سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • تقویت بخش معدن در بودجه 93 فراموش نشود
      نویسنده: غلامحسین احمدی
      تاریخ انتشار: ۱۳۹۲/۱۱/۰۹

       بخش معدن در حال حاضر تامین کننده مواد اولیه صنایع زیادی در کشور است؛ از طرفی اجرای طرح های توسعه صنعتی نیازمند مواد اولیه هستند که تنها از طریق تقویت و رونق بخش معدن امکانپذیر است.
      صنایع مهمی مانند صنعت فولاد، مس، آلومینیوم، طلا ، سرب و بسیاری از صنایع دیگر کشور برای حفظ و توسعه خود به مواد اولیه ای نیاز دارند که از معادن فعال کشور استخراج می شود.
      بر اساس سند چشم انداز کشور قرار است ایران در سال 1404 به قدرت اول منطقه در بخش های مختلف از جمله اقتصاد تبدیل شود اما با ادامه روند فعلی تحقق اهداف سند مذکور دشوار به نظر می رسد.
      بررسی ها نشان می دهد اگر نتوانیم مواد اولیه بخش صنعت را به طور کامل از داخل تامین کنیم، همچنان به دیگر کشورها وابسته خواهیم بود تا حدی که برای تولیدات صنعتی باید مواد اولیه مورد نیاز را وارد کنیم و این در حالی است که خداوند منابع فراوان و ارزشمندی را در اختیار ما گذاشته است.
      بخش معدن که در دوران رکود جهانی و تحریم به خوبی به حرکت خود ادامه داده و کمترین آسیب را دیده، اکنون می تواند بهترین گزینه برای تحرکت در بازه اقتصادی کشور باشد که خوشبختانه این مهم مورد توجه سیاستگذاران نظام یعنی دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است؛ لذا تقویت بخش معدن در بودجه سال 1393 نکته مهمی است که لازم است مورد توجه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.
      اکنون که سرمایه گذاران خارجی در دیدار و مذاکره با مقامات و مسئولان معدنی کشور برای سرمایه گذاری در معادن ایران اعلام آمادگی کرده اند، بهترین زمان است تا با رعایت کامل قانون سرمایه گذاری خارجی، فرصت را برای رونق بخش معدن و صنایع معدنی مغتنم بشماریم و زمینه های حضور آنان را در چرخه فعالیت های معدنی به ویژه اکتشاف فراهم کنیم.
      همچنین لازم است برای رونق اکتشافات معدنی، بودجه کافی در اختیار این بخش قرار گیرد. هر چند در ایران اکتشافات معدنی وظیفه حاکمیتی محسوب می شود اما مانند دیگر کشورهای معدنی جهان، با حمایت منطقی از بخش خصوصی، می توانیم این بخش را به طور جدی و فعال وارد اکتشافات معدنی کنیم ضمن اینکه حضور مشترک سرمایه گذاران خارجی و بخش خصوصی کشور کمک می کند تا با افزایش دانش فنی کارشناسان داخلی، دارای بخش خصوصی قویتر و در حد جهانی در کشور باشیم. امروز تمام کشورهای جهان به سمت استفاده کامل از مزیت های خود برای حضور در بازارهای جهانی حرکت می کنند، پس ما هم از منابع ارزشمند خدادادی بهره بیشتری بگیریم و سهم بخش معدن و صنایع معدنی را در اقتصاد کشور افزایش دهیم.

      در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام حماسه سیاسی، حماسه اقتصادی نامگذاری شده است، ایجاد حرکت های جهشی در معادن ما را در تحقق اهداف حماسه اقتصادی نزدیک می کند؛ زیرا به گفته کارشناسان به ازای هر یک درصد رشد در بخش معدن حدود سه درصد رشد در صنایع معدنی ایجاد می شود.

      منبع اصلی مقاله: خبرگزاری موج