سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • اوج هزینه های اکتشافی فلزات پایه در سال 2008
      نویسنده: مظفر زینالی، کارشناس اکتشاف سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران
      تاریخ انتشار: ۱۳۸۷/۱۰/۲۱

      نوزدهمین ویرایش از استراتژی شرکتهای اکتشافی توسط Metals Economics Group در بررسی بودجه های اکتشافی برنامه ریزی شده در سال 2008 هزینه ایی بالغ بر 6/12 میلیارد دلار را نشان میدهد. این گروه (MEG) در این بررسی بودجه های 1912 شرکت فعال در این زمینه را که شامل تعداد بیش از 95 درصد از هزینه های اکتشافی جهان می باشد لحاظ نموده است و در صورت اضافه نمودن 5% باقی مانده مجموع هزینه های اکتشاف در کل جهان به 2/13 میلیارد دلار میرسد که یک رشد 26 درصدی نسبت به جمع کل برآورد شده در سال قبل نشان میدهد و همچنین حاکی از رشد مستمر 6 دوره ایی پس از سال 2002  است.

      بعلاوه در بررسی گروه CES که از سال 2007 شروع شده و شامل اورانیوم نیز میشود جمع کل بودجه اکتشافی برای اورانیوم را در این سال (2008) بالغ بر 15/1 میلیارد دلار برآورد مینماید که با این فرض جمع کل تعداد شرکتهای مشمول به عدد 2085 مورد افزایش می یابد و مجموع بودجه اکتشافی به بیش از 75/13 میلیارد دلار ارتقا می یابد . لذا کل بودجه اکتشافی با احتساب اکتشافات اورانیوم در جهان ( با اضافه نمودن 5% باقی دنیا ) در مجموع بالغ بر 4/14 میلیارد دلار برآورد میگردد.

      به هر حال این نشان می دهد که شرکتها به ندرت هزینه ثابتی در مقادیر بودجه ایی خود در یک سال در اکتشافات هزینه می کنند و با هزینه بودجه بیشتر در سالهای خوب و بودجه کمتر در سالهای بد جهت گیری می نمایند و یقینا در شرایط کنونی بحران اقتصادی جهانی شرکتها از افزایش واقعی هزینه های اکتشافی نسبت به کل مقادیر بودجه برنامه ایی ممانعت خواهند نمود ولیکن رویهمرفته و خوشبختانه کاهش در زمانی اتفاق می افتد که شرکتها سهم بودجه واقعی سال 2008 را در تابستان ( فصل کار) و قبل از آغاز سقوط بازارها در اواخر سپتامبر انجام داده اند و در این حالت قطع عملیات طرحهای اکتشافی در باقی سال 2008 برای شرکتها – بویژه شرکتهای کوچک اکتشافی - کاملا مشکل و سخت خواهد بود . وMEG پیش بینی میکند که کل بودجه اکتشافی در طی سال 2008 برای فلزات غیر آهنی(پایه) واقعا هزینه شود و اگر چه مختصری از مبلغ برنامه ایی با میزان 4/14 میلیارد دلار کمتر می شود اما به بالاترین مقدار در طول دوران خواهد رسید.

      در شرایطی که تولید کنندگان بزرگ و متوسط در اوج بحران نقدینگی در تامین منابع مالی اکتشافات خود در سطح قبلی و یا نزدیک به آن می توانند ادامه دهند ، اکتشافگران کوچک در دوره نزدیک به سقوط بازارهای سهام و زمین گیر شدن قیمت ها شرایط سختر و تاثیرات شدید تری خواهند داشت و این تا زمانی که تامین منابع آنها در وابستگی به سرمایه گزاری سهامداران میباشد از نقاط ضعف و آسیب پذیر این صنعت می باشد . در چنین شرایطی اکثریت اکتشافگران جز - عاملان رشد اکتشافات در سالهای اخیر - اکتشاف و توسعه خود را به منظور حفظ موجودیشان در تقلا برای نجات خود تا بهبود شرایط قطع خواهند کرد. در نتیجه 2008 پایانی بر توسعه عظیم اکتشافات اخیر خواهد بود ، بدین صورت که کوچک شدن اکتشافگران فعال جزء و انقباض بودجه های محدودشان در کل آثار و عوارضی بر مجموع صنعت اکتشاف بر جای خواهد گذاشت ، صرفنظر از اینکه هر یک از اکتشافگران بزرگ و متوسط در سال 2009 چه خواهند کرد.

      در چنین شرایطی از دورنمای مالی نامطمئن در صنعت معدنکاری و بطور کلی اقتصاد جهانی پاسخ به ین سوال که دقیقا چطور اکتشافگران درگیر هزینه هایشان را در سال اینده قطع میکنند و طول دوره سقوط چه مدت خواهد بود ، فعلا غیر قابل پیش بینی میباشد. با توجه به کاهش در قیمتهای فلزات وتدوام بی ثباتی در بازارهای مالی یک کاهش سراسری و کلی در هزینه های اکتشافی سال 2009 مانند کاهشی آنچنان که درسالهای بعد از آخرین دوره سقوط قبلی رخ داد قابل پیش بینی میباشد.

       فایل ضمیمه
       
      hazinehaye ekteshaf.pdf183.19  کیلوبایت