سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: مس -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۵
    • قیمت های مس و سنگ آهن در بورس

      با کاهش قیمت ها به پایین ترین سطح خود در ظرف چند سال گذشته، ارزش سهام شرکت های معدنی فلزات پایه و گران قیمت و شرکت های بزرگ معدنی کاهش یافت و پیش بینی های قبلی برای بازارهای فلزات پایه بار دیگر تنزل پیدا کرد.
      قیمت های مس و سنگ آهن در بورس

      به گزارش روابط عمومی ایمیدرو به نقل از سایت ماینینگ ، در داد و ستد انجام شده در بورس فلزات نیویورک در آخر هفته گذشته قیمت مس برای تحویل در ماه مارس با بیش از 3 درصد کاهش به 2.49 دلار در هر پوند رسید که پایین ترین قیمت از ژوئیه 2009 بوده و امسال تاکنون 13 درصد کاهش نشان می دهد.
      قیمت سنگ آهن در اواخر سال 2014 نیز پس از 47 درصد کاهش از ابتدای ماه ژانویه سال مذکور بیش از 8 درصد کاهش داشت.
      قیمت های وارداتی سنگ آهن نرمه با عیار 62 درصد در بندر تیانجین به 65.9 دلار در هر تن در روز جمعه پس از 6 روز کاهش متوالی مجدد تنزل پیدا کرد.
      پس از یک افزایش قابل توجه فلزات گران قیمت نیز روز جمعه قیمت طلا به حدود 1300 دلار در هر اونس و نقره نیز به 18.3 دلار کاهش پیدا کرد.
      قیمت طلا هنوز 8.3 درصد امسال بالاتر داد و ستد می شود اما قیمت نقره در ابتدای سال جاری 14.7 درصد افزایش داشت که ضرر و زیان سال قبل را جبران می کند اما یک بار دیگر نفت بیشترین کاهش قیمت را داشت.
      موجودی نفت در انبارها به بالاترین سطح خود طی 80 سال اخیر رسیده و میزان آن 387.9 میلیون بشکه است. قیمت های پایه بیش از 2 درصد کاهش پیدا کرده که برای نخستین بار از ماه مارس 2009 تاکنون بی سابقه بوده است.
      شرکت گلنکور 38 درصد درآمدش ( در مقایسه با 20 درصد BHP و فقط 10 درصد ریوتینتو) را از طریق مس بدست می آورد؛ بنابر این آینده این شرکت بسیار به چشم انداز بازار این فلز قرمز بستگی دارد.
      گلدمن ساچه تخمین خود را برای سنگ آهن و مس روز جمعه منتشر کرد که در آن اکثر آمار کاهشی بود. این بانک سرمایه گذاری چشم انداز خود را برای سنگ آهن به 66 دلار در هر تن کاهش داد که از میزان بالای 80 دلار در هر تن قبلی کمتر است.
      سرمایه گذاری مازاد در این بخش نشان دهنده این است که بازار با عرضه مازاد مواجه است در حالی که تقاضا اشباع شده است. یک جنگ دردناک فرسایشی پیش رو قرار دارد.
      گلدمن در مقایسه با سایر بانک های تجاری به شرایط بازار بدبین نیست. سیتی گروپ معتقد است که سنگ آهن در سال 2015 به طور میانگین به 58 دلار در هر تن خواهد رسید که 12 درصد کمتر از قیمت کنونی است. اما پیش بینی گلدمن ساچه در مورد قیمت مس این است که در کوتاه مدت هر تن آن به 5200 دلار خواهد رسید.
      تحلیلگران معتقدند که فشارهای کاهنده کنونی حاصل کاهش هزینه ها توسط شرکت های معدنی ، واحد پولی ضعیف تر تولیدکنندگان و هزینه های پایین تر انرژی است که منتج به منحنی هزینه پایین تر و یکنواخت و کاهش عمیق تر قیمت مس خواهد شد. افزایش چشمگیر موجودی انبارهای مس ( افزایش 27 درصدی فقط در ژانویه) موجب سلب اعتماد و اطمینان در بازار شده است.
