سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
    • ایران به جمع 8 کشور تولید کننده شمش آنتیموان پیوست

      سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران گفت: ایران با بومی سازی اکتشاف، فرآوری و استحصال شمش آنتیموان، به جمع 8 کشور تولید کننده این فلز گرانبها پیوست.
      ایران به جمع 8 کشور تولید کننده شمش آنتیموان پیوست

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شمس الدین سیاسی راد امروز در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار داشت: خط تولید شمش آنتیموان به صورت آزمایشی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران (کرج) راه اندازی و از کانسنگ با عیار 15 درصد شمش تولید شد. این تجهیزات تا پایان امسال به منطقه سفیدابه سیستان و بلوچستان انتقال یافته و راه اندازی رسمی می شود.
      وی افزود: هزینه انجام شده برای این طرح، 20 میلیارد ریال بوده و ظرفیت تولید آن 200 تن در سال است که امکان تولید روزانه 500 کیلوگرم امکان تولید وجود دارد. همچنین این طرح طی 19 ماه عملیاتی شده است.
      سرپرست مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با اشاره به اینکه احداث کارخانه های متوسط و کوچک برای ایجاد ارزش افزوده مواد خام معدنی جزو سیاست های ایمیدرو در مناطق کمتر برخوردار و کمتر توسعه یافته است، تصریح کرد: از تیرماه 92، بر اساس برنامه تعریف شده حوزه پژوهش و فناوری ایمیدرو، برنامه استحصال شمش آنتیموان از ذخایر ایران به این مرکز محول شد.
      وی ادامه داد: از شروع مطالعات کتابخانه ای، 350 تست در مقیاس آزمایشگاهی، 60 تست در مقیاس صنعتی و 1200 آنالیز شیمیایی در سال 92 انجام شد و در سال 93 نیز، با دستیابی به فرآیند استحصال، ساخت تجهیزات در داخل مرکز و بخشی از آن نیز به سازندگان داخلی سفارش داده شد و پس از آن در مرکز، نصب آزمایشی شد.
      سیاسی راد خاطرنشان کرد: اکتشافات تکمیلی در منطقه سفیدابه در حال انجام است و همچنین با توجه به وجود معادن مشابه در معادن خراسان شمالی و جنوبی، امکان توسعه ساخت تجهیزات صنعتی وجود دارد.
      وی افزود: در برنامه آتی، مطالعات بر روی فلزات گرانبها نظیر نیکل، تنگستن، تیتانیوم و نیز عناصر نادر خاکی انجام خواهد شد و در زمینه بومی سازی دانش فنی و استحصال سایر فلزات گرانبها داشته باشیم. علاوه بر این، درصدد پرعیار سازی ماده معدنی آنتیموان از 10 درصد به 15 درصد هستیم.
      مدیر پژوهش و فناوری ایمیدرو با بیان اینکه کل ذخایر آنتیموان در دنیا به 2 میلیارد تن می رسد و سالانه 140 هزار تن شمش تولید می شود، گفت: چین، روسیه و بولیوی کشورهای اصلی دارنده ذخایر بزرگ آنتیموان هستند. کشورهای استرالیا، آفریقای جنوبی، تاجیکستان، مکزیک، آمریکا در ردیف کشورهای بعدی به شمار می روند.
      شمش آنتیموان در صنایع پتروشیمی، نساجی، باطری سازی، شیمایی، داروسازی، رنگ، صنایع دفاع و غیره کاربرد دارد.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.