سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    • توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند جهش در بهره وری است

      عضو شورای راهبردی سازمان ملی بهره وری گفت: برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی، به جهش در بهره وری نیاز داریم.
      توسعه بخش معدن و صنایع معدنی نیازمند جهش در بهره وری است


      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، رضا اشرفی سمنانی در جلسه هم اندیشی و استفاده از نقطه نظرات فعالان بخش برای تدوین نقشه راه ارتقای بهره‌وری و افزایش رقابت‌پذیری بخش معدن و صنایع معدنی در محل ایمیدرو با اشاره به این مطلب اظهار داشت: اگر قرار باشد جهشی در بهره وری اتفاق افتد باید جامعیت داشته باشد و به همه بخش ها اعم از آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، مالی، قانونی، اجتماعی و غیره توجه کند و تک بعدی نباشد.
      عضو شورای راهبردی سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه بخش معدن از جایگاه بسیار مهمی در تحقق اقتصاد مقاومتی برخوردار است، گفت: این بخش، پیشران صنعت است و بیشترین اشتغال را نسبت به دیگر حوزه ها داراست. مبنای آمایش سرزمین و بهره وری، مواد معدنی است و کشورها منابع را در راستای آن ایجاد می کنند و همچنین، تنها بخشی که در رکود اقتصادی جهانی رشد داشت، بخش معدن بود.
      وی ادامه داد: از موانع افزایش بهره وری، هدر روی انرژی است که موجب افزایش 30 درصدی هزینه تمام شده محصول می شود. قطعی گاز در زمستان و برق در تابستان از دیگر مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی است. بخش حمل نقل نیز به دلیل هزینه بالا، سبب افزایش قیمت ها می شود.
      اشرفی سمنانی به محیط اقتصادی و مالی به عنوان یکی از بخش های تاثیر گذار در بهره وری، تصریح کرد: بنگاه های مالی و اقتصادی باید اولویت ارائه تسهیلات را به جای خدمات به صنایع مادر و مولد بدهند.
      وی ادامه داد: با توجه به اینکه بخش معدن هنوز به حد بلوغ نرسیده، دریافت حقوق دولتی زود است و این مساله روی بهره وری تاثیر می گذارد. قیمت گذاری های دولت در این حوزه، از دیگر عوامل موثر بر کاهش بهره وری است. افزون بر این، ابزارهای تعرفه ای و موضع تجارت باید در خدمت صنعت و معدن باشد و نه برعکس.
      عضو شورای راهبردی سازمان ملی بهره وری با بیان اینکه تنها بخشی که سرمایه گذاری خارجی می تواند در آن جذب شود، بخش معدن و انرژی است، گفت: در بهره وری سرمایه، نگاهمان نباید به پول باشد بلکه باید سرمایه گذاری اتفاق افتد. در اینجا تکنولوژی، مدیریت و بازارهای جهانی مهم تر است چرا که کالای تولید شده ما در یک شبکه بین المللی صادر می شود.
      وی ادامه داد: در حوزه پژوهش، تحقیقات باید تقاضا محور باشد و نه عرضه محور. همچنین با آموزش و پژوهش باید کالاهایی با ارزش افزوده بالاتر تواید کنیم. به عنوان مثال، به جای تولید محصولات فولادی ساختمانی، فولادهای آلیاژی و مرغوب تولید کنیم.
      اشرفی سمنانی خاطرنشان کرد: در محیط بازرگانی، گرفتار تقاضا هستیم و باید محیط تحریک شود تا تقاضا افزایش یابد. چرا که با تولید بیشتر، قیمت ها کاهش یافته و بهره وری بالا می رود. در بخش فرآیندها نیز سطح تکنولوژی بنگاه ها پایین بوده و نیازمند نوسازی است.


       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.