سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
    • دکتر مشایخی استاد دانشگاه شریف :

      صنایع باید به سمت خلق دانش تغییر جهت دهند

      دکتر علینقی مشایخی استاد دانشکده مدیریت اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: صنایع باید برای خلق دانش تغییر جهت دهند.
      به گزارش روابط عمومی ایمیدرو، وی که در همایش مدیران ایمیدرو با محوریت " ایمیدرو؛ برنامه ها و چشم انداز معدن و صنایع معدنی در اقتصادمقاومتی" سخن می گفت، تصریح کرد: خلق دانش در صنایع کشور روشی برای ایجاد اقتصاد مقاومتی است.
      صنایع باید به سمت خلق دانش تغییر جهت دهند


      وی با اشاره به اینکه کمبود خلق دانش و فناوری یکی از عارضه های اصلی صنایع ایران محسوب می شود ، گفت: تاکنون بیشتر صنایع برای احداث واحد های جدید به خرید تجهیزات جدید روی می آوردند که این امر تنها به تولید محصول منجر می شود؛ در حالی که باید به سمت خلق دانش حرکت کرد.
      به گفته وی خلق دانش تنها مختص تجهیزات و سخت افزار نیست بلکه مجموعه به هم پیوسته ای از تحقیق و توسعه ، مدیریت ، مدیریت سازمانی ، زنجیره تولید و ... را شامل می شود.
      این استاد دانشگاه ادامه داد: خلق دانش از مرحله تحقیق و توسعه آغاز می شود و بنیانی برای تبدیل فناوری به طراحی و ساخت و بهره برداری محصول در اقتصاد می شود.
      مشایخی گفت: غول های صنعتی دنیا توانسته اند از این منظومه برخوردار شوند اما این امر به این مفهوم نیست که تمامی زنجیره دانش را در اختیار شرکت تحت امر خود داشته باشند بلکه با شبکه های منظومه دانش در ارتباط هستند.
      مشایخی افزود: منظومه تولید دانش در بستر مناسب اقتصادی فرهنگی سیاسی کارکرد پیدا می کند . شرکت ها برای حیات خود نیاز به جذب و هضم دانش هستند تا به شرایط رقابتی دست پیدا کنند.
      به گفته وی خلق دانش مکمل جذب دانش است که سازمان های پیشرو در جهان آن را به صورت الگویی کارا پیاده می کنند.
      وی به جایگاه شرکت هیوندایی کره اشاره کرد و گفت: این شرکت ابتدا با دانش وارداتی فعالیت خود را آغاز کرد اما با گذشت زمان با طراحی و در نهایت خلق دانش دست پیدا کرد که چنین امری نتیجه هضم و ریشه گرفتن دانش در آن شرکت است.
      وی تاکید کرد چنانچه هدف تنها تولید محصول باشد، باید از محصول و دانش وارداتی استفاده کنیم که نتیجه آن ممکن است سرنوشت صنعت نفت ایران باشد که هنوز به خلق دانش نرسیده است.
      وی ادامه داد: امروزه سازمان های یادگیرنده و هوشمند ریشه یادگیری را در افراد سازمان جستجو می کنند به این صورت که انگیزه و شوق یادگیری را در آنها ارتقاء می دهند که درنهایت سازمان از آن منتفع می شود.
      وی خاطرنشان کرد صنعتی شدن ایران نیاز به تحول فکری دارد که با این تحول می توان زمینه مقاوم شدن اقتصاد را فراهم ساخت .

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.