به گزارش روابط عمومی ایمیدرو به نقل از ایسنا، حسن خلج طهرانی در این خصوص تصریح کرد: ظرفیت فعلی این اسکله ۱۲ میلیون تن در سال می باشد که با اجرای کامل طرح توسعه و اضافه شدن هفت پست اسکله جدید و همچنین اسکله دلفینی دو کله مخصوص صادرات مواد مایع (نفت، فرآورده های نفتی و نفت کوره) با حدود سه برابر افزایش به ۳۵ میلیون تن میرسد.
وی افزود: از آنجایی افزایش زیر ساختها موجب جذب سرمایه گذار بیشتر و در نتیجه رونق تولید خواهد شد یکی از مهمترین اهداف توسعه زیر ساختی در سال جاری توسعه اسکله اختصاصی منطقه ویژه از طریق بخش خصوصی (کنسرسیومی متشکل از شرکت های معدنی و فولادی) و در نهایت تبدیل آن به هاب صادرات و واردات صنایع معدنی و فلزی است.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس از طرح های توسعه ای به عنوان لازمه حرکت رو به جلو نام برد و اظهار کرد: اگر به دنبال حفظ حضور بلند مدت خود در عرصه های تولید و تجارت جهانی هستیم در هیچ شرایطی نباید از توسعه غافل شویم.
وی تاکید کرد: درسند چشم انداز توسعه کشور برای افق ۱۴۰۴ ظرفیت تولید سالانه ۱۰ میلیون تن فولاد برای منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر گرفته شده که لازمه آن افزایش واردات مواد اولیه و همچنین صادرات تولیدات است که این خود نیاز به زیر ساخت های لازم ازجمله افزایش ظرفیت اسکله اختصاصی دارد.
این مقام مسئول بیان کرد: برای احداث اسکله دلفینی خصوص صادرات مواد مایع صنعتی نیز دعوت از سرمایه گذاران بخش خصوصی با استقبال مثبت آنان مواجه شده و به همین منظور، مشاور طرح به روز رسانی زیر ساختها، مطالعات فنی و اقتصادی را در این زمینه آغاز کرده است.
خلج طهرانی گفت: طبق مصوبه هیات مدیره منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس طرح توسعه اسکله اختصاصی این منطقه با قابلیت پهلوگیری کشتی های ۳۰۰ هزار تنی احداث می شود که در این صورت یکی از معدود اسکله های کشور خواهد بود که ظرفیت بارگیری و تخلیه مواد معدنی و محصولات فولادی با این حجم ( ۳۵ میلیون تن در سال) را دارد.
این مقام مسئول اظهار کرد: خوشبختانه نگاه توسعه محور در سازمان ایمیدرو باعث شده که شخصاً پیگیر توسعه اسکله و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی برای تکمیل آن باشد.
وی از افزایش استفاده ظرفیت ریلی کشور برای تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی مورد نیاز صنایع فولادی به عنوان یکی دیگر از اهداف این منطقه نام برد و افزود: دراین زمینه نیز مذاکراتی با مدیران راه آهن هرمزگان و تهران داشته ایم که سبب شد ظرفیت تخلیه واگن خود را به ۳۷۰ تا ۳۸۰ واگن در روز (بیش از ۶ میلیون تن در سال) افزایش دهیم.
مدیر عامل منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس در پایان تاکید کرد :این همکاری و تعامل با راه آهن ادامه دارد و بنا داریم تا بتوانیم ظرفیت تخلیه و بارگیری مواد فله معدنی خود را به حدود ۴۵۰ واگن در روز برسانیم.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس با دارا بودن اسکله اختصاصی مجهز به نوار متحرک تخلیه و بارگیری به طول ۳۲ کیلومتر به عنوان قطب تولید فولاد و آلومینیوم و فلز روی با جذب ۴ میلیارد دلار سرمایه گذاری در یک دهه گذشته و ایجاد اشتغال پایدار برای ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر در ۱۳ کیلومتری غرب شهر بندرعباس قرار دارد.