سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: معدن -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۰
    • هزینه 13.6 میلیارد دلاری شرکت های معدنی برای تامین آب

      شرکت های معدنی برای تامین آب مورد نیاز در سال 2014 میلادی 13.6 میلیارد دلار هزینه کردند.
      هزینه 13.6 میلیارد دلاری شرکت های معدنی برای تامین آب

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ این میزان هزینه برای تامین آب، نزدیک به دو برابر رقمی است که در 2011 صرف شده است.
      نشریه بین المللی بیزنس مانیتور با انتشار گزارشی در این باره نوشته است در سال 2011 کشورهایی که از مقیاس بالا در تولید مواد معدنی برخوردارند 7.7 میلیارد دلار برای تامین آب هزینه کرده اند به طوری که 80درصد این رقم از سوی 10 کشور بزرگ معدنی صرف شده است در این میان شیلی با صرف 817 میلیون دلار در جایگاه نخست،‌ پرو با 794 میلیون دلار در جایگاه دوم و برزیل با 476 میلیون دلار در رتبه سوم قرار گرفت.
      همچنین گزارش های دیگر بین المللی نشان از افزایش هزینه های تامین آب برای فعالیت های معدنکاری می دهد به ویژه در کشورهای شمال افریقا و خاورمیانه که ذخایر چندانی برای مصارف آب در اختیار ندارند این عامل سبب شده هزینه های این بخش از رشد فزاینده ای نسبت به منافع حاصل از معدنکاری برخوردار شوند.
      از سوی دیگر راهکارهای سه گانه ای برای برون رفت از چالش تامین آب پیشنهاد شده که در کشورهای معدنی از جمله شیلی به اجرا در آمده است. راهکار نخست «استفاده از آب های دریا و نمک زدایی» عنوان شده به طوری که شرکت های بزرگی همچون بی اچ پی بیلیتون 200 میلیون دلار در سال 2006 و شرکت آنتوفاگاستا 2.3 میلیارد دلار سرمایه گذاری در شیلی را برای استفاده از این روش آغاز کرد. در این میان زیرساخت ها،‌ پمپ ها و تجهیزات آبی نمکزدایی و فیلتر های مربوطه، سه بخش کلی این سرمایه گذاری ها را در برگرفته اند. همچنین استفاده از آب های فسیلی و تصفیه فاضلاب به عنوان راهکار دوم و سوم پیشنهاد شده است.
      در ایران نیز شرکت روی مهدی آباد راهکار تامین آب از فاضلاب را پیش رو قرار داده است به طوری که این معدن برای تامین آب کارخانه فرآوری برای تولید 100 هزار تن شمش روی و 100هزار تن کنسانتره روی 5.8 میلیون مترمکعب در 5 سال از فاضلاب شهری یزد استفاده خواهد کرد. فاصله تقریبی تصفیه خانه تا کارخانه روی 119 کیلومتر برآورد شده است.
      این در حالی است که در کشور ایران 80 تا 90درصد از آب مصرفی بخش های عمومی تجاری و صنعتی تبدیل به فاضلاب می شود و در عین حال با توجه به رشد جمعیت شهرنشینی سرانه مصرف آب در ایران به 250 تا 300 لیتر در شبانه روز هم رسیده است.
      برای اطلاعات تکمیلی فایل پیوست را دانلود نمائید.
       

       فایل پیوست
       
      industrial water.pptx2.09  مگابایت
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.