به گزارش ایمیدرو به نقل از شاتا، سید رضا فاطمی امین در نشست هم اندیشی مدیران رسانه که به میزبانی وزارت صمت برگزار شد، با بیان این مطلب، افزود: پیشخوان پاسخگویی مرکزی است که طراحی شده تا ورودی های وزارتخانه را به سمت خروجی های مناسب هدایت و پیگیری نماید.
پیگیری مطالبات مخاطبان وزارت صمت با استفاده از پیشخوان پاسخگویی
وی در این خصوص ادامه داد: این مرکز ورودی ها و مطالبات مربوط به وزارتخانه را به مدیران ذیربط ارجاع می دهد و همچنین نقش دادستان را دارد و امورات را از جانب مخاطب درون وزارتخانه پیگیری می نماید.
فعال سازی ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ۹۰ پروژه طی سه ماهه اخیر در مجموعه وزارت صمت فعال شده است، گفت: با اجرای این پروژه ها نوع حکمرانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت تغییر میکند و از روزمرگی ها بیرون می آییم.
انتشار گزارش عملکرد فصل پاییز وزارت صمت به زودی
فاطمی امین همچنین تاکید کرد: گزارش عملکرد وزارتخانه را به صورت مداوم و منظم هر سه ماه یکبار ارائه خواهیم داد که در همین راستا گزارش عملکرد فصل پاییز (سه ماهه) به زودی منتشر و در دسترس عموم قرار می گیرد.
به دنبال نوع جدیدی از حکمرانی در وزارت صمت هستیم
وی با تاکید بر اینکه میخواهیم وزارتخانه ای شفاف و پاسخگو داشته باشیم، تاکید کرد: می خواهیم نوع جدیدی از حکمرانی را تعریف و پیاده سازی نماییم که در این نوع جدید از نظرات رسانه، نخبگان و صاحب نظران استفاده خواهیم کرد.
پیوند الگوهای ذهنی مردم و واقعیت های وزارت صمت از طریق هم افزایی با رسانه
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه رفتارهای مردم و جامعه از الگوهای ذهنی آنها شکل میگیرد، بیان کرد: کار مشترکی را با حوزه رسانه به پیش می بریم تا الگوهای ذهنی مردم را به واقعیت های درون وزارت صمت پیوند بزنیم و واقعیت هایی را که در وزارت صمت پیگیری می شود به درستی به افکار عمومی منتقل نماییم.
فاطمی امین در ادامه در خصوص خودرو نیز بیان کرد: خودرو از سیاسی ترین محصولات و موارد حائز اهمیت در کشور می باشد، این صنعت از یک طرف به شدت دچار چالش و از طرفی دارای ظرفیتهای متنوعی است.
بازگشت قیمت سیمان به قبل از قطعی برق و تحقق هدفگذاری صادراتی کشور
فاطمی امین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی موفقیت های وزارت صمت در همین مدت کوتاه، گفت: هدف گذاری کرده بودیم تا حدود ۵ میلیارد دلار به میزان صادرات کشور در ۶ ماهه دوم اضافه شود که این هدف گذاری در حال تحقق می باشد، همچنین قیمت سیمان به قبل از قیمت قطعی برق بازگشت.
بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت و تغییر ساختار جدی
وی همچنین در خصوص پروژه هایی که در این سه ماه فعال شده است، بیان کرد: بازآفرینی وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از این پروژه هاست که ابلاغ شده و هفته آینده به صورت مفصل اطلاع رسانی خواهد شد که با این بازآفرینی تغییر ساختار جدی را در مجموعه وزارت صمت شاهد خواهیم بود.
مدیریت استعدادها و اصلاح فرآیند انتخاب مدیران در وزارت صمت
وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیریت استعدادها و بازنگری و اصلاح در فرآیند انتخاب مدیران را یکی دیگر از این پروژه های ۹۰ گانه دانست. ارایه سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر ۲۶ ابزار
فاطمی امین همچنین تصریح کرد: سازوکاری برای عرضه کالاهای پایه در بورس کالا مشتمل بر ۲۶ ابزار در نظر گرفته ایم که تمامی حالات (کمبود یا مازاد) این کالاها را در نظر میگیرد و با استفاده از یک ماتریس، وضعیت کالاها مشخص میشود.
