سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • ایران رتبه یازدهم ذخایر سنگ آهن جهان را دارد
      نویسنده: محمد علی نمایشی
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۱۳

      بررس های کارشناسی و اکتشافات انجام شده نشان می دهد که ایران از نظر ذخایر قطعی سنگ آهن در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد.
      اکتشافاتی که تاکنون در کمتر از 8 درصد مساحت جغرافیایی کشور انجام شده است حدود 4.6 میلیارد تن ذخیره زمین شناسی بر آورد شده و با برنامه های جدید اکتشافی در دست انجام، امکان افزایش ذخایر سنگ آهن کشور وجود دارد.
      رتبه بندی 11 کشور اول جهان به لحاظ ذخایر سنگ آهن به این قرار است:
      1- استرالیا35 میلیارد تن 2- برزیل29 میلیارد تن 3- روسیه25 میلیارد تن 4- چین 23 میلیارد تن 5- هند 7 میلیارد تن 6-آمریکا 6.9 میلیارد تن 7– اوکراین6.5 میلیارد تن 8-کانادا 6.3 میلیارد تن 9-ونزوئلا 4 میلیارد تن 10- سوئد3.5 میلیارد تن 11-ایران 2.5 میلیارد تن
      ذخایر قطعی سنگ آهن در جهان حدود 170 میلیارد تن برآورد شده و ایران با داشتن 5/2 میلیارد تن ذخیره قطعی(موجود) سنگ آهن، 4/1 درصد ذخیره جهان را در اختیار دارد.
      در حال حاضر 3 حوزه معدنی بزرگ در کشور شناسایی شده که توسط شرکت‌های بزرگ معدنی در حال بهره برداری بوده و عمده تولید کشور را انجام می دهند.
      تعداد معادن فعال کوچک و بزرگ سنگ آهن در کشور نیز در مجموع 165 واحد است.
      در مجموع 62 میلیون تن سنگ آهن در کشور جهت تولید محصولات دانه بندی و کنسانتره استخراج می شود که بخشی از آن صرف کارخانه‌های داخلی ( برای تولید 15میلیون تن شمش فولاد) می شود و بخشی به صورت دانه بندی شده صادرات می شود.
      در حال حاضر میزان تولید سالانه سنگ آهن دانه بندی و کنسانتره حدود 42میلیون تن برآورد می‌شود و در صورتی که طرح‌های 7 گانه فولاد استانی راه‌اندازی شود، مصرف سنگ آهن نیز افزایش می‌یابد.
      به گزارش انجمن تولیدکنندگان فولاد جهان ، تولید جهانی فولاد در سال 2013 به حدود 1میلیارد و 582 میلیون تن رسیده است که نسبت به سال 2012رشدی معادل 3.5 درصد از خود نشان می دهد . ایران به لحاظ تولید فولاد در سال 2013 رتبه15جهان را کسب کرد که معادل 15.4 میلیون تن تولید فولادخام است.
      در حال حاضر، بزرگترین پروژه صنعتی – معدنی شرق کشور در منطقه سنگان با مشارکت سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال اجرا است که با راه اندازی واحدهای تولید کنسانتره، گندله، میزان سهم تولید محصولات مذکور در این منطقه به حدود 17.5 میلیون تن در سال خواهد رسید.
      آنچه که حائز اهمیت است، با توجه به طرح های مختلف فولادی بخش دولتی و خصوصی در کشور، در آینده نزدیک این واحدها، نیاز به مواد اولیه کنسانتره و گندله سنگ آهن پیدا خواهند کرد و از این رو، انجام اکتشافات گسترده در سطح کشور برای شناسایی معادن سنگ آهن ضروری است تا درنتیجه زنجیره تولید فولاد در همه بخش ها به صورت متوازن توسعه یابد.

      منبع اصلی مقاله: دنیای اقتصاد