سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    • قرارداد فاز نخست مجتمع فولاد مکران چابهار امضا شد

      قرارداد احداث فاز نخست مجتمع فولاد مکران چابهار شامل طرح آهن اسفنجی 1.6 میلیون تنی امروز چهارشنبه با حضور محمد رضا نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت،‌ اکبر ترکان دبیر شورای عالی مناطق آزاد،‌ مهدی کرباسیان رییس هیات عامل ایمیدرو،‌ حامد علی مبارکی رییس منطقه آزاد چابهار و مدیران شرکت های عضو کنسرسیوم سرمایه گذار این طرح به امضا رسید.
      قرارداد فاز نخست مجتمع فولاد مکران چابهار امضا شد

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ ظهر امروز قرارداد این طرح 130 میلیون یورویی به امضا رسید تا بر اساس آن فاز نخست فولاد مکران چابهار، به اجرا در آید.
      به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت این طرح در اجرای تصمیات سفر رییس جمهوری به استان سیستان و بلوچستان است که انتظار می رود نقطه آغازی برای تحولات جدید اقتصادی و اجتماعی منطقه جنوب شرق کشور شود. فولاد مکران چابهار برای ایجاد ظرفیت 3.2 میلیون تن فولاد طرح ریزی شده که از تولید گندله سنگ آهن تا تولید شمش و نورد گرم را در بر می گیرد.
      زمین این طرح 300 هکتار است که از سازمان منطقه آزاد چابهار در اختیار پروژه قرار داده شده است. طبق پیش بینی ها این طرح در مدت 36 ماه راه اندازی خواهد شد و شرکت های سرمایه گذاری ملت و امید هر کدام با 30.5درصد سهم و ایمیدرو و سازمان منطقه آزاد چابهار هرکدام با 19.5درصد مشارکت در سرمایه گذاری را برعهده گرفته اند. شرکت ایرانی ایریتک نیز که پیشتر در رقابت بین 6 شرکت توانسته بود برنده مناقصه اجرای طرح شود اجرای طرح را برعهده دارد.
      وزیر صنعت معدن و تجارت اجرای طرح فولاد مکران را در کنار توسعه اکتشافات معدنی منطقه سیستان و بلوچستان از مصوبات هیات دولت در اسفند 92 ذکر کرد که می تواند سرمنشاء تحولات جدید در استان و مناطق اطراف آن شود.
      محمد رضا نعمت زاده پیش بینی کرد که بتوان بخشی از نیاز مواد معدنی از جمله سنگ آهن کارخانه آهن اسفنجی را از معادن استان تهیه کرد. وی در عین حال گفت: ‌شرکت ایریتک به عنوان پیمانکار طرح، الگوی مناسبی برای طرح های دیگر و توسعه در کشور شود.
      ایجاد مجتمع فولاد چابهار در کنار شهرک صنعتی که به گفته وزیر صنعت معدن و تجارت قرار است در آینده در جاسک ایجاد شود منشاء‌ تغییرات اقتصادی و اجتماعی در منطقه جنوب و جنوب شرق می شود. این در حالی است که به زودی چابهار شاهد راه اندازی بندر جدید و کارخانه پتروشیمی خواهد شد و وجود خط آهن متصل به راه آهن سراسری به گسترش امکانات زیربنایی در منطقه و توسعه آن کمک خواهد کرد.
      همت مدیر عامل ایریتک نیز در این برنامه گفت: از 16 میلیون تن ظرفیت فعلی تولید آهن اسفنجی 12 میلیون تن توسط ایریتک راه اندازی یا مدیریت شده است که 8 میلیون تن از این ظرفیت به صورت ای.پی.سی بوده است.
      همت با بیان اینکه 85درصد از تجهیزات طرح توسط شرکت های داخلی تامین و ساخته می شود ادامه داد:‌ خوشبختانه 7 میلیون تن از ظرفیت آهن اسفنجی ایجاد شده مربوط به دوران تحریم بوده است. وی یادآور شد: شرکت کوبه استیل ژاپن به تازگی طرحی مشابه را با هزینه 250 میلیون یورو برای عمان در دست گرفته که حدود 2 برابر رقمی است که توسط پیمانکار داخلی هزینه خواهد شد.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.