سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: معدن -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۰/۳۰
    • ارزش 30 میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور

      معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعـت، معدن و تجارت گفت: ارزش محصولات تولیدی در بخش های معدن و صنایع معدنی کشور نزدیک به 30 میلیارد دلار است.
      ارزش 30 میلیارد دلاری تولیدات معدنی و صنایع معدنی کشور

      به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، جعفر سرقینی در همایش سراسری مدیران صنعت، معدن و تجارت و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، اظهار داشت: بخش معدن ایران مظلوم است یکی از نشانه های این مظلومیت نیز آمار و ارقام اعلامی مبنی بر سهم یک درصدی این بخش از تولید ناخالص داخلی کشور است.
      وی با بیان اینکه این آمار نادرست بوده و سهم تمام محصولات معدنی و صنایع معدنی کشور در آن لحاظ نشده است، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در حوزه سنگ آهن، تنها سنگ آهن تولیدی در معادن در آمارهای این بخش لحاظ می شود در حالیکه ارزش افزوده این بخش معدنی تا انتهای چرخه تولید فولاد و صنایع پایین دستی ادامه دارد و این محصولات نیز در محاسبه سهم معدن از تولید ناخالص داخلی کشور باید لحاظ شوند.
      معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعـت، معدن و تجارت ادامه داد: مهمترین دلیل استراتژیک بودن بخش معدن کشور این است که امروزه در بسیاری از صنایع داخلی خودکفا هستیم زیرا مواد اولیه مورد نیاز این صنایع از سوی واحدهای معدنی و صنایع معدنی کشور تولید و تامین می شود.
      وی افزود: هم اکنون حجم واردات کشور حدود 50 میلیارد دلار است. بنابراین اگر حجم فعلی تولیدات محصولات معدنی و صنایع معدنی که ارزش آنها حدود 30 میلیارد دلار است نبود، میزان واردات کشور آن هم در شرایط فعلی کشور به شدت افزایش می یافت.
      سرقینی با بیان اینکه از سال 1385 تاکنون حدود 2.5 میلیارد دلار زغالسنگ و کک وارد کشور شده است، تصریح کرد: در صورت برنامه ریزی مناسب طی یک برنامه پنج ساله می توانیم این واردات را به نصف کاهش دهیم.
      وی ادامه داد: یکی از مشکلات معدنکاران با منابع طبیعی در ایران، تعداد بالا و کوچک بودن این معادن است. بنابراین تلاش می کنیم معدنکاری بزرگ مقیاس را جایگزین معادن کوچک کنیم که البته این کار مستلزم همکاری و کمک سازمانها جنگلها و منابع طبیعی است.
      معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعـت، معدن و تجارت افزود: اگر معادن بزرگ راه اندازی شوند به تدریج معادن کوچک نیز جمع خواهند شد زیرا این معادن نمی توانند با معادن بزرگ رقابت کنند بنابراین نظارت بر فعالیت معادن نیز راحت تر خواهد بود.
      سرقینی با بیان اینکه در چند سال اخیر به ویژه در سال جاری تعامل خوبی بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور بوده است، خاطرنشان کرد: تفاهمنامه ای که امروز بین دو طرف مبادله می شود نیز در راستای افزایش این تعاملات است.
      مراسم تبادل تفاهمنامه و همایش سراسری مدیران سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها و مدیران سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور امروز سه شنبه 30دی ماه با هدف هم اندیشی و افزایش تعاملات بین این دو بخش و با میزبانی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران برگزار شد.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.