سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: طرح های فولادی -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۱/۳۱
    • 3 نماینده چین برای پیگیری طرح های فولادی در ایران مستقر شدند

      رییس هیات عامل ایمیدرو با تشریح جزئیات آخرین وضعیت ۷ طرح فولادی، از استقرار سه نماینده چین در ایران خبرداد و اظهار امیدواری کرد تا اردیبهشت، یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون یورو به این طرح‌ها تزریق شود.
      3 نماینده چین برای پیگیری طرح های فولادی در ایران مستقر شدند

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)،‌ مهدی کرباسیان در گفتگو با مهر در خصوص سفر اخیر هیات ایرانی به چین برای تسریع در گشایش ال‌سی طرح‌های فولادی گفت: جلسات بسیار مناسبی میان هیات ایرانی از ایمیدرو و ام‌سی‌سی گروپ چین برگزار شد و این مجموعه فشار زیادی را بر ضرورت حل سریع مشکلات این طرح‌ها وارد کرد، اما اولین نکته این است که گروه ام‌سی‌سی چین که مسئولیت گشایش ال‌سی هر هفت طرح فولادی را به عهده دارد، سه نفر نماینده دائم به ایران اعزام کرده که از هفته قبل برای پیگیری امور در ایران مستقر شده‌اند.
      وی تصریح کرد: شخصا روزانه پیشرفت و مذاکرات هفت طرح فولادی را پیگیری می‌کنم و اعتقاد دارم که هفت طرح فولادی، فعال شده‌اند.
      به گفته کرباسیان، تلاش ما این است که چین مجموعه پرداخت‌های ارزی به هفت طرح فولادی را به نحوی انجام دهد که بتوان ظرف ۳۶ ماه، تمامی طرح‌های فولادی را به بهره‌برداری رساند؛ البته مقدمات کار به نوعی فراهم شده که برخی از طرح‌ها تا ۲۴ ماه آینده نیز به بهره برداری رسند.
      جزئیات آخرین وضعیت هفت طرح فولادی
      وی در تشریح آخرین وضعیت طرح‌های فولادی گفت: خوشبختانه اعتبارات ارزی و ال‌سی‌ هر هفت طرح فولادی هم اکنون گشایش اعتبار و بیشتر آنها فعال شده‌اند و بر این اساس اولویت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در سال ۹۴، به بهره‌برداری رساندن بخش آهن اسفنجی تعدادی از این طرح‌ها است.
      معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که حداقل سه طرح فولادی در سال ۹۴ فعال شود؛ البته در این راستا در اوایل سال جاری، جلسه مفصلی با پیمانکاران، مشاوران و هیات مدیره شرکت‌های معدنی و هیات‌های اجرایی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شده تا هماهنگی‌های لازم برای پیگیری اجرای هرچه سریعتر این طرح‌ها صورت گیرد.
      وی تصریح کرد: پیشرفت بخش آهن اسفنجی طرح‌های فولاد سپیددشت و فولاد شادگان بسیار خوب بوده و خوشبختانه زیرساختهای لازم برای پیشرفت آن در حال انجام است، در این راستا بیشتر مسائل پیش روی این دو پروژه حل شده و البته مشکلاتی هم در رابطه با ساخت و ارسال تجهیزات وجود دارد که تلاش می‌شود با پیگیری‌های لازم، حل شود و در نهایت این طرح‌ها، در شش ماهه ابتدایی سال جاری به بهره‌برداری برسند.
      به گفته کرباسیان، فولاد سپیددشت، مشکل طولانی‌مدت آب دارد که امید می‌رود استانداری چهارمحال و بختیاری کمک لازم برای حل این مشکل را داشته باشد؛ ضمن اینکه فولاد شادگان نیز مشکل برق دارد که امید می‌رود با پیگیری‌های لازم، مشکل برق این کارخانه نیز حل و فصل شود.
      وی از پیشرفت مناسب فولاد سبزوار و فولاد قائنات خبرداد و خاطرنشان کرد: اواخر سال گذشته، اعتبار این دو طرح گشایش شد. البته پروژه فولاد بافق از سایر پروژه‌ها عقب‌تر است و امیدواریم به زودی بتواند به نتیجه مناسب برسد. در این میان فولاد سبزوار از پیشرفت بسیار مناسبی برخوردار بوده و مشکل زیرساخت های آن حل شده است، البته موضوع گاز و آب نیاز به پیگیری دارد.
      احتمال تعویض پیمانکار فولاد قائنات
      رییس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه پیمانکار پروژه فولاد قائنات، وظیفه خود را به درستی انجام نداده است، خاطرنشان کرد: بنا بر این شده که اگر این پیمانکار ظرف ده روز آیندهف تحولی در کار خود صورت ندهد، از پروژه کنار گذاشته شده و پیمانکار جدیدی جایگزین شود تا برای ادامه کار آهن اسفنجی فعالیت کند.
      وی گفت: خریدهای خارجی شروع شده و تلاش داریم تا پایان سال ۹۴، پیشرفت‌های عمده‌ای در این هفت طرح فولادی حاصل کنیم.
      کرباسیان ادامه داد: در پروژه فولاد نی ریز که ال‌سی آن زودتر از سایر پروژه‌ها باز شده، ظرف دو هفته قبل، بازدیدی از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت صورت گرفته؛ چرا که مشکلاتی در این پروژه وجود داشت و بر این اساس، جلسه ویژه‌ای در تهران برگزار شد و امید می رود که در سال ۹۴، بخش آهن اسفنجی آن به بهره‌برداری رسد.
      به گفته رییس هیات عامل ایمیدرو، در پروژه فولاد بافق که گروه صنعتی انتخاب و بانک صنعت و معدن مشارکت دارند، به همین منظور، جلسه ای برگزار شده که بر این اساس شرکتی در حال تاسیس است و خوشبختانه در اسفندماه، مشارکین این پروژه وجوهی را نیز به آن تزریق کردند و امید می‌رود در سه ماهه اول سال جاری، یا پایان خرداد تحولی اساسی در این پروژه‌ صورت گیرد.
      کرباسیان مشکل اصلی در هفت طرح فولادی را مرتبط با فولاد میانه دانست و خاطرنشان کرد: سازمان خصوصی‌سازی علیرغم تمامی اصرارهای ایمیدرو، فولاد میانه را فروخت و متاسفانه در ۴ ماهه آخر سال ۹۳، این پروژه به دلیل مشکلات بین مشارکین با سازمان خصوصی سازی و دخالت مسئولان محلی در رابطه با مسائل کارگری، دچار مشکلاتی شد و از بهمن ماه متوقف شده است.
      وی ادامه داد: قرار بود که در سال ۹۴، طرح آهن اسفنجی فولاد میانه به بهره‌برداری برسد ولی متاسفانه این پروژه از بهمن ماه سال گذشته متوقف شده است؛ این در حالی است که با دخالت وزیر امور اقتصادی و دارایی، امید می‌رود که سازمان خصوصی‌سازی یا شرایطی برای این طرح ایجاد تا با حمایت ایمیدرو، مجدد آن را احیا کند، یا اینکه به ایمیدرو واگذار کند تا بعد از فعال سازی، مجدد آن را واگذار کند. یا اینکه مشکل را با مشارکین حل کند؛ چراکه هم اکنون روش‌های واگذاری نتیجه مثبت نداده است.
      به گفته معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، علیرغم واگذاری صورت گرفته در فولاد میانه، هنوز سازمان خصوصی سازی حتی یک ریال هم به ایمیدرو نداده است.


       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.