سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۵/۲۴
    • تمدید توافق نامه ایران و گینه برای استخراج و تولید بوکسیت

      ایران و گینه با تمدید موافقت نامه 25 ساله، مرحله جدید در همکاری دوجانبه برای استخراج و تولید بوکسیت (ماده اولیه تولید فلز آلومینیوم) از معدن بوکسیت کشور گینه کوناکری را آغاز کردند.
      تمدید توافق نامه ایران و گینه برای استخراج و تولید بوکسیت

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، این توافق نامه به امضای وزرای معادن و زمین شناسی، دارایی و امور اقتصادی و حمل و نقل جمهوری گینه کوناکری و وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران رسیده است. امضای این توافق نامه با پیگیری های ایمیدرو و نیز کوشش های مستمر سفیر ایران در گینه کوناکری حاصل شد.
      بر اساس این موافق نامه، دوطرف ایرانی و گینه ای، متعهد شده اند همه تلاش های قانونی و مطابق با تعهدات قبلی خود را برای برطرف کردن موانع و محدودیت های اجرایی شدن پروژه شرکت SBDT به کار گیرند.
      ایران در پروژه شرکت بوکسیت دابولا - توگه 51 درصد سهم دارد و این شرکت به‌ محض اینکه مطالعات امکان سنجی جدید تکمیل شود، اجازه دارد در بیش از 5684 کیلومتر مربع از منطقه معدنی تولید و برداشت داشته باشد. این محدوده شامل 13 فلات بوکسیت در نزدیکی دابولا و 12 فلات در توگه، دو شهر در مرکز گینه است.
      طبق این قرارداد -که نخستین بار در سال 1992 به امضا رسید- گینه سهم حداقلی در این شرکت دارد. این امتیاز برای بهره برداری از منابع بوکسیتی به میزان 600 میلیون تن است.
      گینه به عنوان یکی از بزرگترین تامین کننده بوکسیت جهان، رتبه چهارم صادرات این ماده را دارد.
      بوکسیت عمده‌ترین منابع تولید آلومینا (ماده اولیه کارخانجات تولید آلومینیوم) در دنیاست و بیش از 98 درصد آلومینیوم جهان از بوکسیت و بقیه از نفلین سینیت و آلونیت به دست می‌آید و ایران برای دستیابی به اهداف چشم انداز 1404 در صنعت آلومینیوم (1.5 میلیون تن شمش) و با توجه به پایین بودن ذخیره قابل بهره برداری معادن بوکسیت ایران، نیاز به معادن جدیدی برای تامین این ماده اولیه تولید شمش دارد. در حال حاضر، میزان ذخیره قابل بهره‌بردای بزرگترین معدن بوکسیت ایران (جاجرم) کمتر از 20 میلیون تن برآورد شده و معادن دیگر بوکسیت ایران هم مانند صدرآباد یزد، شابلاغی دماوند و مندون یاسوج در مجموع 5 میلیون تن برآورد ذخیره دارند.
      بنا بر گزارش مرکز پژوهش های مجلس، به ازای هر 4 کیلوگرم بوکسیت 1.93 کیلوگرم آلومینا تولید می‌شود و از هر 1.93 کیلوگرم آلومینا یک کیلوگرم آلومینیوم به دست می‌آید.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.