سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۶/۳۱
    • همکاری سازمان های توسعه ای به رشد اقتصاد ملی کمک می کند

      رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: همکاری سازمان های توسعه ای به رشد اقتصاد ملی کمک می کند.
      همکاری سازمان های توسعه ای به رشد اقتصاد ملی کمک می کند

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، حمید رضا کاتوزیان در مراسم افتتاحیه طرح نیمه صنعتی تولید کک نفتی با بیان این مطلب گفت: طرح نیمه صنعتی تولید کک نفتی با استفاده از فناوری ایرانی، نمونه موفقی از توانمندی مشترک سازمان های کشور در اجرای طرح های کشور است که می تواند دستاوردهای مطلوبی برای بخش های مختلف کشور به همراه آورد و امیدواریم ایمیدرو به عنوان یک نهاد دولتی، حرکات ارزنده ای (حمایت های مالی و معنوی) را که از قبل در کنار پژوهشگاه صنعت نفت به عنوان طراحی کننده شروع کرده، تداوم دهد و بتوانیم طرح صنعتی تولید کک نفتی را عملیاتی کنیم.
      وی ادامه داد: بهره برداری از طرح یاد شده، از جمله افتخارات ملی محسوب می شود که در این مسیر باید فعالیت های جدیدی تعریف و اجرایی شود و آثار آن را در اقتصاد کشور بر جای گذاریم.
      رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: این طرح ها می تواند در راستای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری و اقتصاد مقاومتی تعریف شود و بدون شک، اجرای طرح نیمه صنعتی تولید کک نفتی نیز در همین راستاست.
      ضرورت تبدیل نفت خام به فرآورده های با ارزش افزوده
      منصور بزمی، رئیس پردیس پایین دستی پژوهشگاه صنعت نفت در این مراسم با بیان اینکه اجرای طرح تولید کک نفتی با توجه به نیاز روز افزون صنایع کشور به این ماده و نیز در دسترس بودن فناوری آن اهمیت می یابد، اظهار داشت: این طرح که در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است، با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت از سال 92 آغاز و در قالب 8 زیر پروژه تعریف و اجرایی شد.
      وی ادامه داد: کک نفتی در صنایع مختلف از جمله آلومینیوم، فولاد، سیمان و غیره کاربرد دارد.
      بزمی با اشاره به اینکه با افزایش بهره برداری از نفت سبک در کشور، باید نفت سنگین را برداشت کنیم، گفت: اکثر پالایشگاه های کشور از جمله اراک، دارای حجم زیادی سولفور و فلزات است که به دلیل مسائل زیست محیطی و کاهش فروش، حجم زیادی نفت کوره و تقطیر تولیدی، مصرف نشود و پیش بینی می شود این روند در آینده افزایش یابد.
      رئیس پژوهشگاه صنعت نفت بیان داشت: بنابراین ایجاب می کند که نفت خام را به فرآورده های با ارزش افزوده بیشتر از جمله کاتالیست تبدیل کنیم. فرآیند ککینگ تاخیری (ارتقای کیفیت ته مانده ها و محصولات سنگین) نیازی به کاتالیزور ندارند و با سرمایه گذاری کمتری می توان واحدهای مزبور را راه اندازی کرد.
      وی ادامه داد: اکنون در دنیا نیز تولید کک با روش مذکور رو به افزایش است و چین و آمریکا جزو بزرگ ترین کشورهای تولید کننده هستند. در کشورهای آسیای میانه نیز احداث واحدهای تولید کک رو به افزایش است.عکس های بیشتر


       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.