سال جهش تولید
X
   
 
    • کلید واژه ها: آلومینیوم -
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۲/۰۹
    • عملیات اجرایی بزرگ ترین طرح آلومینیوم کشور امروز آغاز می شود

      معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از کلنگ زنی بزرگ ترین طرح آلومینیوم کشور و نیز نیروگاه 500 مگاواتی برق طی عصر امروز با حضور رئیس هیات عامل ایمیدرو در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد (استان فارس) خبر داد.
      عملیات اجرایی بزرگ ترین طرح آلومینیوم کشور امروز آغاز می شود

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مهدی کرباسیان در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح آلومینیوم جنوب با ظرفیت300 هزار تن و با بهره گیری از برترین تکنولوژی روز دنیا امروز آغاز می شود، گفت: میزان هزینه ارزی و ریالی پیش بینی شده در این طرح، ۱.۲ میلیارد دلار و ۶۰۰ میلیارد تومان است که قرار است طی ۴۱ ماه به بهره‌ برداری کامل برسد.
      وی افزود: این طرح با فاینانس چین اجرا می شود و به لحاظ زیست محیطی و آلایندگی کاملا منطبق با تکنولوژی های روز دنیا است و به لحاظ اشتغال‌زایی در منطقه محروم لامرد مؤثر خواهد بود. همچنین، با فعالیت این طرح ها، منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد، رسما فعالیت خود را آغاز می کند.
      کرباسیان در ادامه به تامین تجهیزات مورد نیاز طرح آلومینیوم جنوب اشاره و خاطر نشان کرد: تجهیزات این طرح، کاملا اروپایی است که از سوی چینی ها تامین می شود، ضمن اینکه در کنار آن، نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی غدیر با سرمایه گذاری بخش خصوصی احداث خواهد شد تا بتواند مشکل تامین برق این پروژه آلومینیوم را رفع کند. در همین حال، با توسعه ظرفیت این نیروگاه، به سایر صنایع مستقر در این منطقه نیز برق تحویل داده خواهد شد.
      معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره پروژه فرآوری تبدیل گاز به بنزین، گازوئیل و میعانات گازی بیان کرد: امید می رود با شروع عملیات اجرایی این پروژه ها در منطقه لامرد، بتوانیم پروژه های دیگری همچون منیزیم را در این منطقه عملیاتی کنیم.
      به گفته وی، با مذاکراتی که پس از به نتیجه رسیدن نهایی مذاکرات با سرمایه‌گذاران خارجی خواهیم داشت، امیدواریم بتوانیم صنایع دیگر را نیز فعال کنیم.
      رئیس هیات عامل ایمیدرو تصریح کرد: یکی از مواد اولیه مورد نیاز آلومینیوم، برق و گاز است که فراهم ‌سازی این 2 زیرساخت بر منطقه ویژه انرژی ‌بر لامرد، موجب ایجاد ارزش افزوده بالا حتی بیش از صادرات گاز می‌شود و با بهره ‌برداری از این پروژه بسیار مهم، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به ۹۰۰ هزار تن خواهد رسید.
      وی ادامه داد: بر اساس پیش ‌بینی‌ های صورت گرفته، قرار است تا سال ۱۴۰۴ حدود یک ‌و ‌نیم میلیون تن آلومینیوم در کشور تولید شود.
      ظرفیت نهایی طرح آلومینیوم جنوب؛ یک میلیون تن
      همچنین در این نشست، محمدمهدی مستقیمی، مدیرعامل آلومینیوم جنوب نیز با اشاره به وضعیت تولید و تجارت آلومینیوم در دنیا، عنوان کرد: طی سال‌های گذشته، صنعت آلومینیوم در ایران به خوبی جانمایی نشده بود و به همین دلیل به لحاظ تامین انرژی مورد نیاز پروژه ها مشکلاتی ایجاد شده بود، اما احداث پروژه آلومینیوم جنوب در منطقه انرژی ‌بر لامرد و در کنار پروژه پارس جنوبی به ‌عنوان قطب انرژی کشور، این مشکل را رفع کرده است.
      وی افزود: تکنولوژی در صنعت آلومینیوم بسیار مهم است، چرا که آلومینیوم یکی از صنایع به شدت انرژی ‌بر است، بنابراین بهترین تکنولوژی روز دنیا در آلومینیوم جنوب به‌کار گرفته شده تا ۳۰۰ هزار تن آلومینیوم تولید شود اما با اجرای فازهای بعدی و تغییرات تکنولوژیکی، ظرفیت تولید را به یک ‌میلیون تن خواهیم رساند.
      مستقیمی اظهار داشت: هر یک از فازها، ۳۰۰ هزار تن ظرفیت خواهند داشت و این پروژه، مجموعه ای از تمامی الزامات صنعت آلومینیوم است و از چینی ها، وعده گرفته شده تا اگر مشکل تامین اعتبار ارزی نداشته باشیم، طرح را ۶ ماه زودتر تحویل بگیریم.
      به گفته مدیرعامل آلومینیوم جنوب، برآورد ما این است که نزدیک به ۴ هزار نفر اشتغال مستقیم در فاز اول این پروژه فراهم شود، ضمن اینکه در بندر نیز ۶ هزار نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.
      مستقیمی خاطر نشان کرد: از میان ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی آلومینیوم جنوب، ۱۵۸ هزار تن به آلیاژ تبدیل خواهد شد.
       

      گالری
      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.