سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    • هدف ما دراکسپو دبی معرفی هوشمند ظرفیت های معدنی ایران به جهانیان است

      بهرامن، رییس خانه معدن ایران با بیان اینکه اکسپوها سومین رویداد بزرگ جهان پس ازمسابقات جام جهانی وبازیهای المپیک هستند، گفت: هدف ما دراکسپو دبی معرفی ظرفیت های معدنی به نحو مطلوب به جهانیان است
      هدف ما دراکسپو دبی معرفی هوشمند ظرفیت های معدنی ایران به جهانیان است

      به گزارش بازار؛ گروه صنعت: «محمدرضا بهرامن» در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه هدف از حضور ایران در اکسپو ۲۰۲۰ دبی چیست، اظهارداشت: خانه معدن ایران درصدد است تا از طریق بهره مندی از فناوری های هوشمند، واقعیت ها و ظرفیت های معدنی کشور را بنحو مطلوبی نشان دهد.

      وی با بیان اینکه خانه معدن ایران در اکسپو دبی نسبت به معرفی پتانسیل های معدنی موجود در نوار مرزی شرق کشور با هدف ایجاد زیرساخت اقتصادی مردمی و انجام فعالیت های راهبردی در سطح ملی و فراملی در حوزه مدیریت بخش خصوصی کشور اقدام نماید، تاکید کرد: بدون شک در این راه همکاری دستگاه های اجرایی از جمله معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان زمین شناسی کشور در ارائه به موقع اطلاعات بسیار حائز اهمیت است.

      رییس خانه معدن ایران با اشاره به مزیت های برگزاری نمایشگاه های اکسپو یادآورشد: در حال حاضر نمایشگاه های جهانی اکسپو به یکی از ابزارهای مهم رونق اقتصادی کشور های مختلف جهان تبدیل شده است و برگزاری این نمایشگاه ها زمینه افزایش اشتغالزایی و ایجاد روابط بین‌المللی و تبادل فرهنگی بین ملت‌ها و جذب سرمایه گذاران خارجی بسیار موثر هستند.

      نمایشگاه‌های جهانی پدیده های تازه ای نیستند و سابقه آنها به زمانهایی می رسد که بازارهای بزرگ به طور منظم در شهرهایی که محل تلاقی راه‌های ارتباطی مهم بودند تشکیل می شد و توجه مردم را جلب می کرد و عامل ترقی و موفقیت ساکنین آن منطقه و رونق تجارت با همسایگان و سایر بازدیدکنندگان محسوب می‌شد و انبوه مردم که بعضاً از فاصله های بسیار دور به این بازارها می‌آمدند و اقدام به مبادله اقتصادی می کردند

      بهرامن در پاسخ به این سوال خبرنگار بازار که چرا باید در اکسپوی امارات حضور داشته باشیم، گفت: نمایشگاه‌های جهانی پدیده های تازه ای نیستند و سابقه آنها به زمانهایی می رسد که بازارهای بزرگ به طور منظم در شهرهایی که محل تلاقی راه‌های ارتباطی مهم بودند تشکیل می شد و توجه مردم را جلب می کرد و عامل ترقی و موفقیت ساکنین آن منطقه و رونق تجارت با همسایگان و سایر بازدیدکنندگان محسوب می‌شد و انبوه مردم که بعضاً از فاصله های بسیار دور به این بازارها می‌آمدند و اقدام به مبادله اقتصادی می کردند.

      رییس خانه معدن ایران بیان کرد: به تدریج توسعه و گسترش این گونه بازارها در کشورهای مختلف فضایی کاملاً مفید از تفاهم و دوستی متقابل بین مردم ملل مختلف و فرهنگ های غالباً متضاد ایجاد شد و به این ترتیب معاملات و تجارت، راه را برای نمایشگاه های بین المللی امروز که نقش آموزشی ایفا می کنند و از عوامل گسترش تفاهم در جهان به شمار می‌روند، باز کرد.

      بهرامن به برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی و همگانی (اکسپو) به مفهوم امروزی در سال ۱۸۵۱ در هاید پارک شهر لندن، پایتخت انگلستان اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه در محل کریستال پالاس، تحت عنوان نمایشگاه بین المللی کالا های ملل جهان برپا گردید و بیش از ۱۴ هزار غرفه دار از سراسر جهان در آن حضور داشتند و ایران نیز در فضایی به وسعت ۹۲ مترمربع یکی از مشارکت کنندگان بود و نمونه هایی از کالاهای صادراتی شامل صنایع دستی، فرش، انواع خشکبار و پارچه های ابریشمی را به معرض نمایش گذاشت.

      رییس خانه معدن ایران یادآورشد: برگزاری این نمایشگاه یک موفقیت بزرگ برای برگزار کنندگان آن و چنان تاثیری بر نمایشگاه های سنتی امریکا از خود به جای گذاشت که یک سال آمریکایی ها نیز اولین نمایشگاه بین‌المللی خود را در سال ۱۸۵۲ در نیویورک برپا کردند.

      نمایشگاه جهانی (اکسپو) یک روادید بسیار مهم و پر اهمیت عرصه جهانی
      به گفته بهرامن، نمایشگاه‌های جهانی بازتاب تجربیات متنوع بشر هستند و نمایشگاه جهانی (اکسپو) یک رویداد بسیار مهم و پراهمیت در عرصه جهانی است؛ رویدادی غیرانتفاعی و محلی برای نمایش دستاوردهای اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی کشورها و دورنمای توسعه ملت ها هستند زیرا نمایشگاه های اکسپو، بیشتر جنبه نمایشی داشته و این نمایشگاه با نمایشگاه های تجاری که اغلب برگزار می‌گردد، متفاوت است.

