سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • تحلیلی از روند قیمت فلزات پایه در سال 2008
      تاریخ انتشار: ۱۳۸۶/۱۰/۲۵

      روزنامه دنیای اقتصاد: با به اتمام رسیدن عملیات مربوط به متوازن ساختن صندوق های سرمایه‌گذاری که بر اساس وزن در شاخص‌های کالا سرمایه‌گذاری می‌کنند، انتظار می‌رود که در هفته‌های آینده عوامل بنیادی در روند قیمت فلزات تاثیر بیشتری داشته باشد. با وجود روند نسبتا مناسب اخیر قیمت مس و بر خی دیگر از فلزات، نگرانی در مورد اثرات رکود بازار مسکن در آمریکا و کاهش رشد اقتصادی در آمریکا و اروپا به قوت خود باقی است. از نظر تکنیکی نیز قدرت روند صعودی برای برخی از فلزات در اواخر هفته کاهش یافت. ولی انتظارات بازار در مورد کاهش 5/0‌درصدی نرخ بهره در آمریکا و احتمال تضعیف بیشتر دلار برای فلزات مثبت تلقی می‌شود.
      بانک UBS پیش‌بینی خود در مورد قیمت فلزات در سال 2008 را به دلیل شرایط رکودی در برخی از نقاط جهان کاهش داد.
      مدیران برخی از شرکت‌های اکتشاف معادن، سیکل مساعد روند قیمت فلزات را یک دوره 20 ساله ارزیابی می‌کنند.
      اگر چه انتظار می‌رود که شاهد ادامه نوسانات قیمت‌ها باشیم، نکات زیر قابل توجه است: معادن جدید با ذخیره قابل توجه کمیاب هستند و بسیاری از پروژه‌های اخیر، افزایش استخراج از معادن کنونی می‌باشند.
      معادن جدید مورد نظر در 10 تا 15سال آینده در نقاطی واقع شده‌اند که دستیابی به آن‌ها مشکل است و هزینه‌های بیشتری در بر دارد.
      تقاضا برای وسایل معدن‌کاری و نیروی متخصص بیش از عرضه است. یکی از دلایل آن مربوط به رونق هم‌زمان در بازار طلا و فلزات غیرآهنی است. در بازار اکتشاف معادن، معمولا دوره‌های رونق بازار طلا و دیگر فلزات غیرآهنی در خلاف جهت همدیگر بوده‌اند. اما از سال 2003 هر دو گروه وضعیت پررونقی را تجربه کرده‌اند که صنعت اکتشاف را با کمبود منابع مواجه کرده است.

      مس

      در هفته گذشته قیمت نقدی مس با 9/2‌درصد افزایش به 7196 دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با 4/0درصد افزایش به 199300 تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای با 8‌درصد افزایش به 26187 تن رسیدند. جریان نقدینگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و متوازن ساختن برخی از صندوق‌هایی که بر اساس وزن شاخص خرید می‌کنند، یکی از علل رشد اخیر قیمت مس محسوب می‌شود. اما دلایل دیگری نیز، نظر معامله‌گران را به مس جلب کرده است. مثلا 15‌درصد موجودی‌های بورس لندن به cancelled warrants (موجودی‌های خریداری شده که به زودی از انبار خارج خواهند شد) مربوط می‌شود. همچنین قیمت داخلی در چین به اندازه کافی بالاتر از قیمت جهانی است که arbitrage قیمت ممکن است میسر باشد و بنابراین ممکن است خرید توسط چینی‌ها تقویت شود. قیمت مس برای قراردادهای سه‌ماهه شانگهای تقریبا 8375 است. همچنین واردات مس به چین (و محصولات نیمه تمام مسی) در ماه دسامبر 224553 تن در مقایسه با 223777 تن در ماه نوامبر است. در سال 2007 واردات مس به چین با 8/34‌درصد افزایش به 78/2‌میلیون تن رسید.

      آلومینیوم

      در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با 2/1‌درصد کاهش به 2417 دلار رسید. موجودی‌های لندن نیز با 6/0‌درصد افزایش به 939300 تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای نیز از 102978 تن به 116954 تن افزایش یافت. افت قیمت آلومینیوم در این هفته تا حدی به عوامل تکنیکال، به پایان رسیدن عملیات متوازن‌سازی برخی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته، مربوط است. اما فعلا پایداری قیمت در سطوح بالاتر، به دلیل رشد موجودی‌های شانگهای و همچنین عرضه کافی در سطح جهان مشکل به نظر می‌رسد. همچنین ممکن است در ماه فوریه، قیمت آلومینا در چین به دلیل افزایش عرضه و کاهش تقاضا با افت مواجه شود. قیمت آلومینا در چین در دو ماه گذشته 20‌درصد افزایش یافته است. با تقویت یوان و از بین رفتن تعرفه 3‌درصدی واردات، بسیاری از کارخانه‌ها در صدد واردات آلومینا هستند. قیمت آلومینا در چین در حدود 570 دلار است. اما واردات با قیمت‌های به مراتب پایین‌تر امکان‌پذیر است. همچنین ظرفیت تولید آلومینا در چین در حال افزایش است. شرکت Huain در اواسط سال 2008، چهار پروژه که هر کدام 400هزار تن آلومینا تولید می‌کنند را به بهره‌برداری می‌رساند. در حالی که قطع مکرر برق و همچنین ذخیره‌سازی تقاضا را تا حدی کاهش داده است.

      روی و سرب

      پس از افزایش قیمت 4/7‌درصدی در هفته گذشته، در این هفته قیمت نقدی روی با 4/9‌درصد کاهش به 2321دلار کاهش یافت. همانند آلومینیوم، افت قیمت در این هفته مربوط به عوامل تکنیکال، یعنی به اتمام رسیدن عملیات متوازن‌سازی صندوق‌ها مربوط می‌شود. موجودی‌های انبارهای LME با 6/6‌درصد افزایش به 94200 تن رسید. همچنین موجودی‌های بازار شانگهای از 55558 تن به 57463 تن افزایش یافت. باید در نظر داشت که با وجود این که در سال گذشته موجودی‌های روی در بازار لندن روند افزایشی نداشته است، موجودی‌ها در بازار شانگهای از 23هزار تن در مارس سال 2007 به بیش از 56هزار تن افزایش یافته است. در مورد فلز روی باید در نظر داشت که افزایش مالیات صادرات روی به 5 تا 15‌درصد (گرید lme قبلا نیز شامل مالیات می‌شد)، احتمالا صادرات روی از چین را کاهش خواهد داد و ممکن است به افزایش قیمت روی کمک کند. در 11 ماه اول سال 2007 صادرات روی در حدود 264هزار تن بوده است، در حالی که معامله‌گران انتظار دارند که در کل سال 2008 صادرات چین 130هزار تن باشد. در هفته گذشته قیمت سرب با 3/4‌درصد کاهش به 2551دلار رسید. موجودی‌های لندن با 1/5‌درصد افزایش به 49300 تن رسیدند.

      نیکل همانند روی و آلومینیوم تمام شدن عملیات متوازن‌سازی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در هفته گذشته، باعث کاهش قیمت نیکل در این هفته شد. قیمت نیکل با 5/6‌درصد کاهش به 27610 دلار رسید و موجودی‌های لندن با 6/0‌درصد کاهش به 47500 تن رسیدند.

      منبع اصلی مقاله: کارگزاری فلزات مفید