سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: سرب و روی -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹
    • ایران چهارمین تولید کننده سرب و روی آسیا

      نخستین همایش چشم انداز صنعت سرب و روی و بازار با هدف هدف معرفی ظرفیت های معدنی ایران در این بخش و ترسیم دور نمایی از بازار سرب و روی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.
      ایران چهارمین تولید کننده سرب و روی آسیا

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد رضا بهرامن در نخستین «همایش چشم انداز صنعت سرب و روی و بازار» با اشاره به اینکه ایران پس از چین، قزاقستان و هند، چهارمین تولیدکننده بزرگ سرب و روی در آسیا است، اظهار داشت: ایران در این صنعت مزیت دارد و برای توسعه آن، ارتقای دانش بهره وری مدیران ضروری است و متاسفانه یکی از دلایل سوق یافتن سرمایه ها به خارج، پایین بودن بهره وری واحد های تولیدی است.
      وی ادامه داد: بنگاه ها باید برای کاهش هزینه تمام شده محصول تولیدی، با تمرکز روی آموزش، شاخص بهره وری را ارتقا دهند.
      دعوت از بخش خصوصی برای حضور در پهنه های اکتشافی
      مهدی کوهی، مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران، در همایش مذکور با بیان اینکه معدن نماد توسعه است، گفت: برای جایگزینی معدن به جای نفت، باید زیرساخت های مربوط فراهم شود.
      وی ادامه داد: به رغم رکود بازار فلزاتی همچون مس، فولاد و غیره در بازارهای جهانی، اما محصولات صنعت سرب و روی با وجود فراز و فرودها، توانست بازار خود را حفظ کند.
      کوهی با اشاره به کمبود مواد اولیه کارخانه های فرآوری صنعت سرب و روی، تصریح کرد: کارخانه های فرآوری این صنعت سالانه 3 میلیون تن خوراک نیاز دارند که اکنون 32 درصد آن تامین می شود.
      وی ادامه داد: تنها معدنی که می تواند این نیاز را تامین کند، معدن سرب و روی مهدی آباد است.
      مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران با بیان اینکه دولت با برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت و ایمیدرو، اکتشاف 200 هزار کیلومتر مربع را برنامه ریزی کرده است، گفت: تقاضای ما این است که بخش خصوصی در این پهنه های اکتشافی حضور پیدا کند و با توجه به حساسیت ها نسبت به کمبود ماده معدنی، طرح های اکتشافی را به سرانجام برساند.
      وی همچنین افزود: با توجه به اهمیت الزامات زیست محیطی، از همکاران در صنعت سرب و روی تقاضا داریم به صورت عملی، موضوع تولید سازگار با محیط را مورد توجه قرار دهند.
      بخش خصوصی استراتژی صنعت و معدن تدوین کند
      بهرام شکوری نیز در نخستین «همایش چشم انداز صنعت سرب و روی و بازار» با اشاره به تکمیل نبودن زنجیره ارزش تولید از استخراج معادن تا فرآوری، گفت: بخش خصوصی باید به نمایندگی از دولت و با نگاهی جامع (مسائل زیست محیطی، آب و غیره)، اقدام به تدوین استراتژی کند.
      وی ادامه داد: نگاه درآمد زایی دولت نسبت به معدن باید تغییر یابد و برای جایگزینی بخش معدن با نفت باید مشکلات پیش رو برداشته شود. مالیات باید از توسعه و آبادانی حاصل شود و درنتیجه به مالیات دهندگان باید کمک کنیم تا بتوانند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.
      تفکیک معادن در 2 بخش سبک و سنگین
      مهرداد اکبری، رییس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سنگ آهن، در این همایش با بیان اینکه بخش معدن ایران در حال گذر از سنتی به صنعتی است گفت: بخش معدن با توجه به میزان ذخیره، نوع مواد و سهم بازار باید به 2 بخش سبک و سنگین طبقه بندی شود و بر اساس آن، قانون وضع کرد.
      وی افزود: معدنی که 5 میلیارد تومان ارزش دارد نمی توان وثیقه 50 میلیارد تومانی برای آن درخواست کرد و نیز معدن بزرگی که راکد مانده باید با دخالت دولت، برای آن شریک گرفته یا در اختیار سرمایه گذار فعال قرار گیرد.
      اکبری تصریح کرد: ایجاد ارزش افزوده در مواد معدنی ضروری است و با توجه به وضعیت آینده بازار مواد معدنی، قیمت تمام شده تولید باید کاهش یابد تا بتوان در بازار محصول رقابتی عرضه کرد.
      4 کرسی برای بخش معدن
      در این همایش، علاءالدین میر محمد صادقی، نایب رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران هم گفت: طبق قانون، در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن 4 کرسی برای بخش معدن اختصاص داده شده است و باید تلاش کنیم 4 نفر فعال و منسجم برای دفاع از حقوق بخش معدن به این تشکل وارد شوند.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.