سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • سرمایه گذاری دولت در اکتشاف معادن ؛ ضرورتی انکارناپذیر
      نویسنده: غلامحسین احمدی - خبرنگار روابط عمومی ایمیدرو
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۰۹/۱۲

      بی شک همگان بر این موضوع واقفند که هیچ صنعتی بدون داشتن مواد اولیه امکان تداوم حیات ندارد و همین مسئله سبب شده تا رونق صنایع مختلف به ویژه صنایع معدنی وابسته به مواد اولیه و به عبارتی معادن باشد.
      مطابق اظهارات اعلام شده از سوی برخی مسئولان، در مدت 50 سال گذشته تاکنون تنها حدود 23 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور در معادن سرمایه گذاری شده که ثمرات آن را می توان در احداث دهها کارخانه عظیم صنعتی و ایجاد صدها هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم برای جوانان این مرز و بوم مشاهده کرد؛ لذا اکنون نیز لازم است اعتبارات قابل توجهی از سوی دولت به عنوان مثال صندوق توسعه ملی در اختیار بخش معدن قرار گیرد زیرا که تا حدود سه برابر آن می توان سرمایه های بخش خصوصی را برای این بخش جذب کرد.
      به عقیده بسیاری از کارشناسان ، بخش معدن با ظرفیت بالای ارزش افزوده ای که دارد، در شرایط فعلی می تواند رشد اقتصادی کشور را محقق و عقب ماندگی سال های اخیر را جبران کند.
      بر اساس آمار تاکنون برای 7 درصد مساحت کشور پروانه بهره برداری معادن صادر شده که 68 نوع ماده معدنی و حدود 60 میلیارد تن ذخیره قطعی و احتمالی شناسایی شده است؛ این در حالی است که با وجود قرار داشتن در ردیف 10 کشور برتر معدنی جهان ، میزان استخراج از معادن به دلیل انجام اکتشافات سطحی حتی به یک درصد ذخایر هم نمی رسد.
      هر چند نمی توان منکر توسعه بخش معدن در دو دهه گذشته شد، اما باید گفت اکنون که بحث جایگزینی معدن به جای نفت بارها از سوی مسئولان مطرح شده است؛ لازم است همان دیدگاه و توجهی که به صنعت نفت وجود دارد، برای معدن هم ایجاد شود تا شاهد جهش واقعی در این بخش باشیم.
      حال که جایگاه بخش معدن در اقتصاد برای دولتمردان بیش از گذشته نمایان شده، لازم است قوانین و مقررات به گونه ای اصلاح و یا تدوین شود که مسیر حرکت توسعه کشور به سمت استفاده مطلوب از مزیت هایی که در اختیار داریم ، باشد ضمن اینکه بودجه های این بخش از سوی دولت به طور کامل به دستگاه های ذیربط پرداخت شود.
      بر اساس قانون، شناسایی و اکتشاف معادن وظیفه حاکمیتی محسوب می شود و دولت باید در مناطقی که امکان فعالیت بخش خصوصی وجود ندارد، نسبت به سرمایه گذاری در معادن اقدام کند.
      فراموش نکنیم که در دوران تحریم و محدودیت های بیگانگان ، تنها بخشی که کمترین آسیب را دید و توانست سربلند بیرون بیاید، بخش معدن است؛ پس با سرمایه گذاری بیشتر دولت ، هدایت سرمایه های بخش خصوصی در بخش معدن و همچنین تامین شدن منابع مالی این بخش ، می توان شکوفایی و رونق معادن را شاهد بود که نتیجه آن رشد اقتصادی کشور و رفاه جامعه است.