سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۱۱
    • مدیر عامل راه آهن: نیاز به تامین 86 هزار میلیارد تومان سرمایه گذای در بخش ریلی

      مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای دستیابی به اهداف پیش بینی شده تولید فولاد تا سال 1404، نیاز به تامین 86 هزار میلیارد تومان سرمایه گذای در بخش ریلی است.
      مدیر عامل راه آهن: نیاز به تامین 86 هزار میلیارد تومان سرمایه گذای در بخش ریلی

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محسن پورسید آقایی امروز دوشنبه در دومین روز اجلاس معدن و صنایع معدنی ایران با بیان این مطلب اظهار داشت: در حال حاضر، میزان جابجایی مواد اولیه فولاد در سطح کشور 52 میلیون تن است که برای دستیابی به تولید فولاد تا چشم انداز 1404، نیاز به جابه جایی 147 میلیون تن مواد اولیه است و این میزان بار از طریق جاده امکان پذیر نیست.
      وی ادامه داد: ظرفیت فعلی شبکه حمل و نقل کشور کامل است و امکان جابجایی بار بیشتر وجود ندارد و برای رسیدن به اهداف مورد نظر، راه آهن باید به صورت بسیار گسترده توسعه یابد و در واقع، انقلابی در این بخش باید صورت گیرد.
      مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به نیازهای موجود شبکه راه آهن ریلی جهت تحقق اهداف توسعه بخش معدن و صنایع معدنی تصریح کرد: برای توسعه این شبکه تا سال 1404، در بخش زیر ساخت ها نیاز به 2 خطه شدن خطوط ریلی با 3069 کیلومتر، تراک بندی، برقی کردن خطوط، بهسازی و نوسازی خطوط، احداث و اصلاح مسیر، خرید و نصب سوزن تراورس بتنی و نیز افزایش بار محوری از 20 به 25 تن است. در بخش ناوگان نیز به 27 هزار دستگاه واگن و 404 لکوموتیو جدید نیاز است.
      وی ادامه داد: برای تامین این میزان هزینه (35 هزار میلیارد تومان برای زیرساخت ها، 35 هزار میلیارد تومان ناوگان و 16 هزار میلیارد تومان برای خطوط جدید)، علاوه بر بودجه عمومی، باید سرمایه گذاران بخش خصوصی و نیز سرمایه گذاران شرکت های فولادی مشارکت کنند.
      پورسید آقایی با اشاره به اینکه هیچ جای دنیا توسعه صنعت فولاد بدون توسعه شبکه ریلی وجود مشاهده نمی شود، گفت: در بیانات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور و نیز برنامه های چهارم و پنجم توسعه بر توسعه ریلی تاکید شده اما طی سال های گذشته به این بخش کمتر توجه شده است و سهم ریلی در شبکه حمل و نقل پایین بوده و این مساله باعث شده تا حمل و نقل بار به سمت جاده ای گرایش یابد. اما از سال 92، روند نزولی تغییر یافت و حدود 4 صدم درصد افزایش یافت.
      وی ادامه داد: شرکت راه آهن اکنون به نوعی در خدمت فولاد و مواد معدنی است به طوری که 60 درصد سهم شبکه حمل و نقل را به خود اختصاص داده است. پس از این بخش، حمل سوخت مازوت است که با توجه به افزایش مصرف گاز، پیش بینی می شود سهم این بخش کمتر و میزان حمل فولاد و مواد اولیه آن افزایش یابد.
      مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه با توجه به مزیت های حمل ریلی نسبت به جاده ای، سیاست گذاری ها باید به سمت توسعه حمل و نقل ریلی باشد، گفت: هزینه های حمل و نقل در دولت جدید کاهش یافته است.
      وی افزود: یکی از مسائل این بخش، اختصاص 150 تومان یارانه سوخت به ازای هر تن کیلومتر به حمل و نقل جاده ای است که موجب کاهش قدرت رقابت ریلی می شود.
      پورسید آقایی در ادامه پیشنهاد داد: ارائه طرح ایجاد صندوق توسعه زیرساخت های معدنی از طریق وضع عوارض بر مصرف فولاد داخلی و وارداتی، سرمایه گذاری شرکت های فولادی در دو خطه کردن خطوط موجود با شرط تضمین اصل و سود سرمایه گذاری توسط راه آهن و نیز الزام اتصال مراکز تولید فولاد و معادن در طرح های جامع توسعه شبکه ریلی، از جمله راهکارهای توسعه شبکه ریلی است.
      وی ادامه داد: برابر شدن پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط ریل و جاده به ازای هر تن کیلومتر توسط وزارت امور اقتصاد و دارایی، برابر شدن حق دسترسی پرداختی به شبکه زیربنایی حمل و نقل جاده و ریلی به ازای هر تن کیلومتر، الزام فروش گازوئیل به قیمت های بین المللی از دیگر پیشنهادات است.


       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.