سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۵/۰۷
    • راه اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور در خور و بیابانک

      نخستین کارخانه تولید پتاس در کشور ظهر امروزچهار شنبه با حضور رییس هیات عامل ایمیدرو و استاندار اصفهان در منطقه خور و بیابانک راه اندازی شد.
      راه اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور در خور و بیابانک

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، این کارخانه از ظرفیت تولید 50هزار تن پتاس در سال برخوردار است و با استفاده از شورابه های کویر مرکزی ایران در استان اصفهان فعالیت می کند.

      در این کارخانه در مجموع 600 فرصت شغلی ایجاد شده و نقطه ای برای رشد درآمد و تغییر چهره اقتصادی در منطقه کم برخوردار خور و بیابانک به شمار می آید.

      در مراسم راه اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، فرماندار خور، نماینده مردم نایین و خور و جمعی از مدیران ایمیدرو و مسوولان محلی حضور داشتند، رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: راه اندازی این کارخانه یکی از عینی ترین مصداق اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

      مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه این طرح در سال های اخیر در انتظار راه اندازی قرار داشت گفت: به رغم اینکه نیاز بارزی برای استفاده از فناوری روز وجود داشت خوشبختانه این امر با همت مدیران ایمیدرو، شرکت های داخلی و همکاری مشاور خارجی برطرف شد.

      وی با تاکید بر این نکته که اکنون نیازی به حضور کارشناسان خارجی برای طرح های  مشابه نداریم گفت: توجه جدی به توسعه بخش معدن و صنایع معدنی از وظایف سازمانی ایمیدرو محسوب می شود که در سطح کشور بدان همت می گمارد و در این مسیر همکاری بخش خصوصی نیز سبب تسریع در توسعه این حوزه می شود.

      معاون وزیر صنعت معدن و تجارت بخش معدن را معاش اصلی مناطق کویری ذکر کرد و گفت: وجود استعدادی های خدادادی همچون نیروی انسانی با استعداد و معادن غنی در این مناطق، توجه به بخش معدن را ضروری می نماید.

      وی گفت: از 60 پلایای (مناطق پست و کم ارتفاع) 3 پلایای بزرگ در اختیار ایمیدرو است که مهمترین آن از نظر خلوص پلایای خور و بیابانک است.

      وی نیاز کشور به پتاس را حدود 250هزار تن اعلام کرد و گفت: این امر نشان می دهد برای برطرف کردن نیاز کشور به این ماده معدنی باید به توسعه طرح های شورابه ای طرح های توسعه ای جدید به اجرا در آورد.

      کرباسیان همچنین تاکید کرد: طرح های این بخش زمانی راه اندازی می شوند که یک دوره موفقیت آمیز تولید را پشت سرگذاشته باشند و این امر در مدت فعالیت 45روزه کارخانه پتاس به طور عملی نشان داده شد.

      رییس هیات عامل ایمیدرو در سخنانش از تمامی مدیران، کارشناسان و شرکت هایی که نقشی در راه اندازی نخستین کارخانه تولید پتاس کشور داشتند تشکر کرد. 

      پیش از وی رسول زرگرپور استاندار اصفهان به سیاست های کلان دولت اشاره کرد و خواستار ایجاد توازن منطقه ای شد. وی ادامه داد: شرق استان اصفهان که در مناطق کویری واقع شده اند از توسعه کافی برخوردار نیستند اما امروز راه اندازی کارخانه پتاس اقدامی اساسی برای ایجاد توازن در سطح استان به شمار می آید.

        وجیه ا.. جعفری مدیر عامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران نیز در این مراسم گفت: با کسب دانش فنی ایجاد این کارخانه، سرمایه گذاری برای طرح های مشابه در کشور به طور محسوسی کاهش خواهد یافت.

      وی راه اندازی کارخانه پتاس خور را نمونه ای برای توسعه این صنعت در کشور دانست که می تواند زنجیره این صنعت برای تولید نمک های صنعتی و هیدروکسید منیزیوم را تکمیل کند.

      محدوده شورابه های خور و بیابانک از 2هزار کیلومتر مربع تشکیل شده که هزار کیلومتر مربع آن برای استحصال مواد معدنی مناسب تشخصی داده شده است. میزان ذخیره شورابه های خور و بیابانک 750 میلیون مترمکعب است.

      یکی از مهمترین کاربردهای پتاس استفاده درتولید کود های کشاورزی است.  عکس های بیشتر

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.