سال جهش تولید
X
   
 
    • هدر یاد داشت ها و مقالات

    • توسعه بخش معدن نیازمند نگاهی متکی به فرهنگ است
      نویسنده: علی بختیاری قلعه - کارشناس معدن

      ایران در زمره 10 کشور برتر معدنی دنیا محسوب می شود لذا این بخش می تواند سهم بسزایی در تولید ناخالص داخلی و افزایش درآمد ملی داشته باشد .همواره مسائل فرهنگ معدن داری و معدن کاری یکی از سئوالات استراتژیست های این بخش در تهیه ماتریس SWOT بوده است و این امر اهمیت فرهنگ معدن کاری را نشان می دهد. لذا به مختصر 5 موضوع نیازمند فعالیت فرهنگی بیان می گردد :

      پرداخت حقوق دولتی

      معدن در همه کشورها به آن دلیل که یک نعمت خدادادی است از دارایی های ملی محسوب می گردد و به آن معناست که بخشی از درآمد معدن به دولتها تعلق دارد تا در پروژه های ملی و عام المنفعه هزینه گردد . در کشور ما نیز معادن جزء انفال است و باید حقوق دولتی آن به صورت صحیح پرداخت شود تا سهم عموم مردم وصول گردد. پرداخت این حق نیازمند شناخت و آموزه های فرهنگی به معدن داران است .

      توجه به عیار حد

      برداشت صحیح از ذخایر ارزشمند معدنی بسیار مهم است .استخراج های غیر اصولی و طمع ورزانه از قسمت های پر عیار ، رها سازی مناطق کم عیار و باطله برداری غیر فنی موجب تضییع حقوق ملی می گردد و کشور را از بخشی از منابع ملی محروم می کند . معدن داران و پیمانکاران باید بیاموزند که در استفاده از منابع طبیعی و ثروتهای ملی به اصول توسعه پایدار و حقوق نسل های .مدارس و دانشگاه ها

      آتی پایبند باشند

      پرداختن به رشته های مهندسی مرتبط به معدن در مدارس و رسانه ها نیز یکی از نیازهای فرهنگی این بخش است . معدن پس از نفت بزرگترین ثروت اقتصادی کشور است ولیکن کمتر نخبگان و استعدادها به این مسیر هدایت شده اند و تعداد اندکی هم که علاقمند به این رشته هستند به دلیل فرهنگ حاکم بر جامعه به سایر رشته های مهندسی ظاهرا در سطح بالاتر گرایش پیدا می کنند . این قضیه در بررسی انتخاب رشته دانشگاهیان و امتیاز آنها کاملا مشهود است . سایر فارغ التحصیلان نخبه مورد نیاز معدن از قبیل برق ، مکانیک ، صنایع و ... نیز ، فعالیت در بخش معدن را در انتهای لیست اولویت های کاری خود قرار می دهند. توسعه بخش معدن نیازمند شناخت و پرورش استعدادها برای داشتن مهندسان و . تصویر ذهنی از معدن

      کاردان های فنی خلاق است

      در فرهنگ کشور ما به اندازه کافی به کارگران و کاردان های فنی معدنی توجه نشده است .با توجه به سختی کار این قشر شریف و ارزش کالای خلق شده ، اطلاع رسانی وسیع تری لازم است . تصویر ذهنی بر گرفته از فیلم های قدیمی و داستانهای دهه های گذشته که تبهکاران را برای کار اجباری به معادن می فرستادند ، در ذهن عامه دیده می شود . نیاز است تا از طریق ، رسانه ها و با نگرش و برنامه ریزی نهادهای متولی بخش، فعالیت فرهنگی گسترده ای در این خصوص انجام شود . در چند فیلم ساخته شده که تعدادشان به انگشتان یک دست هم نمی رسد نیز فروغی دیده نمی شود و کیفیت فیلم نامه ها و کارگردانی به حدی نبوده که در پایان فیلم خانواده کارگران معدنکار به افتخار آن دست بزنند و یا احساس رضایت کنند .

      جلب اعتماد بومی های منطقه

      جهت جلب اعتماد مردم بومی مناطق معدنی نیز فعالیت های فرهنگی مناسب و همراستا با آداب و رسوم آن منطقه لازم است . به هر حال برداشت بومی ها این است که گروهی به منطقه آبا و اجدادی آنها آمده اند و آرامش آنها را برهم زده اند بعلاوه ثروت متعلق به آنها را از زیر خاک خارج می کنند و با خود می برند .طبیعتا در منطقه با درگیری ها و و تنش هایی روبه رو خواهیم بود . آموزش فرهنگی به نیروهای معدن کار جهت احترام به عقاید و مذهب بومی ها و آگاه سازی مردم منطقه از اثرات مثبت فعالیت های معدنی ، رونق اقتصادی و رشد و توسعه پیش روی آن مناطق ضمن ایجاد اطمینان به لحاظ حفظ میراث نیاکانشان ؛ تنها با یک برنامه فرهنگی حساب شده و به وسیله بزرگان و معتمدین همان منطقه امکان پذیر است .