سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: زغالسنگ -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۲/۰۷
    • کاهش 42 درصدی واردات زغالسنگ چین در سه ماهه اول 2015

      واردات زغالسنگ چین در طی سه ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل آن با 41.5 درصد کاهش به 49.07 میلیون تن رسید که دلیل آن کاهش تقاضای صنایع پایین دستی بود.
      کاهش 42 درصدی واردات زغالسنگ چین در سه ماهه اول 2015

      به گزارش ایمیدرو به نقل از سایت چایناماینینگ، بنا به گزارش اداره گمرکات چین میزان واردات زغالسنگ در ماه مارس امسال 8.26 میلیون تن کمتر از میزان واردات آن در مارس 2014 است که 32.6 درصد کاهش نشان می دهد.
      زغالسنگ وارداتی چین چندان مشتری ندارد چون هیچ گونه مزیت فوق العاده ای نسبت به زغالسنگ ارزان داخلی ندارد.
      کارشناسان می گویند نیروگاه های زغالی و دیگر مصرف کنندگان این محصول به دلیل شرایط غالب زغالسنگ کمتری وارد خواهند کرد.
      پیش بینی می شود که امسال چین کمتر از 200 میلیون تن زغالسنگ وارد کند و این امر در شرایطی محقق خواهد شد که قیمت های زغالسنگ داخلی همچنان ارزان تر بوده و تقاضا نیز همچنان پایین باقی بماند.
      در سال 2014 چین 291 میلیون تن زغالسنگ وارد کرد که 10.9 درصد کمتر از 2013 است. صنعت زغالسنگ چین از بازار ضعیف به دلیل رکود اقتصادی کشورش رنج می برد.
      تحلیلگران می گویند شرکت های بزرگ زغالسنگ چین در دو ماهه نخست امسال در شرایط بحرانی و ورشکستگی قرار گرفته اند.
      طی همین دوره در سال گذشته این شرکت ها 11 میلیارد یوآن سود نشان می دادند.
      در سه ماهه نخست امسال این کشور 850 میلیون تن زغالسنگ تولید کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاهش 3.5 درصدی نشان می دهد. اگر چه میزان تولید و واردات زغالسنگ در سه ماهه نخست کاهش داشته اما میزان موجودی زغالسنگ این کشور هنوز نسبتا بالاست.
      اطلاعات رسمی نشان می دهد که موجودی زغالسنگ چین برای 39 ماه متوالی بالای 300 میلیون تن بوده است. ظرفیت مازاد نیز به مشکلات صنعت زغالسنگ این کشور افزوده است. ظرفیت تولیدملی زغالسنگ این کشور بیش از 4 میلیارد تن است و طرح افزایش یک میلیارد تن ظرفیت بیشتر هم در دست اجراست. در ضمن مصرف انرژی های پاک و دیگر جایگزین های زغالسنگ در حال افزایش است که این نیز موجب کاهش مصرف زغالسنگ خواهد شد.
      پیش بینی می شود که چین در بلندمدت با ظرفیت مازاد زغالسنگ مواجه شود و این وضع نشان دهنده این است که شرکت های زغالسنگ هنوز برای سودآور ماندن تحت فشار زیادی قرار دارند.
      بازار صادرات زغالسنگ نیز رونقی ندارد و بازار جهانی زغالسنگ هم در حال حاضر با عرضه مازاد مواجه شده است.

      کاهش واردات زغالسنگ چین برای مقابله آلودگی هوا
      واردات زغالسنگ چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی به دلیل کندی رشد اقتصادی و قوانین سخت گیرانه کنترل آلودگی به نصف کاهش یافته است.
      به گزارش ایمیدرو به نقل از سایت چایناماینینگ، در ماه مارس واردات 12.3 درصد کاهش داشته در حالی صادرات 15 درصد نسبت به مدت مشابه آن در سال قبل تنزل داشته است.
      واردات زغالسنگ در ماه مارس به 17 میلیون تن رسید که یک افزایش 11.6 درصدی را نسبت به ماه قبل آن نشان می دهد اما تحلیلگران می گویند تقاضای واقعی با در نظر گرفتن تعطیلات یک هفته ای سال نو چینی در ماه فوریه کاهش یافته است. در ماه مارس نیز تقاضای زغالسنگ کاهش یافته است.
      علاوه بر کاهش تقاضای این کشور برای زغالسنگ ، مقررات و کنترل آلودگی هوا توسط پکن نیز مزید بر علت افت مصرف زغالسنگ در چین شده است.
      چین امسال کوشش های خود را برای کاهش آلودگی افزایش داده و از میزان وابستگی اقتصاد خود به انرژی خواهد کاست که انتظار می رود در 25 سال گذشته به پایین ترین میزان خود برسد.
      کمیسیون ملی توسعه در گزارش سالانه خود در ماه مارس آورده است که برای کاهش مصرف زغالسنگ و کنترل تعداد پروژه های انرژی بر در مناطق آلوده سیاست هایی را اعمال خواهدکرد.
      این گزارش می گوید با وجود سقوط قیمت های زغالسنگ دیگر تقاضای بالای گذشته برای آن وجود نخواهد داشت. نیروگاه ها دیگر بیشتر از نیاز زغالسنگ نخواهند خرید و مصرف کنندگان بالای سنتی بخش های صنعتی به دلیل رکود اقتصادی خرید کمتری را انجام می دهد.
      قیمت های داخلی در بندر کینگ هوانگدو تاکنون امسال پس از کاهش 16 درصدی در طول سال 2014 حدود 13.3 درصد کاهش نشان می دهد.
      در استرالیا که یکی از صادرکنندگان عمده زغال سنگ در جهان است، قیمت زغالسنگ حدود 60 دلار در هر تن است. چهار سال پیش قیمت 120 دلار در هر تن بود که نشان می دهد چگونه تغییرات در تقاضای چین بر روی اقتصاد تولیدکنندگان معدنی موثر است.
      چین استانداردهای کیفی سخت تری را بر روی واردات زغالسنگ به عنوان بخشی از تلاشش برای تقویت قیمت های داخلی و کاهش عرضه مازاد در بازار اعمال کرده است. اما به هر صورت قوانین و مقررات انرژی کشور که در ماه گذشته تدوین شد نشان می دهد که زغالسنگ وارداتی هنوز بسیار رقابتی بوده و واردات آن احتمالا در سطح نسبتا بالایی باقی بماند.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.