سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: معدن -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
    • افزایش سرعت عمل در استخراج و استحصال مواد معدنی ضروری است

      معاون اول رئیس جمهور گفت: به دلیل امکان جایگزینی مواد جدید در تولید محصولات، باید سرعت عمل را در استخراج و استحصال مواد معدنی بالا ببریم
      افزایش سرعت عمل در استخراج و استحصال مواد معدنی ضروری است

      اسحاق جهانگیری در مراسم افتتاح فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون ضمن تبریک ایام دهه فحر با بیان این مطلب بیان داشت: امیدواریم بتوانیم قدردان امام راحل و شهدای عزیز انقلاب اسلامی و جمگ تحمیلی باشیم و البته یکی از راه های قدردانی، همین تلاش هایی ا ست که برای سازندگی کشور انجام می شود.
      وی افزود: طرح حاضر از جمله کارهای مهم قرارگاه خاتم الانیبا است و امیدواریم این قارگاه خاتم الانبیا در طرح های در حال اجرا که ارزش آن به بیش از 70 هزار میایارد تومان می رسد، همانند این طرح کنونی در طرح های دیگر نیز موفق باشد.
      جهانگیری با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی توسعه کشور، توسعه معادن است، گفت: اقتصاد ما متکی به محصول نفت است و به دلیل اینکه اقتصاد کشور باید بر منابعی متکی باشد که پایدار و استمرار داشته باشد، بنابراین منابع زیر زمینی و منابع طبیعی به دلیل تمام شدنی بودنشان، باید به منابعی غیر از اینها متکی شد و آن مغز است. بنابراین، اقتصادمان باید به مغز افزار متکی باشد.
      به همین دلیل، منابع انسانی مهمترین منابع است و در این راستا، برای توسعه می توان به اقتصاد دانش بنیان متکی بود.
      معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه معدن یکی از مهمترین دخایری است که خداوند در احتیار ما قرار داده است، اظهار داشت: با توجه به تنوع مواد معدنی در کشور، باید مواد معدنی به سرعت استحصال شود چرا که اگر این منابع زیرزمینی ساتخراج و فرآوری نشود، مواد دیگر جایگزین می شود و مواد معدنی از چرخه استفاده خارج شود.
      وی ادامه داد: بنابراین در بهره برداری از مواد معدنی باید سرعت عمل داشته باشیم که یکی از راهکارها، اکتشاف است. بخش خصوصی به دلیل ریسک این بخش، ورود پیدا نمی کند. البته برای این منظور، صندوق توسعه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی را فعال تر کردیم.
      جهانگیری با بیان اینکه صنایع معدنی بهترین بازدهی اقتصادی را به همراه دارد و در بدترین شرایط، با رکود کمتری مواجه بوده و محصولات آن در بازارهای بین المللی قابل عرضه است، گفت: ایران در بخش معادن فلزی، ظرفیت بسیار بالایی دارد و در بخش مس، ذخایر معدنی از کمربند آلپ تا آسیا کشیده شده است. همچنین معادن زیادی از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور وجود دارد. با این حال، حضور بخش خصوصی در این عرضه کم است و باید راهکاری پیدا کنیم تا این بخش گرایش بیشتری به این سمت پیدا کند.
      وی ادامه داد: در بخش اکتشاف، پروانه های اکتشاف باید به صورت زماندار در اختیار افراد قرار گیرد و نیزر در تمدید پروانه ها باید سخت گیری صورت گیرد. اکنون وزارت صنعت، معدن و تجارت، افرادی که به مدت طولانی پروانه گرفته و کاری از پیش نبرده اند را لغو می کند.
      معاون اول رئیس جمهور ضمن تشکر از وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان یک وزیر پرکار،خاطرنشان کرد: امسال در بدترین سال مالی، پروژه های فولادی 8 گانه در شورای اقتصاد به تصویب رسیده، ال سی های آن گشایش یافته و اجرا شد. همچنین پروژه آلومینیوم در جنوب کشور به ارزش یک میلیارد و 20 میلیون دلار گشایش اعتبار شد.
      وی تصریح کرد: باید با تکمیل زنجیره تولید صنایع معدنی، به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر برویم که در کنار آن اشتغال زایی بالا نیز به همراه دارد.
      سردار عبدالهی، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا در این مراسم با بیان اینکه فاز دوم توسعه تغلیظ مجتمع مس سونگون در شرایطی اجرا و به بهره برداری رسید که دشمن تهدیدهای مختلفی را به راه انداخته بود، اظهار داشت: در تحریم های سنگین، می بایست تجهیزات این کارخانه را از انگلیس وارد کنیم و با اتکا به خداوند و ائمه معصومینو نیز رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری، با تلاش نیروی انسانی پرتوان کشور، موفق شدیم این طرح را به سرانجام برسانیم.
      وی ادامه داد: با ظرفیت عظیم نیروی انسانی موجود کشور می توانیم در همه بخش ها موفق شویم و هیچ مشکلی نخواهد توانست اراده ما را در دستیابی به اهداف کاهش دهد. به طوری که شعار امام (ره) را تحت عنوان ما می توانیم را محقق کنیم. قرارگاه و سپاه مردم اند و افرادی که در بخش صنعتی و اقتصادی کار می کنند، جزو بهترین افراد کشور همچون فرماندهان دفاع مقدس هستند.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.