سال جهش تولید
X
   
 
    • تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    • ضرورت دو خطه شدن خط ریلی معادن سنگان برای پشتیبانی از طرح جامع فولاد

      ناحیه معدنی سنگان برای پشتیبانی و تحقق اهداف طرح جامع فولاد، نیاز به سرمایه گذاری برای دو خطه شدن خط ریلی این منطقه دارد.
      ضرورت دو خطه شدن خط ریلی معادن سنگان برای پشتیبانی از طرح جامع فولاد

      به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)،‌ در جلسه مشترک مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و ‌روسای سازمان بنادر و دریانوردی و هیات عامل ایمیدرو،‌ اهمیت حیاتی حمل و نقل مواد معدنی به ویژه توسعه خط ریلی این منطقه برای طرح جامع فولاد بررسی شد.
      رییس هیات عامل ایمیدرو در این نشست گفت:‌ در حال حاضر طرح هایی برای دستیابی به ظرفیت تولید 17.5 میلیون تن کنسانتره و 15 میلیون تن گندله سنگ آهن درمعادن سنگان در حال اجرا است که از سال آتی(با احتساب 2.6 میلیون تن ظرفیت فعلی کنسانتره) تلاش می شود حدود 10 میلیون تن آن وارد مدار تولید شود که انتقال محصولات تولید شده به کارخانه های تولید فولاد در سواحل جنوبی و مرکز کشور،‌ نیازمند افزایش ظرفیت خط ریلی سنگان است.
      معادن سنگ ‌آهن سنگان که در نقطه شرقی استان خراسان رضوی واقع شده اند تا 2سال گذشته از حدود 800 میلیون تن ذخایر قطعی برخوردار بود اما با مشخص شدن نتیجه اکتشافات ایمیدرو در آن ناحیه،‌ هم اکنون به ذخایر قطعی 1.2 میلیارد تنی دست یافته اند. این معادن در طرح جامع فولاد برای تحقق ظرفیت 55 میلیون تنی،‌ بار اصلی تامین خوراک کارخانه های فولاد را برعهده دارند.
      مهدی کرباسیان در این باره اظهار داشت:‌ دو خطه شدن مسیر سنگان- تربت حیدریه و رفع نارسایی های مسیر تربت حیدریه به جنوب کشور می تواند در گام نخست، چالش حمل بار کارخانه های تولید کنسانتره و گندله سنگ آهن را کاهش دهد که در این میان باید کاهش هزینه تمام شده محصول در اولویت کشور قرار گیرد. رییس هیات عامل ایمیدرو افزود:‌ پیش بینی می شود تا افق چشم انداز 4 میلیون تن به ظرفیت تولید کنسانتره و 1.8 میلیون تن نیز به ظرفیت تولید گندله در ناحیه سنگان افزوده شود به عبارتی در بخش کنسانتره به ظرفیت 21.5 میلیون تنی و گندله به ظرفیت 16.8 میلیون تنی در این منطقه دست پیدا می کنیم.
      وی تصریح کرد:‌ نشست چند جانبه با حضور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزرای «صنعت معدن و تجارت» و «راه و شهرسازی» به همراه مدیران شرکت راه آهن و سازمان بنادر و دریانوردی می تواند به طور منسجمی به اجرای اهداف توسعه ای طرح جامع فولاد کمک کند.
      اهمیت توسعه خطوط ریلی در برنامه ششم
      به اعتقاد کرباسیان،‌ روشن شدن برنامه اجرایی توسعه خطوط ریلی و رفع چالش حمل و نقل که نقشی اساسی در کاهش قیمت تمام شده محصول فولاد دارد،‌ باید در برنامه ششم توسعه مورد توجه قرار گیرد.
      رییس هیات عامل ایمیدرو به برنامه توسعه فولاد در سواحل جنوبی اشاره کرد و افزود: در منطقه آزاد چابهار برنامه 6 میلیون تن ظرفیت فولاد و در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس (بندرعباس)،‌ 10 میلیون تن ظرفیت جدید فولاد در نظر گرفته شده است که بخش اعظم مواد اولیه آن طرح، از طریق خطوط ریلی جا به جا می شود. کرباسیان تاکید کرد:‌ افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله های کشور نیز برای صادرات فولاد از اولویت های طرح جامع فولاد است.

      وی ادامه داد: با توجه به اکتشاف 12هزار کیلومتر مربعی در این ناحیه و نتایج ارزشمندی که به دست آمده،‌ در سال های آتی شاهد افزایش ذخایر سنگ آهن در این منطقه از کشور خواهیم بود که این امر نشان از جایگاه این ناحیه معدنی در تامین مواد اولیه
      پیشنهاد راه آهن
      مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی نیز در این نشست گفت:  اجرای طرح های نیمه تمام بخش راه آهن به 35هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد. محسن پورسید آقایی افزود: با توجه به برنامه های دولت و مشکلات مالی،‌ باید راهکارهای دیگری را برای تامین منابع مالی توسعه خطوط ریلی برای معادن سنگان و طرح جامع فولاددرنظر گرفته شود.
      وی پیشنهاد داد که برای تامین بخشی از منابع مالی طرح های خطوط ریلی،‌ مالیاتی از مصرف فولاد اخذ شود و همزمان برای جلوگیری از ورود فولاد ارزان خارجی،‌ میزان تعرفه واردات را افزایش داد.
      معاون وزیر راه و شهرسازی،‌ ارزان ترین نرخ حمل و نقل جاده ای مربوط به امریکا است که در این کشور برای جا به جایی هر تن / کیلومتر کالا،‌ 20 سنت دریافت می شود اما در ایران به سبب ارزانی سوخت،‌ رقمی کمتر از 20 سنت پرداخت می شود.
      رییس سازمان بنادر و دریانوردی نیز در این نشست گفت: در بندر چابهار به رغم اینکه ظرفیت 4 میلیون تنی حمل و بارگیری وجود دارد فقط از 400هزار تن آن در سال استفاده می شود در حالی که می توان از ظرفیت خالی این منطقه برای صادرات استفاده کرد.
      محمد سعیدنژاد خاطر نشان کرد: از 2 سال دیگر بندر شهید رجایی  امکان صدور سنگ آهن را ندارد به این دلیل که تجهیزات آن در حال نصب برای صادرات و واردات محصولات غیرفولادی (و معدنی) است.
      در خاتممه این نشست مقرر شد که موضوع توسعه حمل و نقل در این حوزه از رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی به طور مستمر پیگیری تا این مهم در قانون برنامه ششم توسعه گنجانده شود.
       

      ارسال دیدگاه
      آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.