سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • جذابیت های سرمایه گذاری در معادن را افزایش دهیم
      نویسنده: غلامحسین احمدی - خبر نگار روابط عمومی ایمیدرو
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۹/۳۰

      در دومین همایش و نمایشگاه فرصت های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی که از 19 تا 21 آذر ماه 92 در تهران برگزار شد، وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاون امور معدنی وزارتخانه، رییس هیات عامل ایمیدرو و رییس کمیته معدن مجلس شورای اسلامی خبرهای نویدبخشی از تسهیل در فعالیت های معدنی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی دادند.
      علاوه بر اعلام خبرهای امیدوارکننده که در ادامه مطلب به آن اشاره خواهد شد، مسئولان سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران هم با تشریح قانون سرمایه گذاری خارجی در ایران، انواع شیوه ها و مشوق های سرمایه گذاری، روش های تامین منابع مالی، چگونگی اجرای طرح ها و همچنین مشارکت با شرکت های ایرانی را بیان کردند.
      هر چند که در همایش مورد اشاره، سفرا، کارداران و رایزن های بازرگانی حدود 40 کشور جهان و یا دفاتر نمایندگی شرکت های مرتبط در ایران حضور داشتند، اما لازم است از سوی دست اندرکاران ذیربط کشور، فرصت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی برای سرمایه گذاران دیگر کشورها هم اعلام شود.
      کشور عزیزمان ایران با داشتن یک درصد مساحت جهان 3 درصد ذخایر معدنی دنیا را در اختیار دارد و این در حالی است که تنها در 7 درصد مساحت کشور اکتشافات معدنی صورت گرفته است. در حالی که در دیگر کشورها تا عمق 2000 متر برای یافتن ذخایر معدنی کاوش می شود، در ایران تنها عمق 800 متری کاوش شده است؛ بنابر این در بخش اکتشاف هنوز تا رسیدن به سطح استانداردهای جهانی فاصله داریم.
      مزیت های سرمایه گذاری در بخش معدن و صنایع معدنی ایران بارها مطرح شده اما باید به سرمایه گذاران داخلی و خارجی علاقه مند به سرمایه گذاری در این بخش، گزینه های بیشتری را برای سرمایه گذاری معرفی کنیم که یک وجه آن تسریع در فعالیت های زمین شناسی و اکتشافی با استفاده از فناوری های روز است.
      از طرفی برای سرعت بخشیدن در فعالیت های اکتشافی، نیاز به منابع مالی است که به اعتقاد بسیاری از مدیران و دست اندرکاران بخش معدن و صنایع معدنی، یکی از روش های تامین آن بهره مندی از تسهیلات صندوق توسعه ملی است.
      کارشناسان معتقدند چنانچه از منابع این صندوق اعتباراتی حتی در قالب وام به سازمان های توسعه ای مانند ایمیدرو اختصاص داده شود، در کوتاه مدت می توان بین 2 تا 3 برابر آن سرمایه از بخش خصوصی داخلی یا خارجی برای بخش معدن و صنایع معدنی سرمایه گذاری فراهم کرد. این امر برای رونق بخش معدن و صنایع معدنی اهمیت بسیاری دارد.
      فراموش نکنیم سرمایه گذاری خارجی مزیت های زیادی دارد که در حال حاضر بسیاری از کشورهای جهان برای جذب این سرمایه ها برنامه ریزی می کنند و رقابت شدیدی در این زمینه برقرار است. از جمله این مزایا می توان وصل شدن به بازارهای جهانی، افزایش سهم بازار و صادرات، ارتقاء درآمدهای مالیاتی، جذب فناوری و همچنین کسب دانش و مدیریت روز اشاره کرد.
      در این میان، گزارش مهندس نعمت زاده سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت با عنوان آزاد شدن 80 درصد پهنه های معدنی برای کشور بسیار نویدبخش است. چند برابر شدن عملیات اکتشافات معدنی در سراسر کشور، تکمیل ماده 24 قانون معادن با تشکیل هیات حل اختلاف برای تسریع در ثبت محدوده های معدنی در استان ها، آمادگی دولت و مجلس شورای اسلامی برای اصلاح قوانین و مقررات و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی همگی خبرهای نویدبخشی بودند که به نظر می رسد امید سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری در چرخه فعالیت های معدنی تقویت کرده باشد.

      منبع اصلی مقاله: تهران امروز