سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: سنگان -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۸
    • شناسایی 15 محدوده امید بخش معدنی در بلوک سنگان خراسان رضوی

      معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور گفت : اجرای تفاهمنامه همکاری سال گذشته سازمانهای ایمیدرو و زمین شناسی در مرحله دوم آن در بلوک سنگان (خراسان رضوی ) در قالب ژئوفیزیک هوایی و زمینی موجب شناسایی 15 محدوده امید بخش معدنی شده است .
       شناسایی 15 محدوده امید بخش معدنی در بلوک سنگان خراسان رضوی

      به گزارش ایمیدرو به نقل از  ایرنا ، بهروز برنا  در حاشیه امضای تفاهمنامه همکاری برای توسعه فعالیتهای اکتشافی در کشور بین دو سازمان یاد شده ، اظهار داشت : امروز بلوک سنگان از نظر غنای مواد معدنی و گستردگی آن به عسلویه معدنی معروف است.

      وی افزود: اجرای ژئوفیزیک هوایی و زمینی در منطقه مزبور موجب معرفی 40 محدوده شد و حفاری برروی ذخیره معدنی تا عمق 450 متر صورت گرفت .

      آمارهای منتشر شده حاکی است ، تاکنون برای فعالیت اکتشافی ذخایر معدنی در منطقه سنگان خراسان رضوی 6 تا هشت میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است .

      براساس تفاهمنامه همکاری که در آذرماه 1392 بین معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت ،معدن و تجارت ، سازمانهای ایمیدرو و زمین شناسی امضا شد ،اکتشاف ذخایر معدنی 200 هزار کیلومتر از مساحت کشور در منطقه سنگان (خراسان رضوی ) در دستور کار قرار گرفت .

      برنا با بیان اینکه حفاری صورت گرفته بر روی دو خیره معدنی موجب شد برای نخستین بار بر روی یک ذخیره معدنی 37 بهره بردار فعالیت داشته باشند ، گفت : برآورد می شود محدوده مربوطه دو میلیارد تن ذخیره داشته باشد .

      اکتشافات معدنی بر روی هفت درصد از مساحت کشور موجب شناسایی 57 میلیارد تن ذخیره معدنی شد که از این رقم حدود 37 میلیارد تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است .

      منطقه سنگان خراسان رضوی دارای ذخیره احتمالی بیش از 1.2 میلیارد تنی سنگ آهن است که از این رقم 850 میلیون تن ذخیره قطعی محسوب می شود.

      معاون سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور اضافه کرد : عمق ذخیره معدنی سنگان 180 تا 200 متر ارزیابی شده و کار اکتشافی باید در این منطقه تداوم یابد .

      وی تصریح کرد : فناوری حفاری ایران ضعیف است و باید برای ارتقای توانمندی در این بخش برنامه ریزی دقیقی صورت گیرد و علاوه برتوان داخلی از خارج نیز باید بهره گرفت .

      برنا گفت : حاصل فعالیت های انجام شده در سنگان موجب شناسایی چند محدوده جدید آهن ، مس ، طلا و سرب وروی شده است که بررسی ها در مواردی 6 گرم طلا و مس در تن را نشان می دهد .

      این مقام مسئول اظهار امیدواری کرد : ظرف 10 روز آینده محدوده امید بخش معدنی در سنگان معرفی و از بخش خصوصی دعوت به واگذاری شود .

      آمارهای منتشر شده حاکی است بیش از 90 درصد معادن کشور در اختیار بهره برداران بخش خصوصی قرار دارد و سهم دولت حدود پنج درصد ذکر می شود.

      سال گذشته از پنج هزار و 400 معدن فعال کشور 420 میلیون تن مواد معدنی استخراج شد

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.