سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
    • منطقه ویژه کاشان برای استقرار صنایع دانش بنیان تجهیز می شود

      منطقه ویژه اقتصادی کاشان بر اساس برنامه های پیش بینی شده در دو مرحله توسعه می یابد و به بلوغ می رسد. در این منطقه صنایع دارای ارزش ارزش افزوده بالا از جمله صنایع دانش بنیان استقرار می یابند.
      منطقه ویژه کاشان برای استقرار صنایع دانش بنیان تجهیز می شود

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ منطقه ویژه اقتصادی کاشان که به تازگی کلنگ آن توسط وزیر صنعت معدن و تجارت و رییس هیات عامل ایمیدرو به زمین شده از مساحت 1344 هکتاری برخوردار است پس از ایجاد زیرساخت ها در دو مرحله توسعه پیدا می کند.
      بر اساس طرحی که هم اکنون اجرای آن آغاز شده، ،‌ برنامه کوتاه مدت این منطقه تا سال 96 انجام می شود که در این مرحله،‌ ایجاد منطقه و تامین آب و برق دوران ساخت از اهداف پیش بینی شده است. علاوه بر آن تهیه بسته های سرمایه گذاری با روش های مختلف و جدید از برنامه های مربوط به این دوره است.
      گام نخست مرحله بلند مدت منطقه ویژه اقتصادی کاشان که شامل استقرار صنایع است از سال 96 آغاز می شود و تا سال1400 ادامه می یابد. در این گام ساخت و ساز و توسعه اراضی در مساحت 400 هکتار انجام می شود. روش های پیش بینی شده برای قراردادهای سرمایه گذاری و تعامل با صاحبان سرمایه نیز مدل هایی همچون (ساخت،‌بهره برداری و انتقال)،(ساخت،‌مالکیت،‌بهره بردای و انتقال)،‌(ساخت،‌بهره برداری و مالکیت) و ... را در بر می گیرد.
      گام دوم برنامه بلندمدت منطقه در سال های 1400تا 1409 برداشته می شود که طبق پیش بینی ها دوره بلوغ صنایع استقرار یافته خواهد بود. در این مرحله تمامی اراضی منطقه توسعه خواهند یافت و بنگاه های اقتصادی تا 100درصد فعال می شوند. از سوی دیگر در این مناطق صنایع سنگین به دلیل مصرف بالای انرژی آب برق و گاز مستقر نخواهند شد.
      صنایع پیش بینی شده در منطقه ویژه اقتصادی کاشان شامل تولید ماشین آلات صنایع مختلف،‌ وسائل نقلیه موتوری با تاکید بر تامین نیازهای بخش ریلی،‌ صنایع آهنی و غیرآهنی،‌ کانی های غیرفلزی،‌بازیافت فلزات و ... است. همچنین ایجاد شهرک فناوری های نوین به طوری که محلی برای تجاری سازی تحقیقات کاربردی و بنیادی دانشگاه ها که پلی بین دانشگاه و صنعت خواهد شد از دیگر اهداف ایجاد این منطقه محسوب می شود.
      برخی از مزایای راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی کاشان شامل پشتیبانی از فعالیت های اقتصادی کشور، ارتباط تجاری بین المللی و تحرک در اقتصاد منطقه ای، برقراری و تولید و پردازش کالا، ایجاد اشتغال مولد به ویژه در قشر تحصیلکرده، انتقال فناوری، افزایش صادرات غیر نفتی، جلب و تشویق سرمایه گذاری داخلی و خارجی و عبور خارجی ( ترانزیت ) و انتقال کالا ( ترانشیپ) است که در کنار برتری های منطقه ویژه کاشان از جمله استقرار 60 درصد کل صنایع مهم کشور در نزدیکی این منطقه و مجاورت شهرهای بزرگ، اتصال به بزرگراه‌های اصلی کشور، دسترسی به راه آهن سراسری و فرودگاه‌های بین‌المللی، عدم وجود عوارض طبیعی تاثیر گذار در توسعه و بهره برداری منطقه، وجود انرژی، نیروی انسانی و خدمات ارزان، نزدیکی به مراکز سیاسی، اقتصادی و تجاری کشور موقعیت ویژه ای به این منطقه بخشیده است. یکی از نکات شایان ذکر،‌ تامین آب منطقه ویژه اقتصادی کاشان با استفاده از پساب شهر کاشان است.
      ‌طرح اولیه منطقه ویژه اقتصادی کاشان پس از انجام مطالعات اولیه در سال 1386 و تخصیص 1344 هکتار زمین در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی و سپس در آذر 91 به تصویب هیات دولت رسید. مدیریت این منطقه برای استقرار صنایع و توسعه آن ها بر اسا قانون به ایمیدرو سپرده شده است.
      این منطقه که در 30 کیلومتری شهرستان کاشان واقع شده با هدف ایجاد شرایط مناسب برای استقرار صنایع معدنی در «بخش پایین دستی» است. این صنایع زنجیره تولیدات صنایع معدنی بالادستی قرار خواهند گرفت سبب ایجاد ارزش افزوده بالا در تولیدات این صنایع خواهند شد. ایمیدرو در این منطقه همانند دیگر مناطق ویژه اقتصادی زیربناهای استقرار و توسعه صنایع پایین دستی را در اختیار شرکت های سرمایه گذاری و بخش خصوصی قرار می دهد. عکس های بیشتر
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.