سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۱۳
    • دولت مشوق هایی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده معدن ارائه دهد

      رئیس خانه معدن ایران گفت: دولت مشوق هایی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده معدن ارائه دهد.
      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، محمد رضا بهرامن در نشست خبری با بیان این مطلب اظهار داشت: زمانی می توانیم در بازار تعیین کننده باشیم که از مولفه های مزیت دار نظیر انرژی در دسترس، نیروی انسانی ارزان و غیره، استفاده و سرمایه گذاری کنیم. البته دولت باید مشوق هایی را در جریان زنجیره ارزش افزوده و زیرساخت ها برای این بخش در نظر بگیرد. با آزاد شدن جابجایی پول، تامین ماشین آلات و تجهیزات، امکان پذیر شده و بسیار راحت تر از قبل می توان به این کار اقدام کرد.
      دولت مشوق هایی برای توسعه زنجیره ارزش افزوده معدن ارائه دهد

      وی ادامه داد: با توجه به برنامه چشم انداز 20 ساله و ضرورت دستیابی به رشد بخش معدن و صنایع معدنی و اشتغال سالانه یک میلیون نفر، نیاز به توسعه زیر ساخت ها و اجرای طرح های توسعه در بخش صنعت و معدن هستیم.

      رئیس خانه معدن ایران با بیان اینکه ایمیدرو برای موفقیت در حوزه معدن و صنایع معدنی، باید ابزارهای توسعه ای و بودجه کافی در اختیار داشته باشد، گفت: اگر بخش های درآمدزای بخش معدن نظیر حق انتفاع در اختیار ایمیدرو قرار گیرد،  این سازمان می تواند اقدامات مناسبی برای اجرای اهداف توسعه ای این بخش بردارد.
      بهرامن در ادامه سخنانش ضمن قدردانی از دیپلماسی دولت و فضای ایجاد شده برای حضور بخش خصوصی در سفر اخیر تصریح کرد: در سفر رئیس جمهور و تیم همراه به اروپا - که با حضور تشکل های بخش خصوصی از جمله هیات سه نفره خانه معدن (به سرپرستی اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران) انجام شد- توانست شایستگی های ایرانیان را به معنای واقعی به جهانیان معرفی کند و در جریان مذاکرات، سرمایه گذاران در بخش معدن با استقبال فراوانی، مسائل را دنبال می کردند، به طوری که برای ما غیر قابل تصور بود.
      وی ادامه داد: در سفر اقتصادی به فرانسه، 20 سند مشترک در عرصه های مختلف میان ایران و فرانسه به امضا رسید و بخش خصوصی 2 کشور نیز بیش از 10 سند همکاری مشترک به امضا رساندند. در سفر ایتالیا نیز 14 موافقتنامه همکاری منعقد شد. در میان این قراردادها، انعقاد تفاهم نامه در حوزه فولاد از جمله شرکت دانیلی، اس ام اس، ایجاد شرکت مشترک 2 کشور برای راه اندازی در منطقه آزاد چابهار، آلومینیوم، سنگ های تزئینی، حوزه اکتشافات معدنی و غیره بود که 4.5 میلیارد دلار سرمایه گذاری در بخش معدن منعقد شد.
      وی خاطرنشان کرد: با رفع تحریم ها پس از برجام، انتظار سریع توسعه و رفع رکود، منطقی نیست.

      فصل جدید در توسعه مناسبات کشور

      بهرام شکوری، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در این نشست ضمن قدردانی از دولت به دلیل اعتماد به بخش خصوصی و حضور پررنگ آن در سفر اخیر رئیس جمهور به اروپا گفت: در سفر انجام شده، در حوزه اکتشافات با کشور فرانسه به عنوان یک کشور مهم در این زمینه قرارداد منعقد شد. همچنین، انعقاد قرارداد در حوزه حمل و نقل هوایی و تجهیز فرودگاه ها انجام شده که این امر سبب تقویت صنعت گردشگری و غیره می شود.
      وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت کشور، در صورت تقویت زیرساخت ها و فراهم ساخت شرایط، می توانیم بخشی از بازار دنیا را در اختیار بگیریم. ضمن اینکه با توجه به تغییرات سریع تکنولوژی و جایگزینی محصولات مصنوعی به جای محصولات معدنی، باید مواد معدنی را به سرعت استخراج، فرآوری و وارد بازار کرد تا مواد معدنی غیر قابل مصرف نشود.

      ضرورت بسترسازی برای ایجاد ارزش افزوده در برنامه ششم
      جعفر صادقی پناه، عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه برای آینده کشور نیاز به خروج از رکود و توسعه اقتصادی داریم، گفت: با توجه به وضعیت قیمت نفت و محصولات معدنی، باید در برنامه ششم توسعه، به دنبال افزایش ارزش افزوده مواد معدنی باشیم و در این زمینه، زیرساخت ها را توسعه دهیم.
      صادقی پناه در ادامه به موضوعاتی نظیر ضرورت تقویت صندوق بیمه سرمایه گذاری های معدنی، تدوین استراتژی صنعت سنگ های تزئینی، تدوین نقشه های دقیق اکتشافی نظیر 1:25000 و غیره برای توسعه بخش معدن اشاره کرد.

       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.