سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۰۳
    • پرداخت 50 درصد هزینه پروژه های پژوهشی بخش معدن و صنایع معدنی

      معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو گفت: این سازمان تا 50 درصد هزینه پروژه های تحقیقاتی و پژوهشی را که به دانشگاه ها و مراکز علمی سپرده می شود، تقبل و پرداخت می کند.
      پرداخت 50 درصد هزینه پروژه های پژوهشی بخش معدن و صنایع معدنی

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، امیر خرمی شاد در دوازدهمین همایش علمی مهندسی معدن در دانشگاه امیرکبیر با بیان این مطلب اظهار داشت: دانش یکی از مهمترین سرمایه های انسانی در عصر جدید است و توسعه منابع انسانی و سرمایه های دانشـی، از عوامل موفقیت بنگاه های اقتصادی است و از این رو، توسعه روابط و تعامل میان شرکت های بزرگ و هلدینگ های تولیدی با مراکزی نظیر دانشگاه ها و انجمن های علمی و تخصصی، اهمیت راهبردی دارد.
      وی ادامه داد: امروزه به اذعان اغلب مدیران ارشد شرکت های بزرگ و بنگاه های اقتصادی، امر پژوهش و تحقیق و آموزش جزو اولویت های آنهاست اما در واقع، این موضوع به یک مد و ژست تبدیل شده است چرا که هنوز در معادن بزرگ و صنایع معدنی بزرگ، بخش خصوصی به معنای واقعی نداریم یعنی در واقع رقابتی وجود ندارد پس نیازی احساس نمی شود و چون عامل محرک موضوع پژوهش و تحقیق وجود ندارد پس مشاهده می کنیم که در عمل بها و ارج لازم به پژوهش و تحقیق داده نمی شود.
      معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو در ادامه با بیان اینکه از محققان و مهندسین در بنگاه های بزرگ به نحو شایسته استفاده نمی شود، به مثالی اشاره کرد و گفت: در یکی از شرکت ها، حقوق محققان و مهندسان شرکت به ازای اضافه کاری 30 درصد افزایش می یافت که با تغییر آیین نامه، اضافه کاری ممنوع شد اما در مقابل، افزایش 30 درصد حقوق برای این کارکنان اعمال شد. یکی از نتایج حاصله، ارائه طرحی بود که در آن، سود شرکت طی یک سال با کاهش مصرف مس حدود 600 میلیون تومان افزایش یافت.
      وی ادامه داد: از طرفی، مجموعه های آموزشی و تحقیقاتی بدون اینکه از مشکلات شرکت های بزرگ مطلع باشند و به سراغ انتخاب موضوع بروند، مسیر را اشتباه رفته اند. مراکز علمی و تحقیقاتی باید بتوانند برای حل معضلات و مشکلات بنگاه ها راهکار ارائه دهند تا این پژوهش ها و تحقیقات قابلیت تجاری سازی و کاربردی پیدا کنند. بنابراین، موضوع یاد شده یک فرایند دوطرفه است. به طوری که پژوهش و تحقیق باید کاربردی شود و در نهایت به پول تبدیل شود. پژوهش و تحقیقات هم وقتی به حل مشکل می انجامد تولید ثروت می کند.
      خرمی شاد افزود: در همین راستا، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در نظر دارد حلقه واسط بنگاه های بزرگ با دانشگاه ها و مراکز علمی دانش محور شود و تجاری سازی و هدفمندی این تحقیقات می تواند از طریق ایمیدرو هدایت و مدیریت شود.
      خرمی شاد با اشاره به طرح خدماتی مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران به عنوان زیر مجموعه این سازمان برای دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، اظهار داشت: بر اساس این طرح، برای پایان نامه های دانشجویان در مقاطع فوق لیسانس و دکتری (که به تایید کار گروه بررسی طرح های پژوهشی رسیده باشد) در مرکز یاد شده به ترتیب از 5 تا 10 میلیون تومان خدمات رایگان ارائه می شود.
      وی افزود: با اجرای این طرح از ابتدای سال 92 تا پایان سال 93، یک میلیارد و 373 میلیون تومان خدمات آزمایشگاهی در قالب 246 پایان نامه به دانشجویان ارائه شده است.
      معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو با اشاره به اینکه با برنامه ریزی های به عمل آمده، معضلات، مشکلات و نیازهای معادن و صنایع معدنی در انتهای سال 93 به طور کامل جمع آوری و دسته بندی شد، تصریح کرد: نتایج این اقدام، از نیمه دوم سال 94 در اختیار دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی و انجمن های علمی قرار خواهد گرفت تا با هدایت هدفمند، این تحقیقات و پژوهش ها قابلیت تجاری سازی و خلق ثروت در بنگاه های اقتصادی داشته باشند.
      وی ادامه داد: از همین رو، استادان راهنما و دانشجویان دکتری و فوق لیسانس می توانند در راستای اجرای پایان نامه های دانشگاهی در قالب قرارداد، پروژه های پژوهشی و تحقیقاتی را جهت رفع مشکلات و معضلات بنگاه های تولیدی تعریف و اجرا کنند.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.