سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۵/۱۱/۰۶
    • برگزاری نشست هم اندیشی هفته هوای پاک در سایت منطقه ویژه پارسیان


      منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، جلسه هم اندیشی به مناسبت هفته هوای پاک، در دفتر سایت این منطقه برگزار کرد. در این نشست که در چهارم بهمن ماه سال جاری برگزار شد، مدیر زیرساخت منطقه ویژه پارسیان، رییس اداره محیط زیست پارسیان، نماینده فرماندار پارسیان در حوزه محیط زیست و جمعی از فعالان و صاحبنظران زیست محیطی حضور داشتند.
      به گزارش روابط عمومی منطقه ویژه پارسیان،‌ با توجه به اهمیت موضوع هوای پاک، از سمن ها (سازمان های مردم نهاد) و انجمن های فعال در محیط زیست نیز دعوت به عمل آمده بود.
      برگزاری نشست هم اندیشی هفته هوای پاک در سایت منطقه ویژه پارسیان

      این اقدام با هدف معرفی پتانسیل های منطقه در ایجاد اشتغال، افزایش سطح رفاه، توسعه اقتصادی و نیز رفع نگرانی های مردم در خصوص مباحث محیط زیست و آلودگی های مرتبط، صورت گرفت.
      در این جلسه هم اندیشی، مدیر زیرساخت منطقه ویژه پارسیان به ارایه اقدامات انجام شده و برنامه های آتی پرداخت و بر تعامل و ارتباط مستقیم با انجمن های مذکور و مردم شهرستان پارسیان تاکید کرد.
      در ابتدای برنامه، احمد حداد مدیر زیرساخت منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان اعلام کرد: براساس سیاست های برنامه چهارم توسعه از سال 1384 مطالعات مکان یابی استقرار صنایع انرژی بر درراستای جلوگیری از خام فروشی گازطبیعی، تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر و افزایش صادارت غیرنفتی آغاز شد.
      حداد یادآور شد: مکان یابی برای استقرار صنایع فوق در 6 استان و 12 منطقه در هرمزگان، بوشهر، خوزستان، سیستان و بلوچستان، فارس و کرمان صورت گرفت اما با توجه به نزدیکی به مخزن گازی پارس جنوبی (فاصله کمتر از 150 کیلومتر)؛ 3 منطقه: پارسیان، لامرد و دیر انتخاب شدند که در فاز اول پارسیان به عنوان گزینه نخست و لامرد به عنوان گزینه دوم مورد مطالعه قرار گرفت.
      وی ادامه داد: گام بعدی انجام مطالعات مورد نیاز بود که در امور زیست محیطی، هواشناسی، جمعیت شناسی، فرهنگ شناسی و ... صورت گرفت. هدف از این مطالعات در این ده هزار هکتار، زمینه سازی به منظور احداث صنایع اصلی و مادر همچون فولاد، پتروشیمی، آلومینیوم، نیروگاه، بندر و آب شیرین کن بود.
      حداد تصریح کرد: براساس مطالعات بازار انجام شده، این منطقه با هدف استقرار 4 میلیون تن فولاد، 18 میلیون تن پتروشیمی، 600هزار تن میلیون تن آلومینیوم، 3 میلیون تن آلومینا، 4300 مگا وات برق شکل گرفته است.
      مدیر زیرساخت منطقه ویژه صنایع انرژی بر پارسیان تاکید کرد: نکته این است که منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان، صادرکننده مجوزهای زیست محیطی (هر یک از صنایع) نیست و این موضوع بر عهده سازمان حفاظت از محیط زیست است. مجوز کلی زیست محیطی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان در سال 88 اخذ شده و در همین راستا مقرر شده که 25 درصد از اراضی منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان به فضای سبز اختصاص یابد که از این 25 درصد، احداث بخش اعظم آن به عهده منطقه ویژه و مابقی به عهده سرمایه گذاران منطقه است.
      از سوی دیگر مرتضی دهقانی، رییس اداره محیط زیست پارسیان با ابراز خرسندی از برگزاری این نشست اظهار داشت: برای برون رفت از معضل آلودگی محیط زیست همیاری و تلاش مردم بعنوان بازوی توانمند در حفظ و نگهداری محیط زیست است.
      همچنین عطا مالکی مقدم نماینده سمن های انجمن های فرمانداری پارسیان، اظهار داشت: به صورت کلی وظیفه فرمانداری و سیاست های دولت در این زمینه شامل گسترش و ترویج تشکل های مردم نهاد خصوصاً در حوزه محیط زیست است که به طور مستقیم توسط مردم صورت می پذیرد.
      محمود مولوی، فعال محیط زیست هم اعلام داشت: در دولت تدبیر و امید، مسائل زیست محیطی یکی از اولویت های اصلی است و دولت در حفظ و حراست از محیط زیست کوشا است. وی اظهار امیدواری کرد که با ادامه این روند، توسعه صنایع با حفظ محیط زیست همراه باشد.
      از سوی دیگر عبدالصمد جاوید، فعال محیط زیست شهر دشتی نیز گفت: پیش از این جلسه،‌ دغدغه هایی در این حوزه وجود داشت که پس از ارایه گزارش منطقه،‌ بسیاری از این نگرانی ها برطرف شد .
      در پایان جلسه صمد میلانی زاده، مدیر طرح و سید حسن سادات موسوی، مشاور محیط زیست از مهندسین مشاور رهشهر در خصوص مطالعات زیست محیطی و اقدامات در دست اجرا و برنامه های آتی این منطقه با هدف کاهش اثرات زیست محیطی حاصل از استقرار صنایع، توضیحاتی کامل و جامع ارایه کردند.
      همچنین نعیمه احمد پور، سرپرست تیم فوتسال بانوان منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان نیز که از اعضای فرهنگی منطقه پارسیان است با حضور خود در این گردهمایی، پیشنهادی در مورد حضور مدیران صنایع انرژی بر در نماز جمعه های شهرستان پارسیان، مبنی بر شفاف سازی عدم آلودگی زیست محیطی صنایع انرژی بر، ارائه کرد.
      در پایان جلسه هم اندیشی هوای پاک و محیط ریست مقرر شد، برای توسعه پوشش گیاهی اراضی منطقه ویژه، از گونه های اندمیک منطقه استفاده شود. همچنین این منطقه بررسی های لازم برای دسترسی محلی به منطقه کهورستان را به انجام رساند. علاوه بر این، برنامه ریزی برای جلسات هم اندیشی مستمر با فعالان محیط زیست منطقه نیز انجام گیرد. فراهم سازی زیرساخت های پالایش آنلاین با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان هرمزگان و اداره حفاظت محیط زیست شهرستان پارسیان، ارایه اهداف منطقه ویژه در سخنرانی های پیش از خطبه نماز جمعه پارسیان،‌ کوشکنار و دشتی و برگزاری جلسه مستمر و فعالان زیست محیطی از دیگر مواردی است که بر انجام آن توافق شده است.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.