سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: طرح های پژوهشی -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۹/۲۵
    • آمادگی ایمیدرو برای اجرای طرح های پژوهشی با دانشگاه ها

      رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران از آمادگی این سازمان برای اجرای طرح های پژوهشی مشترک با دانشگاه ها خبر داد.
      آمادگی ایمیدرو برای اجرای طرح های پژوهشی با دانشگاه ها

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان که به مناسبت هفته پژوهش در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد تهران غرب در جمع دانشجویان، استادان دانشگاه آزاد و مدیران دانشگاه های آزاد سخن می گفت تصریح کرد: ایمیدرو مجاز است 25درصد از سود خالص را صرف طرح های پژوهشی و همکاری با دانشگاه ها و مراکز علمی صرف کند از همین رو ضروری است که دانشگاه ها برای تقویت بخش پژوهش خود،‌ تعامل بیشتری با این سازمان داشته باشند.
      معاون وزیر صنعت معدن و تجارت در این جلسه که تیم ربوکاپ دانشگاه و همچنین یکی از مهندسان جوان طراح خودرو مفهومی (Conceptual) نیز حضور داشتند با بیان اینکه سازمان های دولتی مجازند 2درصد از بودجه خود را در بخش پژوهش هزینه کنند پیشنهاد داد که دانشگاه ها از جمله دانشگاه آزاد با ایجاد کمیته های تخصصی مشترک زمینه اجرای طرح های تحقیقاتی را فراهم سازند.
      به گفته وی به رغم نیاز کشور در بخش های مختلف تولیدی و خدماتی به امور تحقیقاتی و پژوهشی،‌ بخش قابل توجهی از بودجه های پژوهشی بلااستفاده می ماند این در حالیست که بسیاری از دانشگاه های دنیا قسمتی از هزینه های خود را از محل عقد قرارداد تحقیقاتی با شرکت های تولیدی و خدماتی تامین می کنند. کرباسیان تاکید کرد: همکاری متقابل دانشگاه و صنعت و معدن علاوه بر تامین نیازهای این بخش،‌ کمک شایانی به توسعه کشور در حوزه های مختلف می کند.
      رییس هیات عامل ایمیدرو در ادامه سخنانش به نیازهای بخش معدن و صنایع معدنی به فعالیت های تحقیقاتی اشاره کرد و گفت: در موضوعاتی همچون اکتشاف،‌استخراج،‌ فرآوری و تولید و بهره وری بهینه محصولات معدنی و نیز امور زیست محیطی دانشگاه ها می توانند بازوی علمی این بخش ها شوند.
      کرباسیان ادامه داد: برخی از معادن سنگ آهن در ایران عیار کمتر از 30درصد دارند در صورتی که به تازگی فن آوری استحصال آهن از این ذخایر به داخل کشور وارد شده و می توان برای ذخایر مشابه دیگر عناصر معدنی با اجرای طرح های پژوهشی از سوی دانشگاه ها از معادن دارای عیار پایین نیز استفاده بهینه کرد.
      وی یا یادآوری اینکه ایران از مواهب طبیعی مثل انواع مواد معدنی فلزی،‌ غیرفلزی و هیدروکربوری برخوردار است اما در بخش فلزات گرانبها و نادر کاری نشده گفت: موقعیت مناسب ایران در منطقه فرصت مناسبی را برای توسعه کشور ایجاد کرده است. معاون وزیر صنعت معدن و تجارت اظهار داشت: آمادگی داریم با بخش پژوهش دانشگاه ها ارتباط نزدیک تری ایجاد کنیم.
      پس از وی محسن هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد به چگونگی توسعه نرم افزاری و سخت افزاری این دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه آزاد در دوره جدید فعالیت خود، برنامه جامع و راهبردی پژوهشی تدوین کرده که این برنامه به تصویب هیات امنا هم رسیده است. وی افزود: در چارچوب این برنامه، ارتقای همکاری های پژوهشی بین دانشگاه و صنعت را هدف قرار داده ایم و پژوهش های کاربردی محور فعالیت های دانشگاه است.
      خانم دکتر پروین داداندیش در ابتدای جلسه سخنانی درباره ضرورت های ارتباط دانشگاه با صنعت و نقش این دو نهاد در ارتقای سطح علمی کشو رو افزایش تولید ناخالص داخلی ایراد کرد.
      رییس هیات عامل ایمیدرو در این جلسه همچنین به پرسش های تعدادی از استادان درباره امور معدن و محیط زیست،‌ سهم معدن در تولید ناخالص داخلی و مسائل مربوط به کاربرد امور تحقیق و توسعه در صنعت و معدن پاسخ داد و برنامه های ایمیدرو در این بخش ها را تشریح کرد.
       

      گالری
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.