      رییس خانه معدن ایران اظهارداشت: این نوع نمایشگاه ها عموماً دارای جنبه‌های انسانی، فرهنگی و اجتماعی هستند، اما نهایتاً و با توجه به طول مدت آن و حضور اغلب کشورهای دنیا و سازمان ها و مؤسسات بین المللی، از جمله سازمان های زیرمجموعه سازمان ملل، مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان به اهداف اقتصادی نیز دست پیدا می‌کنند.

      پیش بینی بیش بازدید بیش از ۲۵ میلیون نفر از اکسپو دبی
      بهرامن با بیان اینکه برگزاری اکسپو تابع شرایط خاصی است و شرایط آن از سوی BIE (کمیته بین المللی نمایشگاه‌ها) تدوین می گردد، افزود: امروزه اکسپوها، سومین رویداد مهم دنیا پس از مسابقات جام جهانی فوتبال FIFA و بازی‌های المپیک محسوب می شوند و حضور بیش از ۱۹۲ کشور و پیش بینی بیش بازدید بیش از ۲۵ میلیون نفر از اکسپو دبی، درکنار وضعیت مطلوب متراژ ۲۰۱۴ متر مربع، غرفه جمهوری اسلامی ایران و نیز مکان‌یابی مطلوب آن شامل قرار گرفتن در جوار غرفه‌های کشورهایی از جمله فرانسه، مکزیک و پرو بستر ویژه ای را برای بازید کنندگان از غرفه ایرانیان فراهم آورده است.

      رییس خانه معدن ایران بیان کرد: این پروژه ملی که امروز جزو هشت پاویون برتر در بین ۱۹۸ کشور جهان بشمار می آید، موجب افتخار برای ایران اسلامی است و معاونت علمی و فناوری ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران/مجری بخش فناوری HighTech ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت (معاونت صنایع) /ارائه توانمندی ها در بخش صنعتی و تولیدی، وزارت ارشاد (بنیاد رودکی) / موسیقی اصیل ایرانی و آیین اقوام ایرانی، وزارت اقتصادی و دارایی (سازمان سرمایه گذاری) / جذب سرمایه گذاری خارجی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی/توانمندی ها بخش های مرتبط با گردشگری و صنایع دستی، اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران (اتاق بازرگانی ایران و امارات) / مجری امورهیأت های تجاری، مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی/مجری اهداف مناطق آزاد کشور، مرکز ملی فرش ایران/ مجری ارائه هنر صنعت فرش دستباف ایران و خانه معدن ایران / توانمندی های صنایع معدنی ایران را عرضه کرده اند.

      وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه بخش معدن در این دوره چه توانمندی‌هایی را عرضه خواهد کرد؟ گفت: کشور ایران موقعیت و پتانسیل‌های منحصر به ‌فرد از نظر سرمایه‌گذاری در معادن و صنایع معدنی دارد و در عمده پتانسیل‌ها که برای یک سرمایه گذاری معدنی مورد نیاز است کشورمان موقعیت ویژه ای دارد که باید از این موقعیت استفاده شود.

      جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی و ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی دنیا با دارا بودن ۷ درصد منابع معدنی جهان جای گرفته، اما به رغم این حجم ذخایر تنها کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی کشور را تولیدات معدنی تشکیل می‌دهند و این میزان تولید با ذخایر موجود معدنی ایران تناسب چندانی نداشته و نشان از این دارد که ایران می‌تواند در آینده به بهشت سرمایه گذاران معدنی تبدیل شود

      به گفته این مقام مسئول در خانه معدن ایران، جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن ۶۸ نوع ماده معدنی و ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی دنیا با دارا بودن ۷ درصد منابع معدنی جهان جای گرفته، اما به رغم این حجم ذخایر تنها کمتر از یک درصد تولید ناخالص ملی کشور را تولیدات معدنی تشکیل می‌دهند و این میزان تولید با ذخایر موجود معدنی ایران تناسب چندانی نداشته و نشان از این دارد که ایران می‌تواند در آینده به بهشت سرمایه گذاران معدنی تبدیل شود.

      رییس خانه معدن ایران به شعار اکسپوی دبی اشاره کرد و گفت: این رویداد بزرگ جهانی در دبی با شعار «پیوند افکار، ساخت آینده» برگزار می شود و انتظار داریم با ارائه دستاوردهای مختلف اقتصادی ایران در اکسپو دبی، فرصت‌های جدید اشتغالزایی، رونق تولید و افزایش سرمایه گذاری در بخش معدنی کشور فراهم شود.

      شایان ذکر است که نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی از ۹ مهر ۱۴۰۰ الی ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در شهر دبی برگزار می شود و این نمایشگاه برای اولین بار در منطقه خاورمیانه در دبی برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود در حدود ۶ ماه بیش از ٢٥ میلیون نفر از آن دیدن کنند.

      اکسپو ٢٠٢٠ دوبی در فضایی به مساحت ٥٠٠ هکتار با حضور ١٩٥ کشور و نهاد های بین المللی با شعار " پیوند افکار و ساخت آینده" در کشور امارات متحده عربی در امارت دبی برگزار می شود.

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.