وی همچنین بیان کرد: با ارائه این ساز و کار رانتها و امضاء های طلایی برداشته میشود و امورات در قالب یک ساز و کار عملیاتی بدون دخالت دست نظام مند می گردد.
وزیر صمت همچنین به موضوع فولاد به عنوان نمونه اشاره کرد و گفت: نوسان دلار این هفته در نوسان فولاد تاثیری نداشت.
تکمیل سامانه جامع تجارت تا پایان سال
وزیر صنعت، معدن و تجارت یکی دیگر از 90 پروژه را تکمیل سامانه جامع تجارت دانست و گفت: تکمیل این سامانه به خوبی پیش میرود و تا پایان سال نهایی می گردد.
فاطمی امین همچنین بیان کرد: هفته آینده در مورد کارت بازرگانی خبرهای خوبی داده خواهد شد، مسائل و چالشهای اصلی در این حوزه حل میشود. واگذاری حداقل ۳۰ درصد از سهام برندگان مزایده معادن بزرگ به مردم
فاطمی امین در خصوص سهامداری مردم در معادن بزرگ، توضیح داد: معادن سود آور بزرگ وقتی برنده مزایده می شوند باید حداقل ۳۰ درصد از سهام خود را به مردم( منطقه محل معدن و کشور) واگذار نمایند که معدن جان جا(زابل) در این راستا به عنوان اولین گام به مزایده گذاشته شده است.
وی گفت: توزیع ثروت، منتفع شدن مردم منطقه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری سودآور برای مردم از مزیتهای این کار خواهد بود. مهمترین نقطه نظرات اصحاب رسانه
در این نشست همچنین مدیران رسانه به بیان مهمترین نقطه نظرات خود در حوزههای مرتبط با وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) پرداختند.
برگزاری مداوم جلسات با اصحاب رسانه و نخبگان، تبیین تصمیمات مهم برای اصحاب رسانه قبل از اجراء، حضور بیشتر در فضای رسانهای و شبکه های اجتماعی، تعیین سخنگو، ارسال روایتهای دست اول از عملکردها به رسانه ها، تدوین پیوست رسانه ای برای پروژهها و وزارت صمت، تعریف پروژههای تحولی در حوزه معیشتی با همراهی رسانه ها، تغییر دیدگاه مسئولان نسبت به جنگ رسانهای، استفاده از ظرفیت نخبگان برای عبور از بحران از جمله این موارد بوده است.
مدیران همچنین به مسائلی از جمله پاسخگویی مناسب به رسانه ها، توجه به نظریات ارائه شده در مصاحبهها و تاثیر آن در اقتصاد ملی، تدوین استراتژی، تشکیل شورای اطلاعرسانی و حلقه مشاوران رسانهای، جریان سازی رسانهای، تزریق امید به کالبد جامعه، اصلاح هزینه اطلاع رسانی و تبلیغات شرکت ها، اشاره کردند.
نگاه کلینیکی به صنایع معدنی و معدن در حوزه رسانهای، همخوانی سرمایه گذاری های معدنی با پروژه های اطلاع رسانی، تعامل با رسانه، و فرهنگ سازی از دیگر موارد مطرح شده بوده است.
فرصت کم دولت برای تحول آفرینی، تسهیل سرمایهگذاریهای خارجی و داخلی، پر رنگ تر شدن نقش وزارت صمت در اتاق بازرگانی، تأمل و دقت در طرح وعده ها، زمانبندی برای برنامه های تحولی کیفی، توجه به عدم تعارض منافع در انتخاب مدیران، ارتباط صنعت و دانشگاه، تعیین تکلیف سریع وضعیت مدیران، توجه به کارآفرینی، شفافیت واگذاری معادن، ماموریت های اقتصاد مقاومتی، نظارت بر تولید داخل، شفافیت هر چه بیشتر در صنعت خودرو، اقتصاد دریامحور و اجرای ساز و کارهای سامانهای از دیگر موارد مطروحه بوده است.