      چشم انداز تیره و تار برای این بخش موجب خروج سرمایه گذاران از بازار شده و شرکت های بزرگ معدنی میلیاردها دلار از ارزش سهام خود را از دست دادند. سه شرکت بزرگ معدنی سنگ آهن شدیدترین آسیب را دیدند.
      ارزش سهام BHP در بورس نیویورک 3.8 درصد کاهش یافت. درآمد این شرکت که به طور عمده از نفت و سنگ آهن تامین می شود، در شش ماه گذشته 38 درصد کاهی داشت. شرکت بزرگ معدنی وآله یکی از بدترین عملکردها را برای نخستین بار طی هشت سال داشت.
      دومین شرکت معدنی بزرگ از نظر درآمدی در جهان شرکت ریوتینتو است که تکیه زیادی بر روی مس و سنگ آهن دارد و بیشتین درآمد را از این دو ماده معدنی بدست می آورد که 83 درصد است اما در حال حاضر 4 درصد از درآمد آن کاسته شده است. شرکت معدنی نچرال رسبورس کلیف می گوید 12.8 درصد از درآمد سنگ آهن آن کاسته شده است.
      از سهام شرکت انگلوامریکن تقریبا 5 درصد در نیویورک کاسته شد. این شرکت اعلام کرده است که درنظر دارد معادن زغالسنگ خود را در استرالیا بفروشد و قبلا نیز اعلام کرده بود که در نظر دارد از معادن پلاتین در افریقای جنوبی خارج شده و سه معدن مس و یک واحد ذوب خود را در شیلی بفروشد.
      با توجه به داشتن سهام بالا در شرکت معظم الماس De Beers ، انگلوامریکن بهترین عملکرد را در سال گذشته داشت.
      چهارمین شرکت معدنی بزرگ در جهان گلنکور است که در سال 2013 شرکت بزرگ X-strata را خرید . از ارزش سهام این شرکت سویسی نیز 5.8 درصد کاسته شد. این شرکت 38 درصد از منابع درآمدی خود را از مس تامین می کند.
      شرکت کانادایی تک رسورسس به دلیل افت قیمت های زغالسنگ و نفت 3.1 درصد از ارزش سهام آن کاسته شد و ارزش سهام فری یورت مک هوران 3.9 درصد تنزل پیدا کرد. این شرکت در معادن مس گراسبرگ اندونزی فعالیت می کند.
      سهام انگلوامریکن روز جمعه گذشته کاهش پیدا کرد چون دو زیرمجموعه این شرکت یعنی شرکت های پلاتین Amplats و شرکت سنگ آهن Kumba اعلام کردند که درآمدهای آنان در سال جاری کمتر از پیش بینی قبلی است. ارزش سهام این شرکت 3.7 درصد کاهش یافت و شرکت امپلانز اعلام کرده است که از میزان درآمد آن تا پایان سال 55 درصد کاسته خواهد شد که قبلا در ماه دسامبر آن را 20 درصد اعلام کرده بود. دراین کارخانه مشکلات پنج ماهه اعتصاب قبلی هنوز تاثیرات خود را برجای گذاشته است.
      شرکت کومبا که دارای بزرگترین معدن زغالسنگ سی شان در افریقای جنوبی است، اعلام کرد از میزان سود آن 31 درصد کاسته شده است که دلیل آن کاهش قیمت فولاد در سال گذشته ارزیابی می کند.
      انگلوامریکن درنظر دارد معادن زغالسنگ خود را در استرالیا بفروشد چون می خواهد درآمد سهامداران خود را در طی دوران رکود در قیمت کالاها ارتقاء دهد. این شرکت یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زغالسنگ در جهان است.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.