اما مساله این است که در بخش صنعت به این امر کمتر توجه شده و باید ارتباط دانشگاه و صنعت گسترش یابد.
      وی ادامه داد: از دولت و صنعتگران می خواهیم بخشی از درآمد خود را به بخش پژوهش اختصاص دهند و از آن حمایت کنند.
      نعمت زاده با بیان اینکه در بودجه 94، 5 صندوق گنجانده شده است، خاطرنشان کرد: یکی از صندوق ها، صندوق ضمانت صادرات است که 200 میلیون دلار سرمایه به آن واریز می شود و 4 صندوق دیگر حمایتی برای توسعه صنایع پیشرفته و صنایع نیازمند تحقیقات در نظر گرفته شده که هر کدام 100 میلیون دلار به آن اضافه می شود.
      رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم در این همایش با بیان اینکه کشور ما به برکت مقام معظم رهبری و مسئولان 1.53 درصد از تولید علم جهانی را در اختیار دارد، گفت: واقعیت این است که به رغم این رشد 3 برابری تولید علم در کشور، اما مشاهده می شود که 10 قلم نخست صادرات محصولات به کالاهایی اختصاص دارد که با دانش و فناوری فاصله زیادی دارد.
      وی ادامه داد: با توجه به برنامه پنجم توسعه، سهم پژوهش از بودجه باید به 3 درصد و در سند چشم انداز 1404 به 4 درصد برسد.
      رحمانی با اشاره به اینکه برای توسعه حوزه پژوهش مشکل قانونی نداریم، تصریح کرد: در حال حاضر سهم بخش خصوصی در حوزه پژوهش 20 درصد است و این بخش باید به طور جدی به حوزه پژوهش وارد شود. البته برخی واحدها خود علاقه مند بوده و این روند باید به فرهنگ تبدیل شده و در کشور همه گیر شود.
      وی ادامه داد: موضوع دیگر اینکه باید صنعت و فناوری را با دانشگاه آشتی داد، چرا که بدون تحقیق و پژوهش، علم و صنعت عقیم است.
      علی اصغر توفیق، معاون آموزش، پژوهش و فناوری در این جشنواره با اشاره به ایجاد
      «فرصت مطالعاتی» و «دوره تحقیقاتی پسا دکتری» به عنوان 2 اقدام مهم این معاونت، گفت: اگر توسعه بر پایه دانش پیش رود، صنعت بخش بیشتری از اقتصاد را به خود اختصاص می دهد و بدون تردید، برای گذر از مرحله توسعه اقتصادی بر پایه منابع به سمت توسعه دانش بنیان، نیاز به جهش اقتصادی داریم.
      وی ادامه داد: از الزامات تحقق این موضوع، فرهنگ سازی و تغییر باورهای دولتمردان، تصمیم سازان، تصمیم گیران، قانونگذاران و مردم به اهمیت جایگزینی اقتصاد منابع پایه با دانش بنیان است.
      توفیق خاطرنشان کرد: برای این تغییر رویکرد، با وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تفاهم نامه منعقد شده است.
       

      گالری
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.