سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • 40 شرکت خارجی، آماده مشارکت در بخش معدن
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
      چکیده
      تعداد قابل توجهی از سرمایه گذاران معتبر خارجی، آمادگی خود را برای مشارکت در بخش معدن و صنایع معدنی ایران اعلام کرده اند.

      در پی موفقیت نسبی مذاکرات ژنو و ایجاد چشم انداز روشن درباره رفع اختلافات ایران و غرب بر سر برنامه هسته ای ایران، بخش معدن یکی از بخش هایی است که مورد توجه سرمایه گذاران خارجی قرار گرفته است. طی چند ماه گذشته، بیش از 40 شرکت معتبر خارجی از کشورهای مختلف نظیر آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، چین، روسیه، هلند، اسپانیا، ترکیه، برزیل، اکراین، سوئیس، دانمارک، هند، امارات، عمان، ترکیه، بحرین و غیره، برای مشارکت در اجرای طرح های معدن و صنایع معدنی کشورمان ابراز علاقه کرده اند.

      این شرکت ها در انتظار نتایج قطعی توافقات ژنو بوده و پیش بینی می شود با دستیابی به توافقات نهایی در ماه های آینده، سرمایه گذاران خارجی به ایران اقبال بیشتری نشان دهند.
      کارشناسان به موثر بودن سیاست خارجی دولت یازدهم و در عین حال، ظرفیت های غنی ایران در بخش معدن و صنایع معدنی اشاره و تصریح می کنند که سرمایه گذاران خارجی به وجود این ظرفیت ها و زمینه های مناسب اذعان دارند و به همین دلیل است که شرکت های مذکور برای به دست گرفتن طرح های معدن و صنایع معدنی ایران ابراز تمایل می کنند.
      در حال حاضر، شرایط و بستر سرمایه گذاری های بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم شده و در برخی مناطق همچون مناطق ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر امتیازات خاصی همچون معافیت های گمرکی، زمین ارزان، تامین زیرساخت ها و غیره برای سرمایه گذاران در نظر گرفته شده است.
      سفر اخیر هیات کویتی به ایران و امضای یادداشت تفاهم با ایران در زمینه ساخت یک مجتمع فولادی شامل گندله سازی، تولید فولاد، کنسانتره و میلگرد، توانمندی بخش معدن و صنایع معدنی ایران است. کویت که از سال ها قبل با ایران در زمینه تولید فولاد مشارکت داشت و ایران 4 درصد سهام شرکت «کویت استیل» را در اختیار دارد، اکنون با ابراز علاقه به اجرای طرح های مشترک در خاک ایران، گام مهمی در توسعه همکاری های منطقه ای برای بخش معدن ایران برداشته است. به تازگی، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران برای خرید معدن بوکسیت -که مواد اولیه صنعت آلومینیوم است- در قزاقستان ابراز علاقه نشان داده و پیش بینی می شود در این مورد به زودی خبرهای امیدوارکننده ای شنیده شود. همکاری بین ایران و عمان در حوزه صنعت آلومینیوم نیز نوید بخش بوده و انتظار می رود در این ز مینه نیز همکاری های سودمندی بین دو طرف شکل گیرد. در مجموع، در بخش معدن و صنایع معدنی ظرفیت زیادی برای توسعه کشور دارد و زمینه ایجاد اشتغال در کشور را فراهم خواهد کرد.

      احسان صادقی منش
       

      منبع اصلی مقاله: ابرار اقتصادی